kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۲۱۴
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸
در ادامه سانسورهای آماری

بانک مرکزی گزیده آمارهای اقتصادی را هم منتشر نمی‌کند

بعد از توقف انتشار گزارش‌های نرخ تورم مصرف‌کننده، نرخ تورم تولید‌کننده، خرده‌فروشی، نماگرهای اقتصادی و وضعیت مالی و بودجه دولت، بانک مرکزی به تازگی از انتشار گزارش گزیده آمارهای اقتصادی هم منع شده است.




در ادامه سلسله سانسورهای آماری، در تازه‌ترین اقدام بانک مرکزی گزارش «گزیده آمارهای اقتصادی» را دیگر منتشر نمی‌کند.
دیروز یازدهمین روز از ماه نهم سال 98 بود و بانک مرکزی آخرین بار در 6 شهریور ماه گزیده آمار اقتصادی ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد را منتشر کرد و از آن زمان تاکنون هیچ گزارش جدیدی در این بخش درج نشده است. گزیده آمارهای اقتصادی، گزارشی از وضعیت سپرده‌های بانکی، تسهیلات اعطایی، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، بدهی دولت به بانک‌ها و بانک مرکزی، دارایی بانک‌ها، حجم نقدنیگی و اجزای آن و.... بود که بانک مرکزی در به فاصله 3 تا 4 ماه منتشر می‌کرد.
نگاهی به روند انتشار گزارش گزیده آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد بانک مرکزی در سال‌های گذشته به فاصله حداکثر 4 ماه گزارش گزیده آمارهای اقتصادی را منتشر کرده است.
از طرف دیگر بانک مرکزی معمولا بعد و یا همزمان با انتشار گزارش گزیده آمارهای اقتصادی، گزارش آمارهای بانکی که به مانده سپرده‌ها و مانده تسهیلات اعطایی به تفکیک استان اختصاص دارد را منتشر می‌کرد اما بانک مرکزی در 18 آبان و 29 آبان ماه گزارش آمارهای بانکی را منتشر کرده‌اما هنوز گزارش گزیده آمارهای اقتصادی را ارائه نکرده است.
به گزارش فارس، بانک مرکزی سال گذشته به دستور دولت گزارش وضعیت مالی و بودجه (گزارشی که به کلیات عملکرد بودجه می‌پرداخت) را منتشر نکرد و آخرین گزارش منتشر شده برای بخش مالی و بودجه آذر ماه 97 است.
درواقع بعد از توقف انتشار گزارش‌های نرخ تورم مصرف‌کننده، نرخ تورم تولید‌کننده، خرده‌فروشی، نماگرهای اقتصادی (جزئیات رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری و تحولات بخش‌های مختلف در اقتصاد ایران ) و وضعیت مالی و بودجه دولت، بانک مرکزی به تازگی از انتشار گزارش گزیده آمارهای اقتصادی هم منع شده است.