kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۲۱۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸
در دولت فعلی

هیچ سرمایه‌گذاری برای بهینه‌‌سازی پالایشگاه‌ها انجام نشد

مدیرعامل سابق شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت تصریح کرد: در دوران زنگنه هیچ سرمایه‌گذاری برای بهینه‌‌سازی پالایشگاه‌ها انجام نشد.




فرهاد احمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به عدم توجه بیژن زنگنه، وزیر نفت به پروژه‌‌های ارتقای پالایشگاه‌ها گفت: در زمان وزارت آقای زنگنه هیچ پروژه‌ بهینه‌‌سازی برای پالایشگاه‌ها صورت نگرفته است. در این دولت نه تنها در حوزه پروژه‌های ارتقای پالایشگاه‌ها هیچ اقدامی صورت نگرفته؛ بلکه در حوزه پالایشگاه‌‌سازی هم کاری انجام نداده‌اند.
وی توضیح داد: تنها کاری که بلدند انجام دهند این است که از ستاره خلیج‌فارس به نفع خودشان سوء استفاده کنند. ما پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را شهریور 92 با 79 درصد پیشرفت فیزیکی و گزارش مهروموم شده تحویل تیم فعلی وزارت نفت دادیم و تیم فعلی این پروژه را با تاخیر تکمیل کردند. یعنی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس دستاورد زنگنه نیست.
مدیرعامل سابق شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ادامه داد: اینکه گفته می‌شود زنگنه به جای ساخت پالایشگاه بر بهینه‌‌سازی آنها تمرکز کرده گزاره غلطی است. ما تا به حال دو پروژه بزرگ بهینه‌‌سازی پالایشگاه‌ها در اراک و آبادان داشتیم. در پروژه‌هایی مثل پالایشگاه بندرعباس هم بحث بنزین‌‌سازی مطرح بود نه پروژه‌ ارتقای آن را هم با پیشرفت بالای 85 درصد تحویل زنگنه دادیم. یعنی کاری نبوده که خودشان تصمیم بگیرند که انجام دهند بلکه این پروژه‌ها در حال تکمیل بودند.
وی یادآور شد: در دوران زنگنه هیچ سرمایه‌گذاری برای بهینه‌‌سازی انجام نشد و اصلا کلا در این دوره حتی یک پروژه جدید هم آغاز نشده است. در حالی که در دوره قبل از ایشان 34 هزار میلیارد تومان در پالایشگاه اراک سرمایه‌گذاری شد و تکنولوژی جدیدی دراین پالایشگاه راه‌اندازی کردیم. ما مازوت را به بنزین تبدیل می‌کنیم و تنها پالایشگاهی است که در اوج تحریم‌ها به پتروپالایشگاه تبدیل کردیم. برای اینکار ما راه دور زدن تحریم را یاد گرفتیم و کارها را انجام دادیم.
بر اساس این گزارش، بی‌توجهی و غفلت وزارت نفت از ساخت پالایشگاه باعث شده که در حال حاضر و با اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا حتی در خام‌فروشی این منبع ارزشمند نیز دچار مشکل شویم و میزان صادرات‌ نفت ایران از روزانه دو میلیون بشکه به زیر 300 هزار بشکه برسد. در نتیجه در حال حاضر دولت با کسری بودجه 150 هزار میلیارد تومانی مواجه شده است که تبعات منفی این موضوع‌گریبان اقتصاد کشور و معیشت مردم را خواهد گرفت.
به طورکلی کارنامه وزارت نفت در گذر از خام‌فروشی و ساخت پالایشگاه چندان مورد قبول نیست. از مجموع 9 پالایشگاه نفتی در کشور، هفت پالایشگاه قبل از انقلاب ساخته شده و تنها دو پالایشگاه بعد از انقلاب احداث شده است که این موضوع به خوبی بیانگر غفلت وزارت نفت از پالایشگاه‌‌سازی است. در این راستا کارشناسان معتقدند که بی‌توجهی به پالایشگاه‌‌سازی ناشی از تفکرات حاکم بر وزارت نفت در دوره‌های مختلف بوده است، تفکری که بیژن زنگنه، وزیر نفت فعلی آن را نمایندگی می‌کند.
اگر وزارت نفت به عنوان نهاد سیاست‌گذار در صنعت نفت کشور به جای تمرکز به خام‌فروشی نفت در طول این سالیان زمین بازی را تغییر می‌داد و برای توسعه صنایع پالایشی برنامه‌ریزی می‌کرد؛ حال آمریکا در کسب اهداف خود از تحریم‌های نفتی ناکام می‌ماند زیرا برخلاف فروش نفت خام، امکان تحریم‌پذیری صادرات فرآورده‌های نفتی به دلیل تعدد خریداران، تنوع روش‌های صادرات، حجم کوچک محموله‌ها، تنوع مقاصد صادراتی و کوچک بودن حجم تراکنش‌های بانکی وجود ندارد.