kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۲۱۰
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸
رئیس‌اتاق بازرگانی ایران:

تصمیم‌گیر برای صادرات زیاد است اما پاسخگو وجود ندارد

رئیس‌اتاق بازرگانی ایران گفت: درباره صادرات تصمیم گیر زیاد است، اما یک پاسخگو وجود ندارد و علت آن عدم وجود متولی واحد تصمیم گیری در این زمینه است.




به گزارش خبرگزاری فارس، غلامحسین شافعی در مراسم روز ملی صادرات گفت: امسال سال متفاوتی برای قدردانی از صادرکنندگان است زیرا در 1.5 سال گذشته با توجه به مسائل مختلف اقتصادی صادرکنندگان مشکلات زیادی  پشت سر گذاشتند اما امروز ثابت کردند که چقدر به این مملکت علاقمندند.
وی افزود: تکیه اصلی ما و محور اصلی ما در ایجاد درآمدهای صادراتی در طول سال‌های گذشته تکیه بر مواد نفتی و خام بوده است و این موضوع نمی‌تواند یک پایداری مفید در توسعه صادرات ایجاد کند، اما دیگران صادراتشان مبتنی بر تولید قوی، رقابتی و فن‌آورانه است.
رئیس‌اتاق بازرگانی ایران خطاب به جهانگیری گفت: با همه اینها جای تاسف است که فروش نفت کاهش یافته و وضعیت اقتصادی کشور در 1.5 سال گذشته بگونه‌ای شده که نه تنها تولیدات، صادرات محور مورد توجه نبوده بلکه در بعضی موارد به بحرانی‌تر شدن آن دامن زده شده است.
شافعی ادامه داد: ما شاهد تغییر رویکرد در چند ماه گذشته هستیم و به سمت منطق وصول در حال حرکت هستیم و در ماه‌های اخیر دیگر نمی‌گوییم که خدا بخیر کند که فردا چه بخشنامه‌ای صادر می‌شود و ما درخواست داریم این وضعیت بهتر از این هم بشود.
وی به موضوع استرداد مالیات به ارزش افزوده صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: مشکلات بسیاری را پیش روی صادرکنندگان قرار‌داده است به نحوی که بر اساس برآورده‌ها 2000 تا 25000 میلیارد تومان پول صادرکنندگان در سازمان امور مالیاتی مانده است که این مشکلات صادرکنندگان را به لحاظ نقدینگی دو چندان می‌کند.
رئیس‌اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: درباره صادرات تصمیم گیر زیاد است، اما یک پاسخگو وجود ندارد و علت آن عدم وجود متولی واحد تصمیم گیری در این زمینه است.
همچنین، رضا رحمانی، نیز در این مراسم بیان کرد: روزانه تولید 44 قلم کالای تولیدی کشور را در کنار قیمت 100 قلم کالای مصرفی مردم در بازار رصد می‌کنیم. از 44 قلم کالای تولیدی مشخص شد که به جز دو قلم (خودرو و آلومینیوم) در برخی اقلام با رشد تولید مواجه بودیم.
وی افزود: ظرفیت تولید خالی در بسیاری رشته‌ها داریم، نصف ظرفیت تولید کاشی و سرامیک خالی است. در آرد و شیرینی و شکلات هم ظرفیت خالی داریم. ما در عین حال که امروز با رشد مواجهیم اما ظرفیت خالی هم داریم بنابراین باید ظرفیت خالی را فعال کنیم و راه فعال ‌سازی آنها دسترسی به منابع مالی است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: صادرات از نظر وزنی در هفت ماهه اول سال 13 درصد افزایش داشته است. میزان صادرات ما به کشورهای همسایه تا سال 1400 باید دو برابر شود و از 24 میلیارد دلار به 48 میلیارد دلار برسد در حالی که این میزان دو درصد میزان واردات کشورهای همسایه است.
رحمانی اضافه کرد: چین 2000 میلیارد دلار واردات دارد و حتی تقاضا دارند که اگر کالای صادراتی کیفی داریم به آن‌ها صادر کنیم و با بررسی‌ها مشخص شد که ما ظرفیت قابل توجهی برای صادرات به این کشور داریم.