kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۱۶۴
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۳

خشم فعالان حقوق بشر از انتخاب قاتل «خاشقجی» وکودکان یمن به ریاست گروه 20

ریاست رژیم قرون وسطایی سعودی بر «جی ۲۰» انتقاد شدید گروه‌های آلمانی را سبب شده و گروه‌های حقوق بشری نیز خواستار موضع شفاف دولت آلمان در برابر رژیم دیکتاتور عربستان شده‌اند.



ریاست گروه اقتصادی 20 از ژاپن گرفته و به رژیم قرون وسطایی سعودی داده شد و بدین ترتیب نشست بعدی سران جی 20 قرار است در 21 و 22 نوامبر سال 2020 (اول و دوم آذر ماه سال 99) در پایتخت عربستان برگزار شود. سعودی اعلام کرده ریاست بر این تشکل مهم را با شعار تحقق فرصت‌های قرن 21 برای همه برگزار خواهد کرد. «بن سلمان» در حالی به ریاست جی 20 رسیده که به عنوان قاتل کودکان یمن معروف است و بیش از 100 هزار یمنی قربانی حملات وحشیانه آل‌سعوده شده‌اند. علاوه‌بر این ولیعهد سعودی قاتل جمال خاشقجی است. این منتقد نگون بخت در کنسولگری این رژیم در ترکیه با اره قطعه قطعه شد!
سازمان عفو بین‌الملل با شنیدن خبر ریاست بن‌سلمان بر گروه 20 از 19 عضو این گروه اقتصادی درخواست کرده در دوران ریاست عربستان به وضوح به شرایط حقوق بشر در این کشور بپردازند. «هبامورایف»، مدیر منطقه‌ای سازمان عفو بین‌الملل در این باره گفته سران کشورهای عضو جی 20 نباید این سابقه وحشتناک را به دلیل مناسبات اقتصادی پر سود با عربستان نادیده بگیرند. گروه‌های منتقد در آلمان هم از دولت خود انتظار افزایش فشارها بر عربستان را دارند. «دیتمار بارتش»، رئیس‌فراکسیون حزب چپ پارلمان آلمان از آنگلا مرکل، صدر اعظم کشورش درخواست کرده تنها در صورت پایان جنگ یمن در نشست جی 20 در ریاض شرکت کند. حزب سبز آلمان هم پیشنهاد داده است که به جای تحریم این نشست از این اجلاس برای انتقاد به عربستان استفاده شود.