kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۱۳۸
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۰

نیاز ما به مدرس‌ها



ایام ولادت عبدالعظیم حسنی است. فقیه، محدث و سید ارجمند و بصیری که در قلب ایران جا گرفته و ثواب زیارتش مساوی با زیارت سیدالشهداء است و این بی‌دلیل نیست. اعتقاداتش را به امام زمانش عرضه کرد و تأیید ایشان را گرفت. مردم ایران که اهل منطق و مرام بوده و هستند، کلامش را فهمیدند و پسندیدند و گرداگردش حلقه زدند. بصیرتش در شناخت امام و حقیقت دین جالب توجه است و مورد نیاز ما. ما باید اعتقاداتمان را با اهل علم و ایمان محک بزنیم و حقیقت ایمانمان را تخمین بزنیم و بدانیم که کجای کاریم. نکند از آنها باشیم که «زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُم‏»1 یا آنها که «يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً».2 مهم است که حق را بشناسیم و ناحق را و تشخیص دهیم اهل حق را از ناحقان. و اهل خدا را از اهل خدعه. و مهم است بدانیم انتخابگر و یاریگر حقیم یا ناحق. مثلاً مبادا از آنها که به دهان ناحق متملقانِ دروغگو خاک نمی‌پاشند باشیم و دروغشان متوهم‌مان کند.
 ایام شهادت آیت‌الله مدرس نیز هست و روز مجلس. کسی که او نیز از بس که اهل بصیرت و مجاهدت بود برایمان اسطوره شده. چون پاک بود نترس بود. دینش دینار نبود و دیانتش را با دنیایش عوض نکرد. زبانش بران و برهانش قاطع و بیانش شفاف بود. لفاظی و حرافی و تملق ظلمه نمی‌کرد. شریک رضاشاه و رفیق قافله نبود. با مردم جوانمرد بود و برای دشمنان مرد نبرد. تندیسی از رضاشاه را تازه در جایی نصب کرده بودند. رضاشاه نظر مدرس را خواست و او شجاعانه گفت مثل صاحبش دوروست. اهل مجامله و معامله نبود. خوشامدگو و مجیزگوی اهل زر و زور و تزویر نبود. سفره‌اش اگر خالی بود، پاکی‌اش را با نان شبهه‌ناک اهل دوز و دغل و حرام مال‌مردم‌خورها و حق‌خوارها، ناپاک نمی‌کرد و اینها گوشه‌ای از احوال آن شهید جاوید است که الگوی نمایندگان و نامزدهای نمایندگی است. راهش پر رهرو باد و خدا حق امثال او را بر ما حلال کند که جایش خالی است.
از مدرس گفتن ما به این معنی نیست که مثل او نیامده، نه. آمده ولی استثناء. جامعه ما نتوانسته ورود امثال مدرس‌ها به مجلس را روال کند و از حالت استثناء خارج کند. و مجلس ما نتوانسته معهد مردان متعهد باشد و بماند. آیت و دیالمه و دباغ و دیگر بزرگانی بودند که وطن را با خوف یا خیانت به دشمن و نفوذی‌ها نفروختند ولی انصافاً اگر امروز امثال مدرس‌ها بودند، نماینده‌ای جرأت عکس گرفتن با موگرینی را داشت؟ یا کسانی آینده ایران را 20 دقیقه‌ای، به آبنبات برجام می‌فروختند؟ عبرت برجامی این بود که انجام تعهدات بیشتر برای دشمنان، تحریم و تهدید بیشتر می‌آورد. اگر امثال مدرس‌ها بودند، وزیری می‌توانست روز قبل از استیضاح استعفاء دهد و از پاسخ بگریزد و به ریش و روی مردان و زنانی که رأی اعتمادش دادند بخندد؟ اگر امثال مدرس‌ها بودند، مسببین اغتشاشات بنزینی می‌توانستند مردم را نامحرم بدانند و «منشور حقوق شهروندی» که با آن گوش فلک را پُر کرده بودند را زیر پا بگذارند؟ اگر امثال مدرس‌ها بودند معاونی می‌توانست به رهبر و مسئولان ارشد نظام، نسبت خلاف واقع بدهد؟ و وقتی که وزیر کشور می‌گوید کارگران پمپ بنزین هم از زمان سهمیه‌بندی خبر داشتند، رئیس‌جمهور بگوید بی‌خبر بودم؟ راستی از نظر مجلس رصد هر روزه قیمت‌ها یعنی این؟
درد زیاد است و غصه فراوان. صحیفه انقلاب و سینه انقلابیون انباشته از غم‌هایی است که از نارفیقان و نامردان حاصل شده. انقلابیونی که شهادت عزیزانشان روسفید و داغ فتنه نفوذی‌ها و نفرین‌شده‌ها، موسفیدشان کرد. هرکه باور ندارد، ساعتی با پدر و مادر شهیدی، دمخور شود و حرارت آه‌شان را حس کند و یارانه پرمنت و سفره خالی خانواده‌های شهدا و محرومان را با فیش نجومی‌بگیرانِ چنبره‌زده بر سفره انقلاب، مقایسه کند. آنها که برای انقلاب یک سیلی نخورده و یک شب برای حفظ کشور بیدار نمانده و به خاطر جیب خالی از زن و فرزندانشان شرمندگی نکشیده‌اند و بوی فقر را نمی‌شناسند و طعم ‌اشک اضطراب کودکان را نچشیده‌اند و برای یک کار معمولی، بین کاغذ ادارات آواره نشده‌اند و فرزند بی‌هنر خود را برای ذخیره در دیار دشمن جاساز کرده و هنرشان مزوری و حرفه‌شان جنگ روانی است و به خاطر خویش مفسدِ خود فتنه می‌کنند و... چون از محنت دیگران بی‌غمند از جنس مردمان نیستند و أَبادَ اللهُ خَضْرَاءَهُمْ.
شورای محترم نگهبان ملتفت باشد که چه مسئولیت خطیر و مهمی در برابر خدا و مردمِ سختی کشیده و تاریخ بر عهده گرفته است. بداند می‌شود با یک تأیید صحیح، کشور را ده‌ها سال به پیش برد و به قله‌ها نزدیک کرد، و می‌توان با تأییدی ناصحیح، کشور را صدها سال عقب انداخت و به بیراهی کشاند که شعار انتخاباتی نامزدهای بعدی «دوباره می‌سازمت وطن» باشد و همت آیندگان صرف خالی کردن بتن بی‌تدبیری و محاکمه دالتون‌ها شود. می‌توان با تأیید نکردن نخبه‌ای پاک‌سرشت و پاک‌آیین و پاک‌دست و پاک دامن، انگیزه را از سایر نخبگان و اهل فضل و فیض و فکر گرفت. تأیید لایق، دشمن را ناامید می‌کند و به عذرخواهی می‌رساند و عزت بر اقتدار ملت می‌گذارد و تأیید نالایق، به دشمن نفس می‌رساند و ملکه پهلوی را مثل مرده از گور درآمده، با رقص به دنبال تاجش می‌دواند و منافق آدمکش را به تکاپو می‌اندازد و مهم‌تر اینکه مردم را به زحمت می‌اندازد. چه خدمتی از این مأجورتر یا چه ‌اشتباهی از این مهلک‌تر برای نظردهندگانی که باید امین امام و امت باشند. و چه جرمی از این بالاتر و چه خیانتی از این خبیث‌تر که نااهلان و نالایقان می‌کنند؟
اینکه امام راحل فرمود نگذارید انقلاب به دست نامحرمان و نااهلان بیفتد، مخاطب اولش شورای محترم نگهبان است. مردمی که کشورشان را از معده استکبار بیرون کشیدند و خشت خشت عمرانش را با خون جگر روی هم گذاشته و آباد کردند نمی‌توانند ببینند که یک بی‌مسئولیت، تا می‌تواند مردم را عصبی می‌کند. یا گروهی شرور از دوتابعیتی و نفوذی، همت کرده‌اند تا با لج یا راه کج، مردم را ناامید و انقلاب را ساقط کنند. گویی از سقوط‌کرده‌ها عبرت نگرفته‌اند. انقلاب اسلامی نشان داده که حتی در شرایط سخت سال60 اهل مماشات با هرزگان سیاسی نیست. دهه 60 عبرت‌آموز است. دهه هشتاد هم. عاقبت بنی‌صدر و رجوی و قائم‌مقام و سران فتنه غیر از این بود؟ مگر امام نفرمود آنها تا کشور را به دست آمریکا ندهند کوتاه نمی‌آیند؟ اعتماد به اینها، کوتاهشان کرد؟ یا مماشات و مراعات و مدارای با پالان‌کج‌ها، تنها صفرا فزود و زحمت افزود؟ نباید فراموش نمود که فرمود «إذا مَلَکَ الأراذِل، هَلَکَ الأفاضل».3
در همین بی‌تدبیری اخیر مدعیان، مردم پیچیده‌ترین، خشن‌ترین، پرهزینه‌ترین، گسترده‌ترین و مهم‌ترین فتنه طراحی‌شده دشمن برای اغتشاش در ایران که علاوه‌ بر تجربه 66 ساله، دو سال کار ویژه برده بود را دو روزه نابود کردند. به خط و صف کردن اراذل و اوباش و به میدان آوردن قمه‌کش‌ها از 28 مرداد و داستان شاه همیشه به فرار؛ آتش زدن و جنگ روانی منافقین؛ شعارهای گنده و مبهم روشنفکری؛ دوقطبی‌سازی لیبرال‌ها؛ تخریب اموال عمومی در فتنه‌های 78 و 88؛ ناکارآمد نشان دادن نظام در 96، به سرقت بردن اعتراض مردم به بی‌تدبیری و ‌اشتباهات متراکم و تسری فساد وابستگان لیبرال‌های ویژه‌خوار به همه مسئولان و سیاه‌نمایی 98 و... و بی‌تدبیری عجیب در سهمیه‌بندی و بی‌صداقتی با مردم، همگی جمع شدند و فتنه 98 را با تحمیل خسارات جانی و مالی و اعتباری به کشور به وجود آوردند.
به هر حال این فتنه نیز توسط مردم نابود شد و امید که آنان‌که باید بدانند بدانند، غیر از ازاله آل‌سعود از منطقه باید به فکر ازاله نفوذی‌ها از تن شریف انقلاب نیز بود. آنها که کار مردم را سخت و کار دشمن را راحت می‌کنند. نمی‌شود مردمی برای کوتاه کردن دست آمریکا و نوکرانش از کشور، انقلاب کنند و دفاع مقدس را مدیریت کنند و عده‌ای ولو قدیمی ولی غریب با آرمان‌ها یا از غرب برگشتگان غریبه با مردم، در را برای دشمنان باز کنند. مردم ایران استاد خنثی کردن فتنه‌ها شده‌اند و کاسبان فتنه و بوی فتنه‌گری را خوب می‌شناسند. به این دلیل است هیچ ایرانی عاقل و باشرفی، خیانت سران فتنه 88 را فراموش نمی‌کند و نام بردن از آنها که با دشمنان علیه مردم خود دسیسه کردند یا کسانی که در خفا به اهریمنان قول مساعد داده‌اند را خفت و بی‌غیرتی می‌دانند نه افتخار. و منتظرند، که لِلباطلِ جَوله و لِلحقِ دَوله.4
محمدهادی صحرایی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- شیطان کارهاشان را برایشان زینت نمود. سوره نمل آیه 24
2- گمان می‌کنند كه كار خوب انجام مى‏دهند. سوره کهف آیه 104
3- امام علی فرمود: هرگاه فرومایگان حاکم شوند، اهل فضیلت هلاک می‌شوند.
4- برای باطل گذار است و برای حق حکومت است.