kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۰۶۷
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۲

حکومت نظامیان تشکیل دهید!نسخه فرانسه برای بحران لبنان

دولت فرانسه به بهانه نا آرامی‌های جاری لبنان، به مقامات این کشور توصیه کرد که برای خروج از بحران، قدرت را به نظامیان بدهند.



فرانسه که طی دهه‌های اخیر، لبنان را صرفا از منظر موجودیت رژیم صهیونیستی می‌دیده و در سال‌های گذشته، همه تلاش خود را روی حذف حزب‌الله از روند سیاسی لبنان متمرکز کرده بود، تا این کشور لقمه راحت‌الحلقومی برای اسرائیل باشد، الان در نقش یک دلسوز ظاهر شده و برای لبنانی‌ها نسخه خروج از بحران پیچیده، که آخرش نیز همان حذف حزب‌الله است!
ایسنا به نقل از روزنامه کویتی «الأنباء» گزارش داد، پاریس به «میشل‌عون» رئیس‌‌جمهوری لبنان، توصیه کرده است، اگر نمی‌تواند «سعد حریری» را به نخست‌وزیر شدن مجدد متقاعد کند، قدرت را به نظامیان بسپرد!
این روزنامه به نقل از منابعی که آنها را موثق خواند، گزارش داد که طرح «حکومت نظامیان»، یک پیشنهاد آمریکایی بوده، و پاریس نیز مامور پیگیری و عملی کردن آن است.
سعد حریری اخیرا و در نتیجه تظاهرات مردمی لبنان، از سمت نخست‌وزیری این کشور کناره‌گیری کرده است.
افزایش مداخلات آمریکا
 پایگاه خبری «العهد» لبنان گزارش داد، یکی از اعضای فراکسیون «وفاداری به مقاومت» در پارلمان این کشور گفت، آمریکا می‌کوشد سیاست‌های مورد نظر خود را در حوزه‌هایی چون ترسیم مرزها، نفت و گاز و آوارگان سوری، به لبنان تحمیل کند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «حسن فضل الله» اظهار داشت: ما از شخصیت‌ها خواسته ایم به مسئولیت‌های خود عمل کنند... شرایط فعلی به گونه‌ای است که یکجانبه‌گرایی، گوشه‌گیری و یا گوش کردن به دیکته‌ها و شروط خارجی، قابل پذیرش نیست.
این مقام حزب‌الله گفت: آمریکا نه فقط از طریق اتخاذ مواضعی که از زبان برخی مقامات اعلام می‌شود، بلکه به صورت مستقیم نیز از طریق برخی گروه‌ها و طرف‌ها، در مسائل داخلی لبنان مداخله می‌کند. حتی واشنگتن تلاش می‌کند شرط‌‌هایی را در ارتباط با ساختار دولت بعدی تحمیل کند.
حسن فضل الله تصریح کرد ما خواهان روی کارآمدن دولتی کارآمد و منسجم هستیم که ذهنیت، رویکرد‌ها و تفکرات جدیدی داشته باشد و بر اساس سیاست‌های گذشته به ویژه در زمینه‌های پولی و اقتصادی عمل نکند.
«سید ابراهیم امین السید» رئیس‌شورای سیاسی حزب‌الله هم اعلام کرد: ما دولتی را می‌خواهیم که بتواند بحران‌ها را حل کند، نه دولتی که به یکی ضرر و به دیگری سود برساند.
رئیس‌شورای سیاسی حزب‌الله خاطرنشان کرد که هر دولت تکنوکراتی بدون حضور سیاستمداران٬ محکوم به شکست است و این طرز تفکر درباره تشکیل دولت٬ کشور را به سمت سقوط و فروپاشی می‌برد.
تظاهرات مادران لبنانی
صدها نفر از زنان لبنانی بعدازظهر شنبه در دو راهپیمایی گسترده شرکت کردند؛ یکی از این راهپیمایی‌ها در منطقه «الاشرفیه» در شرق بیروت و دیگری در در منطقه «الخندق العمیق» در غرب بیروت برگزار شد و سرانجام هر دو به یکدیگر پیوستند.
مادران لبنانی با حمل گل‌های سفید، شعارهایی علیه فرقه‌گرایی سر داده و مردم را به وحدت ملی دعوت کردند. زنان در این تظاهرات سرود ملی لبنان را خواندند و فریاد زدند: «ما فرقه‌گرا نیستیم! ما وحدت ملی می‌خواهیم».
همزمان با تظاهرات زنان، معترضان مقابل بانک لبنان در غرب بیروت تجمع کردند و پلاکاردهایی علیه سیاست‌های مالی بانک مرکزی، حمل کرده و در میان تدابیر شدید امنیتی، شعار «بازگشت اموال چپاول شده» را سر دادند.