kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۲۹۷
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۹

اخبار ویژه



بی‌بی‌سی: متاسفانه خبری از اغتشاش نیست!
پایگاه فارسی‌زبان تلویزیون روباه پیر از آرام شدن ایران ابراز تاسف کرد. خبر یک دیروز بی‌بی‌سی فارسی، با این عنوان بر روی خروجی سایت قرار گرفته بود: «لحظه به لحظه با اعتراض‌ها در
 ایران».
خبر را که باز می‌کردی چند تا پیامک در بالای صفحه دیده می‌شد که عمدتاً از وضعیت آرام شهرهای مختلف حکایت داشت. در یکی از پیامک‌های منتشر شده که بی‌بی‌سی مدعی شده بود فردی از کرج آن را ارسال کرده گفته شده بود که پلیس در شهر کنترل اوضاع را کاملا در اختیار دارد.
فردی دیگر که طبق ادعای بی‌بی‌سی از تهران پیام داده است از وضعیت بدون آشوب و درگیری در خیابان‌های ولیعصر و ونک گفته است.
اما جالب توجه‌ترین پیامکی که توسط این سایت استعمارگر پیر منتشر شده این چنین است: «مخاطب بی‌نام، تهران: متاسفانه[!!] در شمال تهران از جمله میرداماد که بنده هستم هیچ اعتراضی حتی صحبتی هم وجود نداره گویی هیچ اتفاقی نیفتاده...»
اینکه پایگاه خبری انگلیسی در غالب پیامک‌های ادعایی از آرامش ایران، ابراز تاسف کند چندان دور از انتظار نیست؛ کشوری که تنها در یک فقره از ظلم‌هایش با ایجاد قحطی در ایران باعث مرگ 8 تا 10میلیون ایرانی شده است. اما به راستی این وضعیت تا کجا باید ادامه داشته باشد که تلویزیون و پایگاه خبری بی‌بی‌سی به صحنه‌گردانان اغتشاشات و آشوب‌ها در ایران تبدیل شوند و به صراحت مردم را به اغتشاش دعوت کنند و هیچ اعتراضی از جانب دولتمردان ما به سفارت این کشور صورت نگیرد؟!

پنج گزینه روی میز ایران درباره برجام
خبرگزاری مهر نوشت : به‌رغم برداشته شدن چهار گام کاهش تعهدات هسته‌ای ذیل برجام توسط ایران، اروپایی‌ها همچنان به تعهدات خود عمل نکرده و آمریکا نیز به کارشکنی‌های خود ادامه می‌دهد. آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز هفته گذشته بار دیگر تحت فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی شبهاتی را نسبت به پرونده هسته‌ای کشورمان اعلام کرد. به نظر می‌رسد ایران از این به بعد دست به ابتکاراتی خواهد زد تا به بدعهدی‌ها و تلاش برای خرابکاری علیه صنایع هسته‌ای جواب درخور و شایسته‌ای دهد.
۱- محدود کردن بازرسی‌ها: با توجه به اینکه ایران تحت شدیدترین نوع بازرسی‌ها قرار دارد، به نظر می‌رسد ایران می‌تواند برای محدود کردن بازرسی‌ها، در سه بخش محدوده بازرسی، تعداد بازرس‌ها و سطح دسترسی اقدام کند.
 ۲- افزایش سطح غنی‌سازی: ایران پیش از برجام در سطح ۲۰ درصد به غنی‌سازی می‌پرداخت و بسیاری این موضوع را ابزار قدرتی در دست کشور برای چانه‌زنی می‌دانستند. تحلیل‌گران سیاسی معتقدند که با توجه به خط قرمز بودن غنی‌سازی بالای پنج درصد، اگر مسئولان کشور بازگشت به سطح ۲۰ درصدی را اعلام کنند، می‌تواند گام موثری در مقابل بدعهدی طرف‌های غربی باشد.
۳- عدم اجرای پروتکل الحاقی: ایران طبق برجام، اجرای پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا می‌کند و طبق مفاد توافق، کشورمان باید در هشتمین سال روز توافق با روز ارائه گزارش مدیرکل آژانس، پروتکل الحاقی را در مجلس شورای اسلامی‌بررسی و تصویب کند.اما با توجه به این موضوع که آمریکا به صورت یک‌جانبه از برجام خارج شده و سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه نیز به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، برخی از مسئولان عدم اجرای پروتکل الحاقی را به عنوان یکی از گزینه‌های روی میز ایران مطرح کردند و این اقدام را هشداری جدی به طرف‌های اروپایی باقی‌مانده در برجام برای اجرای تعهدات خود می‌دانند.
4- خروج از NPT: ایران در سال ۱۹۶۸ به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) پیوست و بعد از انقلاب اسلامی، همیشه عضویت در این پیمان مورد مناقشه بوده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند ادامه حضور کشورمان در NPT با توجه به بدعهدی‌های مکرر غربی‌ها در انجام تعهدات به‌رغم اجرای مفاد برجام از سوی ایران، کاری ‌اشتباه است. دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز پیش از اقدام ترامپ در ترک برجام گفته بود: در صورت خروج آمریکا از توافق اتمی ‌موسوم به برجام، یکی از گزینه‌های ایران، خروج از پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی ‌(ان.پی.تی) است.
۵- خروج از برجام : یکی از مهم‌ترین گزینه‌های پرتکرار برای مقابله با بدعهدی‌های طرف‌های غربی و کارشکنی‌های ادامه‌دار آمریکا، خروج از برجام است و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در مصاحبه‌ای می‌گوید: ایران گزینه‌های متعددی دارد و خروج از برجام نیز یک گزینه است. حتما این اقدام یکی از ده‌ها گزینه ما است. بنابراین بر اساس آنچه که در بالا آورده شد، ایران در گام‌های بعدی کاهش تعهدات برجامی ‌۵ گزینه را روی میز دارد تا در مقابل بدعهدی‌های مکرر طرف‌های غربی «اقدام متقابل»
 کند.
 
اغتشاش‌گران بیشتر خسارت زدند یا بانیان دست نیافتن به اینترنت ملی؟
وحید یامین‌پور، فعال رسانه‌ای نوشت: «در حالی ‌که برآوردها نشان می‌دهد اغتشاشات اخیر، نزدیک به ۶۰۰میلیارد تومان خسارت به بار آورده، یک عضو هیئت‌مدیره انجمن کسب و کارهای مجازی گفته قطعی اینترنت ۹۰۰میلیارد تومان خسارت به کسب و کارهای مجازی زده است.»
وی مطرح کرد: «تا وقتی اینترنت ملی راه‌اندازی نشود این خسارت‌ها ادامه دارد. هم خسارتی که از اغتشاش ‌اشرار حاصل می‌شود و هم ضرر کسب و کارهای اینترنتی.» یامین‌پور نوشت: «عامل اصلی این خسارت‌ها ‌اشرار یا دشمنان خارجی نیستند. باید از مدیرانی پرسید که این‌ همه سال نسبت به این حجم از خسارت تغافل کرده‌اند.»

نگرانی مدعیان اصلاحات از قطع ارتباط اینترنتی اوباش اجاره‌ای
نهادهای امنیتی در روزهای اخیر در اقدامی هوشمندانه، دسترسی به اینترنت را محدود کردند. هدف اصلی از این اقدام، جلوگیری از برقراری ارتباط میان آشوبگران و کانون‌های مدیریت آشوب در خارج از کشور است. ممکن است این تصمیم در این چند روز مشکلاتی را برای مردم ایجاد کند، اما قطعا از ضررهای بزرگ جلوگیری کرده و اقدامات آشوبگران را ناکام خواهد گذاشت.
این اقدام هوشمندانه، جیغ بنفش واشنگتن و دیگر حامیان اوباش اجاره‌ای را بلند کرده است. در همین رابطه مقامات آمریکایی در اقدامی مداخله‌جویانه، محدودیت ایجاد شده در اینترنت در روزهای اخیر در کشورمان را محکوم کردند. رسانه‌های معاند فارسی‌زبان نیز در گزارش‌های متعدد، ضمن نگرانی از محدودیت اینترنت در ایران، مدعی شده‌اند که این اقدام، برای کسب و کارهای اینترنتی مشکل ایجاد کرده است.
اشک تمساح مقامات کاخ سفید و رسانه‌های معاند درباره اینترنت و کسب و کار مردم ایران در حالی است که آمریکا و رسانه‌های مذکور از آشوبگران حمایت کرده و با ‌اشتیاق فیلم و تصاویر مربوط به آتش زدن آمبولانس، ماشین آتش‌نشانی، بانک، پمپ بنزین و غارت فروشگاه‌ها توسط اوباش را منتشر و از این اقدامات حمایت می‌کنند.
اما نکته تأسف‌بار اینکه رسانه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاحات و برخی نمایندگان عضو فراکسیون امید مجلس نیز با کاخ سفید و رسانه‌های معاند همصدا شده و با بی‌اعتنایی نسبت به تبعات مثبت این کار برای مردم، خواستار رفع محدودیت‌های اینترنتی شده‌اند.
رسانه‌های زنجیره‌ای همزمان با این همصدایی، حضور گسترده مردم در اقصی نقاط کشور در محکومیت اقدامات جنایتکارانه اوباش اجاره‌ای را نیز سانسور کردند.