kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۶۶۰
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۹
صادقی‌مقدم در همایش سراسری هیئت‌های نظارت بر انتخابات:

از نظارت استصوابی کوتاه نمی‌آییم

عضو حقوقدان و معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با بیان اینکه ما از موضوع احراز صلاحیت و نظارت استصوابی کوتاه نمی‌آییم چرا که وظیفه قانونی شورای نگهبان است، تأکید کرد: تدبیر حکیمانه‌ای بود که عزیزان در تدوین قانون اساسی داشتند و شورای نگهبان را تضمین‌کننده سلامت انقلاب و نظام برشمردند و این مطلب بسیار روشن و واضح است.




محمدحسن صادقی‌مقدم، عضو حقوقدان و معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در دومین روز همایش سراسری هیئت‌های نظارت بر انتخابات که در مشهد مقدس برگزار شد، با‌ اشاره به اهداف برگزاری همایش هیئت‌های نظارت، اظهار داشت: همه می‌دانند که چه وظایفی بر عهده شورای نگهبان است، اما این همایش تأکیدی بر قانون و تبیین عنوان استصوابی و احراز صلاحیت در شورای نگهبان است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، وی با بیان اینکه ما از موضوع احراز صلاحیت و نظارت استصوابی کوتاه نمی‌آییم چرا که وظیفه قانونی شورای نگهبان است، تأکید کرد: تدبیر حکیمانه‌ای بود که عزیزان در تدوین قانون اساسی داشتند و شورای نگهبان را تضمین‌کننده سلامت انقلاب و نظام برشمردند و این مطلب بسیار روشن و واضح است.
چرا رئیس‌جمهور کام مردم را
تلخ می‌کند؟
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی، تولیت آستان قدس رضوی نیز در این همایش خاطرنشان کرد: هر زمان شورای نگهبان به‌گونه‌ای عمل می‌کند که دشمن راه‌های نفوذ را بسته می‌بیند غوغا و ذهن مردم را مغشوش می‌کند که این طبیعی است. شما اگر با دقت و حساسیت جلوی نفوذی‌ها را بگیرید، آیا دشمن ساکت می‌نشیند؟ معلوم است که داد و فریاد می‌کند.
وی اظهار داشت: قبل از انقلاب، این کشور که دست خارجی‌ها بود چقدر ما را رشد دادند؟ آنها دنبال ‌ترقی کشور‌ها نیستند بلکه دنبال چپاول جوامع هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی با‌ اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر دشمنی آمریکا، تصریح کرد: معظم‌له که این‌قدر بر روی دشمنی آمریکا تأکید دارند، همه اینها تأکیدات قرآن است. قرآن می‌فرماید شیطان دشمن شماست، شما هم او را دشمن بدانید و وقتی کسی دشمن ماست، نباید تحت‌تأثیر لبخندش قرار بگیریم.
تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: الان فردی در قوه قضائیه با فساد و اختلاس برخورد می‌کند و امید در مردم ایجاد شده است؛ چرا برخی تخریب می‌کنند؟
وی با تأکید بر اینکه در برخورد با مفاسد باید قوه قضائیه را کمک کنیم، گفت: در هر دوره‌ای زحمات زیادی کشیده شده است، اما امروز در شرایطی هستیم که مردم مطالبه به حقی از قوه قضائیه دارند؛ حالا یک سید بزرگواری آمده و این مطالبه را پیگیری می‌کند، اگر حرفی هم هست خصوصی به هم بگوییم نه اینکه کام مردم را تلخ کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی ادامه داد: آقای رئیس‌جمهور خبر خوش داد و گفت ذخایر نفتی بزرگی پیدا کردیم که خبر امیدبخشی است، چرا این خبر خوب را با یک موضوعی تلخ کنیم. باید شکرگزار این نعمت باشیم و وحدت و یکدلی را گسترش دهیم و اگر حرفی است، در جلسه خصوصی بیان کنیم.
تولیت آستان قدس رضوی برخورد با مفاسد را مطالبه به‌حق مردم دانست و تصریح کرد: بنده با رئیس قوه قضائیه رفاقت ۴۵ ساله دارم، شهادت می‌دهم که یک‌بار مسئله خطی یا شخصی در نگاه‌های قضایی آقای رئیسی ندیده‌ام؛ بنابراین باید این جریان را تقویت کنیم.
هیچ‌کس حق ندارد حرفی بزند
 که منجر به ناامنی شود
بر اساس این گزارش، سردار‌اشتری، فرمانده نیروی انتظامی ‌نیز در این همایش با بیان اینکه نقش شورای نگهبان و هیئت‌های نظارت مردمی ‌در شکل‌گیری مجلس انقلابی، مردمی ‌و ولایی بسیار مهم است، افزود: امروز شورای نگهبان پرچم‌دار و نماد دفاع از جمهوریت و اسلامیت نظام است و همه باید به شورای نگهبان کمک کنند تا انتخابات به نحو احسن برگزار شود.
وی در ادامه سخنانش از تشکیل یک قرارگاه در ناجا برای پاسخ سریع و دقیق به استعلامات شورای نگهبان خبر داد.
سردار‌ اشتری با‌ اشاره به تأمین امنیت انتخابات، تصریح کرد: در بحث امنیت انتخابات و شعب اخذ رأی، مسئولیت تأمین امنیت برعهده ناجاست و خط قرمز ما «امنیت» است. به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم خدشه‌ای به امنیت انتخابات وارد شود.
فرمانده نیروی انتظامی ‌با بیان اینکه دولت، مجلس و مسئولان باید مراقب باشند که آرامش کشور به‌هم نخورد و انتخابات با آرامش کامل باید برگزار شود، تأکید کرد: ما در تأمین امنیت انتخابات با هیچ‌کس شوخی نداریم؛ ما مسئول تأمین امنیت انتخابات هستیم و باید پاسخگو باشیم و هیچ‌کس حق ندارد حرفی بزند که منجر به ناامنی شود، حتی هیچ‌کس حق ندارد در تأمین امنیت انتخابات دخالت کند.
برکات حضور آیت‌الله جنتی
و آیت‌الله یزدی در شورای نگهبان
همچنین، محمد دهقان، عضو حقوقدان شورای نگهبان در همایش سراسری هیئت‌های نظارت سراسر کشور با تأکید بر اینکه هیئت‌های نظارت باید تمام نظرات و نکات خود درباره کاندیدا‌ها را به‌صورت مستند در اختیار داشته باشند، گفت: شورای نگهبان یک اصل اساسی دارد و آن عمل به مرّ قانون است.
وی با‌ اشاره به استقامت بزرگان در شورای نگهبان برای جلوگیری از استحاله نظام، تصریح کرد: حضور شخصیت‌های بزرگی همچون آیت‌الله جنتی و آیت‌الله یزدی در شورای نگهبان یکی از عوامل اصلی در جلوگیری از استحاله نظام بوده است. عضو حقوقدان شورای نگهبان «رهبری الهی امامین انقلاب»، «حضور مجاهدانه مردم متدین در صحنه‌های مختلف» و همچنین «شورای نگهبان» را عوامل اصلی بقای انقلاب اسلامی دانست.
صرف انتقاد از شورای نگهبان
 موجب عدم صلاحیت نخواهد بود
عباسعلی کدخدایی، قائم‌مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان نیز در نشست خبری با خبرنگاران مشهد مقدس که همزمان با همایش سراسری هیئت‌های نظارت بر انتخابات برگزار شد، با بیان اینکه تجمیع آراء و احراز هویت در انتخابات پیش‌رو به‌صورت الکترونیکی خواهد بود، درباره برگزاری الکترونیکی سایر مراحل انتخابات نیز گفت: در صورت تضمین امنیت سایر مراحل انتخابات از سوی نهاد‌های مسئول مانند شورای عالی امنیت ملی و وزارت اطلاعات، ما آمادگی انجام الکترونیکی این کار را داریم.
وی اظهار داشت: اظهارات نمایندگان در جهت انجام وظایف نمایندگی‌شان هیچ وقت مشکلی ندارد، اما اظهارات کذب مورد بررسی قرار می‌گیرد.
سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه صرف انتقاد از شورای نگهبان موجب عدم صلاحیت نخواهد بود، گفت: در بررسی صلاحیت‌ها آنچه قانون به ما اجازه داده است بر اساس ماده (۲۸) و (۳۰) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی عمل می‌کنیم.