kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۶۲۲
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۶
به دلیل گرانفروشی شرکت‌های توزیع‌کننده گاز

خطر تعطیلی جایگاه‌های مردمی شارژ سیلندر گاز مایع وجود دارد

در پی گران فروشی گاز مایع توسط شرکت‌های توزیع‌کننده به جایگاه داران مردمی، خطر تعطیلی این جایگاه‌ها قوت گرفته است.




مجید مزجی، نائب رئیس‌شرکت تعاونی فجر (جایگاه مردمی روستایی شارژ سیلندر گاز مایع) استان گلستان با ارسال نامه‌ای به روزنامه کیهان نوشت: چند سال قبل که کشور ترکمنستان تحت فشار آمریکا، در سرمای زمستان، صادرات گاز شهری را به بهانه افزایش قیمت، قطع نمود، در شهرهای شمالی کشور دچار مشکلات زیادی شدیم البته گاز مایع که توسط جایگاه‌های مردمی توزیع می‌شود، بخشی از آن مشکل را مرتفع نمود.
واگر جایگاه‌های مردمی گاز مایع نبودند‌،احتمالا بحران جدّی تری را در آن مقطع تجربه می‌کردیم و اگر حمایت‌های دولت از جایگاه‌های مردمی بود و برنامه‌ریزی درستی از طرف مسئولین داشتیم، شرایط آن زمان به راحتی می‌توانست توسط گاز مایع و جایگاه‌های مردمی مدیریت شود.
متأسفانه شرکت‌های توزیع‌کننده گاز مایع با ارتباطات نادرست و با انحصار طلبی، با گرانفروشی گاز مایع به جایگاه‌های مردمی، بلایی بر سر این جایگاه‌ها آورده‌اند که با ادامه این روند، در آینده بسیار نزدیک، همه جایگاه‌های مردمی محکوم به تعطیلی خواهند بود.
شرکت‌های توزیع‌کننده، گاز مایع را کیلویی 230 تومان از پالایشگاه‌ها – یعنی از دولت- می‌خرند. این شرکت‌ها تنها برای انتقال گاز مایع از پالایشگاه‌ها به جایگاه‌های مردمی ۱۵۰درصد سود دریافت می‌کنند. به عبارتی با یک تماس تلفنی، گاز مایع را کیلویی 230 تومان از پالایشگاه خریده و بصورت عمده کیلویی 570 تومان به جایگاه‌های مردمی می‌فروشند!
علاوه‌بر آن، برای هر کیلو گرم گاز مایع، مبلغ 25 تومان از دولت می‌گیرند به این شرط که این مبلغ را هزینه تعمیر و تعویض سیلندرهای موجود در چرخه توزیع گاز مایع نمایند، با یک بررسی میدانی مشخص می‌شود که اکثر سیلندر‌ها در سطح کشور فرسوده است.
بنابراین علاوه‌بر سود سرشار فوق، حتی وظیفه خود در تعمیر و نو‌سازی سیلندرهای موجود در چرخه توزیع گاز مایع در کشور را نیز انجام نمی‌دهند. مرجع تصمیم گیری درخصوص قیمت گذاریِ فروش گاز مایع توسط شرکت‌های موزّع به جایگاه‌های مردمی، انجمن صنفی گاز مایع است.
جالب است که همه اعضای این انجمن، از صاحبان شرکت‌های توزیع‌کننده هستند و حتی یک نفر از جایگاه‌های مردمی که تعداد آنها حدود سیصد جایگاه در ایران هستند، عضو انجمن صنفی
جایگاه داران نیست!
متأسفانه با اتخاذ تصمیمات انجمن صنفی گاز مایع، جایگاه‌های مردمی از بابت فروش هر سیلندر 11 کیلویی، حداقل دویست تومان ضرر قطعی می‌برند. با توجه به اینکه جایگاه‌های مردمی بصورت خصوصی اداره می‌شوند، عدم کسب سود -که در مورد اخیر ضرر است- باعث نابودی جایگاه‌های مردمی خواهد شد.
به هرحال درخواست جایگاه‌های مردمی گاز مایع، توجه مسئولین به مشکلات آنها و خارج کردن فروش گاز مایع از دست چند شرکت توزیع‌کننده است.