kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۵۷۸
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۴

تروریسم اقتصادی آمریکا محور گفت‌وگو‌های ظریف با رئیس‌جمهور قزاقستان

وزیر خارجه کشورمان که به آستانه سفر کرده بود با مقامات عالی رتبه قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد و به‌عنوان سخنران ویژه در افتتاحیه کلوپ آستانه سخنرانی کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به قزاقستان سفر کرده است دیروز به‌عنوان سخنران ویژه افتتاحیه کلوپ آستانه سخنرانی کرد. عنوان سخنرانی وی موضوع «بایسته‌های یک منطقه امن و با ثبات» بود.
به گزارش مهر، همچنین وزیر امور خارجه کشورمان، پیش از ظهر دیروز با نورسلطان نظربایف رهبر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. روابط دوجانبه و مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و جهانی محورهای اصلی گفت‌وگوی وزیر امور خارجه کشورمان با رهبر قزاقستان در این دیدار بود.
دیگر اینکه محمدجواد ظریف در ایستگاه پایانی برنامه‌های خود در قزاقستان عصر دیروز با قاسم ژومارت توکایف رئیس‌جمهور قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار طرفین درخصوص تازه‌ترین وضعیت روابط دوجانبه، آخرین تحولات برجام و ‌تروریسم اقتصادی آمریکا، همکاری‌های اقتصادی و کمیسیون مشترک دو کشور و نیز تبادل هیئت‌های عالی‌رتبه گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.
وزیر امور خارجه روز دوشنبه همچنین با «مختار تیلوبردی» همتای قزاقستانی خود دیدار و درباره مسائل دوجانبه گفت‌وگو کرد. دو وزیر خارجه در یک شام کاری شرکت و درخصوص آخرین تحولات روابط دوجانبه از جمله کمیسیون مشترک دو کشور، همکاری‌های تجاری و اقتصادی به‌ویژه در چارچوب خزر، همکاری‌های بندری و حمل‌ونقل هوایی، همکاری‌های کنسولی، نشست آتی کشورهای عضو روند آستانه و سایر موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.
از دیگر برنامه‌های ظریف در قزاقستان حضور وی در دانشگاه اوراسیا شهر نورسلطان (آستانه) بود. در این برنامه که عصر دوشنبه انجام شد ظریف ضمن بازدید از موزه این دانشگاه دفتر یادبود آن را امضاء و در جمع اساتید و دانشجویان این دانشگاه با موضوع «پارادایم‌ها و گفتمان‌های نوین در جهان معاصر» سخنرانی کرد و به سؤالات چند تن از دانشجویان پاسخ داد.
در ادامه این برنامه طی مراسمی ‌عنوان «پروفسور افتخاری» دانشگاه اوراسیای قزاقستان به محمدجواد ظریف اعطاء شد.