kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۵۷۲
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۸
در واکنش به قرص‌های خاص همراه نماینده تهران

شکایت 100 دانشجو از علی مطهری به مجلس رسید

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان می‌گوید که 100 نفر از دانشجویان از علی مطهری به‌خاطر اظهارات سخیف او در یکی از دانشگاه‌ها شکایت کرده‌اند، علی‌اکبر کریمی ‌نماینده اراک از وجود یک جریان مشکوک خبر داد که به دنبال خصوصی‌سازی صندوق بازنشستگی وزارت نفت است.

مجلس شورای اسلامی کار دیروز خود را با جلسه غیرعلنی آغاز کرد. در این جلسه نمایندگان در حال بررسی مسائل سیاسی و اقتصادی از جمله گام چهارم کاهش تعهدات برجامی‌ ایران و بودجه سال آینده  هستند.
جلسه غیرعلنی مدت زیادی به طول نینجامید و بلافاصله پس از آن جلسه علنی آغاز شد. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی دیروز مجلس، گفت: علت تأخیر در آغاز جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی آن بود که بحثی را درباره وضعیت بودجه سال آینده کشور در جلسه غیرعلنی داشتیم و نمایندگان نقطه نظرات خود را در این‌باره مطرح کردند.
با این وجود در ادامه جلسه «محمدرضا صباغیان» طی تذکری شفاهی با‌ اشاره به جلسات غیرعلنی مجلس گفت: معمولا مطالب ارزنده‌ای در جلسات غیرعلنی مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. اما اینکه صرفا یک نفر در جلسات غیرعلنی گوینده و متکلم وحده باشد و ما نمایندگان شنونده باشیم صحیح نیست.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس خاطرنشان کرد: بهتر است در جلسات غیرعلنی مجلس از نظرات نمایندگان هم استفاده شود و ما دانش‌آموزان خوب و ساکت کلاس نباشیم.
هدف یک جریان مشکوک
علی اکبر کریمی‌ نماینده مردم اراک در مجلس در مورد اساسنامه جدید صندوق بازنشستگی وزارت نفت و تضییع حقوق قانونی ده‌ها هزار نفر از کارکنان شاغل و بازنشسته صنعت نفت به رئیس‌جمهور تذکر داد؛ این تذکر به امضای ۵۶ نفر از نمایندگان مجلس نیز رسیده است.
در شرح این تذکر آمده است: با عنایت به اینکه صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت کشور در طی حدود ۷۰ سال به‌عنوان یک مؤسسه وابسته به وزارت نفت فعال بوده و در طی سال‌های اخیر جریان مشکوکی در وزارت نفت اقدام به تهیه و تصویب اساسنامه‌ای نمود که به دنبال تبدیل صندوق مذکور به مؤسسه‌ای شبه‌خصوصی بود که با طرح شکایت جمعی از کارکنان صنعت نفت در دیوان عدالت اداری، این اساسنامه ابطال گردید، لیکن متأسفانه مجدداًً همان اساسنامه با متن قبلی و اصلاحات جزئی، در جلسه مورخ 3/7/98 به تصویب هیئت وزیران رسیده است و وضعیت صندوق یاد شده از نظر ماهیت و شخصیت حقوقی آن (به‌صورت خصوصی، عمومی، غیردولتی یا دولتی) همچنان در ابهام باقی مانده، نقش مؤثری برای کارکنان صنعت نفت به‌عنوان ذی‌نفعان و مالکان اصلی صندوق مذکور نیز در ارکان آن پیش‌بینی نشده و تکلیف مبلغ سرمایه و رقم اموال و دارایی‌های این صندوق نیز روشن نشده است.
ضروری است در اسرع وقت به هر نحو ممکن از تضییع حقوق قانونی ده‌ها هزار نفر از کارکنان شاغل و بازنشسته صنعت نفت و بلاتکلیفی و نابودی بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان اموال و دارایی‌های این صندوق جلوگیری جدی به عمل آید.
دولت قول می‌دهد
 که بدهی خود را کاهش دهد
در ادامه جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی کلیات طرح الحاق یک تبصره به ماده ۵ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در دستور کار قرار گرفت. رحیم زارع سخنگوی کمیسیون حمایت از تولید ملی درخصوص کلیات این طرح، گفت: بحران نقدینگی در سازمان تأمین اجتماعی موجب بحران اجتماعی خواهد شد؛ به این دلیل با واگذاری بخشی از سهام بانک رفاه مخالف هستیم. واگذاری سهام بانک رفاه تجربه‌ای شکست‌خورده است. بانک رفاه ابزار مهمی ‌برای سازمان تأمین اجتماعی است؛ واگذاری سهام بانک رفاه، مغایر سیاست‌های کلی اصل ۴۴ است.
در ادامه نماینده دولت درخصوص این طرح گفت: این طرح مورد توافق دولت و مجلس است و دولت لایحه‌ای را در این خصوص آماده کرده بود؛ در صورت واگذاری سهام بانک رفاه، پرداخت مستمری به بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی با مشکل مواجه می‌شود. دولت قول می‌دهد که بدهی خود به بانک رفاه را کاهش دهد؛ این بدهی تاکنون ۱۵هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
همچنین حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی گفت: مصلحت نیست بانکی که در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار دارد، واگذار شود. در پایان نمایندگان با اکثریت آرا، کلیات طرحی برای «مستثنی شدن بانک رفاه کارگران از سقف مجاز تملک سهام بانک‌های تجاری غیردولتی» را به تصویب رساندند؛ بر این اساس بانک رفاه مکلف به واگذاری سهام خود نخواهد بود.
شکایت دانشجویان از مطهری
«محمدجواد جمالی نوبندگانی» سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران جزئیات جلسه دیروز این هیئت را تشریح کرد و گفت: اولین مهمان جلسه امروز کریمی‌نماینده مردم اراک بود. وزیر نفت شکایتی از اظهارات او در مورد اقدامات آقای زنگنه در هیئت‌رئیسه هپکو داشت. آقای کریمی‌ مستنداتی را ارائه داد و مقرر شد هیئتی شامل بنده و ملکشاهی با آقای زنگنه نیز صحبت کنیم و بعد از آن نظر خود را اعلام کنیم.
سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تصریح کرد: در ادامه شکایت شرکت فولاد مبارکه از حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان مورد بررسی قرار گرفت. شرکت فولاد مبارکه شکایتی در مورد اتهاماتی که او در مصاحبه‌ها به این شرکت وارد کرده است، به هیئت نظارت ارائه داد.
جمالی نوبندگانی گفت: لارگانی نیز اسناد و مدارکی در مورد هزینه کردهای شرکت فولاد در برخی حوزه‌های انتخابیه ارائه کرد و مقرر شد از شاکی هم دعوت کنیم و مجدداً موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.
وی با بیان اینکه شکایت سلحشوری از موسوی لارگانی نیز مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: موسوی لارگانی مدارکی ارائه داد که اسمی ‌از خانم سلحشوری نبرده و قرار شد این موضوع بررسی و اعلام نظر شود. علاوه‌بر این یکی از شرکت‌های مسکن مهر در حوزه انتخابیه خانم سمیه محمودی از وی شکایت کرده بود، محمودی در هیئت نظارت حضور یافت و مدارکی را ارائه داد و هیئت به این نتیجه رسید که او در حوزه وظایف نمایندگی شان اظهارنظر کرده‌اند.
جمالی نوبندگانی گفت: در ادامه، شکایت سازمان بازرسی از آقای مقصودی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد مدارک بیشتری از سوی ایشان ارائه شود.
وی اعلام کرد: امروز شکایت ۱۰۰ دانشجو علیه آقای مطهری به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان رسید و به دبیرخانه هیئت ارسال شد.
گفتنی است علی مطهری روز 13 آبان در دانشگاه شهید بهشتی در واکنش به یک دانشجوی منتقد که از او خواسته بود قرص ضدفراموشی به همراه داشته باشد گفته بود؛ «من قرصام همیشه همراهمه، انواع قرصا رو هم برای شما دارم. قرص ضدبارداری هم خواستی، برای شما دارم»!