kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۴۷۷
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۶
رئیس‌جمهور در کرمان: از برجام خارج نمی‌شویم!

روحانی گلایه مردم را شنید اما به غرب دلداری داد!

سخنان یکی دو روز گذشته روحانی در یزد و کرمان با حاشیه‌های فراوانی همراه بود و موج واکنش‌ها به این اظهارات همچنان ادامه دارد. رئیس‌جمهور روز یک‌شنبه در اجتماع مردم یزد سعی کرد به‌جای پاسخگویی درباره عملکرد خود و دولتش که جزو مطالبات اصلی مردم است با فرار روبه‌جلو به قوه قضائیه هجمه کند. موضوعی که البته با واکنش حاضران در میدان امیر چخماق مواجه شد و اقشار مختلف مردم و به‌ویژه جوانان این شهر شروع به دادن شعار اعتراضی در حوزه معیشتی و اقتصادی کردند.



سرویس سیاسی-  

مردم با شعارهای مانند؛ «اقتصاد، اقتصاد؛ مشکل اول کشور»، «راه‌حل مشکلات اطاعت از رهبری»، «روحانی حاشیه را رها کن؛ فکری به حال ما کن»، «حاشیه‌ها رو رها کن، مشکل کار رو حل کن!»، «مشکل اقتصادی با سخنرانی حل نمی‌شود»، «تدبیرت ناامیدم کرد»، «چه به ما گفتی با ما چه کردی»، «از خدا بترس نه از کدخدا» و «مردم گله‌مندند» از روحانی خواستند که به جای پرداختن به حاشیه و ایجاد تنش در فضای سیاسی کشور پاسخگوی وعده‌های خود باشد و فکری به حال اقتصاد و معیشت مردم کند. البته روحانی پاسخ این افراد را به تندی داد. او گفت: «نگذاریم خواست آمریکا از حنجره عده‌ای معدود بلند شود». رئیس‌جمهور با جواب‌هایی که به معترضان داد بیشتر سبب افزایش شعارهای آنان علیه دولت شد.
عجیب‌تر آنکه رئیس‌جمهور در سخنان روز گذشته خود در جمع مردم رفسنجان، به‌جای دلگرمی ‌به مردم برای تحقق وعده‌های محقق نشده، به غربی‌ها دلداری داد و خیالشان را از بابت عدم خروج ایران از برجام راحت کرد.
روحانی گفت: ما با ۶ کشور و ۶ قدرت بزرگ توافقی را برای حل مسئله جامعه و کشور امضا کردیم؛ این وسط یکی از این کشورها از این توافق خارج شد و آمریکا عهد و پیمان خود را زیر پا گذاشت.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما چند کار می‌توانستیم انجام دهیم و شیوه‌های مختلف داشتیم؛ عده‌ای به ما گفتند شما هم بلافاصله از این توافق خارج شوید، یک عده دیگر به ما گفتند در هر شرایطی باید در این توافق بمانید؛ اما یک عده‌ای می‌گفتند ما یک راه بینابین باید انتخاب کنیم.
روحانی با‌ اشاره به اینکه ما در همین تجربه دیدیم که این راه بینابین به نفع ماست، اضافه کرد: با ادامه برجام، سال آینده به هدف بزرگ سیاسی، امنیتی و دفاعی دست پیدا می‌کنیم و آن اینکه سال‌هاست خرید سلاح از طرف ایران طبق قطعنامه سازمان ملل ممنوع است یعنی نمی‌توانیم از یک کشوری اسلحه بخریم خرید کشورها از ایران هم ممنوع است و نمی‌توانیم سلاح بفروشیم طبق این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ سال آینده اگر این برجام را نگهداریم تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: این یکی از آثار مهم این توافق است وگرنه امروز می‌توانیم از این توافق خارج شویم اما دیگر آن ثمری که سال دیگر پیش روی ما است نخواهد بود، از الان می‌توانیم بیرون برویم، اما قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران برمی‌گردد و ما باید فکر کنیم ببینیم منافع کشور در کجاست.
وی ادامه داد: حالا که منافع ما در ماندن است اینکه دیگران دست روی دست بگذارند و به این توافق عمل نکنند و ما یک‌جانبه صددرصد عمل کنیم هم درست نیست؛ پس ما یک راه بینابین را انتخاب کردیم که برجام را نگه داریم و آن را حفظ کنیم اما در عین حال ما هم آنچه در این توافق قرار گذاشته بودیم انجام دهیم پله پله کاهش می‌دهیم و کنار بگذاریم این راه درست این بود که ما انتخاب کردیم.
دولت معطل اروپا
و مردم معطل دولت
روحانی درحالی در جمع مردم کرمان اعلام کرد که دولت در برجام می‌ماند، که طبق بند 36 برجام چنانچه ایران معتقد باشد که هر یک از اعضای ۱+۵ تعهدات برجامی ‌خود را رعایت نکرده‌اند، می‌تواند از برجام خارج شود.
این در حالی است که آمریکا پس از نقض‌های مکرر برجام، اردیبهشت‌ماه سال گذشته به‌طور رسمی‌ از برجام خارج شد. از آن زمان تاکنون روحانی و تیمش چشم امید به اقدامات اروپایی‌ها بسته‌اند و سعی دارند که اروپا را مستقل از آمریکا نشان دهند و صحبت‌های دیروز روحانی نیز موید همین امر است.با توجه به اینکه پیش از این اروپا با بی‌عملی خود نشان داده که به دنبال اجرای تعهدات برجامی ‌خود نیست، دولت تدبیر تا کی می‌خواهد به‌دنبال هویج برجام بدود و کشور را معطل برجام کند؟
نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که روحانی در این سخنرانی آشکارا اعلام کرد که تا سال آینده از خروج ایران از برجام خبری نیست. چنین اظهاراتی از سوی رئیس‌جمهور این پیام را به غرب خواهد فرستاد که اجرای گام‌های چهارگانه از سوی ایران، نه در جهت وادار ساختن آنها به اجرای تعهداتشان که نمایشی بیش نبوده است.
رئیس‌جمهور و تفسیر پیمان پیامبر با کفار!
رئیس‌جمهور همچنین روز گذشته در مراسم افتتاح کارخانه احیای مستقیم و شروع عملیات اجرایی طرح توسعه فولاد بافت، گفت: پیامبر با کافران هم پیمان می‌بست؛ وقتی آنها پیمان اول را زیر پا می‌گذاشتند، پیمان دوم را می‌بست. وی افزود: کسی که پای عهد ایستاده، همیشه پیروز میدان است و موفق است پس کار شما به معنای مقاومت ملت و مفهوم ایستادگی واقعی و به معنای آبادانی کشور است.
بقیه از صفحه ۲
جدا از این بحث که با رجوع به تاریخ و مطالعه اجمالی می‌توان به این موضوع پی برد که در بسیاری از موارد پیامبر اسلام(ص) با جدیت با برهم زنندگان پیمان‌نامه‌ها برخوردی قاطع داشته است، اما این سخنان از کسی که پیش از این از عاشورا و قیام امام حسین(ع) درس مذاکره و سازش گرفته بود اصلاً عجیب نیست که امروز نیز درس‌های دیگری به فراخور نیازش (این‌بار توجیه ماندن در برجام با وجود نقض عهدهای طرف مقابل) از تاریخ بگیرند.
تناقض‌گویی‌ها بی‌انتهای
 دولت تدبیر و امید
از سوی دیگر روحانی یک‌شنبه‌شب و در جلسه شورای اداری، توسعه و افتتاح همزمان طرح‌های اقتصادی و زیربنایی که در سالن شهید عباسپور برق منطقه‌ای یزد برگزار شد، گفت: دولت نباید شغل ایجاد کند بلکه زیرساخت‌ها را آماده می‌کند و بانک‌ها نیز تسهیلات را ارائه می‌دهند پس اگر کسی بیکار باشد مقصر خودش است.
این در حالی است که به‌طور مشخص در موضوع بیکاری، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصل 28 تأکید دارد: دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون برای‌همه افراد امکان‌ اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد نماید.
همچنین روحانی در حالی از زیر بار ایجاد‌ اشتغال شانه خالی می‌کند که پیش از این در 28 آذر 96 در همایش حقوق شهروندی اظهار داشت:‌ اشتغال برای ما اصل است ما باید‌ اشتغال را جلو ببریم.
رئیس‌جمهور در روز 29 مرداد 96 در اولین جلسه هیئت دولت دوازدهم نیز گفته بود: دولت وظیفه‌ای بالاتر از تولید و‌ اشتغال ندارد و رشد بالا و تحول اقتصادی جز با هماهنگی و جذب سرمایه و فناوری ممکن نیست.
با این تفاسیر گویا تناقض‌گویی‌ها در دولت تدبیر و امید تمامی ‌ندارد و بارها و بارها در زمینه اقتصاد و تورم، آمارها و اظهارات دولتمردان متناقض بوده است. این تناقض‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که به‌نظر می‌رسد با توجه به دست خالی دولت در زمینه اقتصاد و ایجاد‌ اشتغال، روحانی درصدد فرار از پاسخگویی و شانه خالی کردن از زیر بار این وظیفه مهم است.
آغاز عملیات اجرایی فاز ۲
مجتمع احیاء استیل فولاد شهرستان بافت
رئیس‌جمهور در سفر به استان کرمان برخی از طرح‌های عمرانی و صنعتی را نیز افتتاح کرد و کارخانه تولید آهن اسفنجی فولاد شهرستان بافت با ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن در سال با حضور روحانی رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.
روحانی در بازدید از فاز اول پروژه آهن اسفنجی بافت به‌عنوان کامل‌ترین واحد تولید آهن اسفنجی با فناوری ایرانی بهینه‌سازی فرآیند تولید فولاد تحت عنوان«پِرِد»، با توضیح مسئولان و مدیران این طرح در جریان روند احداث و چگونگی تولیدات این پروژه عظیم فولاد در استان کرمان قرار گرفت.
همچنین با دستور روحانی عملیات اجرایی فاز ۲ مجتمع احیاء استیل فولاد بافت به منظور گندله‌سازی به ظرفیت 2/5 میلیون تن در سال و تولید بریکت گرم به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در سال، آغاز شد.
کارخانه تولید آهن اسفنجی بافت یکی از مجهزترین واحدهای تولید آهن اسفنجی کشور محسوب می‌شود که با مشارکت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) و بخش خصوصی ساخته شده است.
طرح فولاد بافت از جمله هفت طرح استانی فولاد است که با هدف محرومیت‌زدایی و ایجاد‌ اشتغال در شهرستان بافت از سال ۸۶ در زمینی به مساحت ۶۱۲ هکتار آغاز و با بهره‌برداری از آن در حال حاضر برای ۳۰۰ نفر به‌طور مستقیم و برای حدود ۸۰۰ نفر به‌طور غیرمستقیم‌ اشتغال‌زایی شده است.