kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۴۷۶
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۶

امیرعبداللهیان: از برجام فقط یک سند امضاء شده باقی‌مانده است

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت: از برجام فقط یک سند امضا شده باقی‌مانده است.

حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: اکنون تنها نام برجام و سند امضا شده‌ای باقی‌مانده که طرف مقابل (آمریکا و سه کشور اروپایی) هیچ پایبندی به آن ندارند و نظام جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته که خروج از برجام به‌صورت گام به گام طراحی شود. اما نظر شخصی من این است که باید در مقطعی خروج از برجام به‌گونه‌ای انجام شود که شوک بزرگی به طرف‌های مقابل وارد شود تا از خواب بیدار شوند و حس کنند که نسبت به بدعهدی و بی‌تعهدی خود باید هزینه سنگینی را در برابر ملت ایران بپردازند.
امیرعبداللهیان افزود: برخی کارشناسان بر این باور هستند که علی‌رغم همه تحولات صورت گرفته، اروپا هنوز کودکی نو پایی است که نیاز دارد آمریکا در رفتار‌های سیاسی‌اش دستش را بگیرد؛ آنها هنوز در حال تمرین راه رفتن به‌گونه‌ای هستند که زمین نخورند. من فکر می‌کنم که اروپا هنوز با اتخاذ یک تصمیم قاطع در این زمینه فاصله دارد، در ابتدای خروج آمریکا از برجام، اینکه اروپا می‌خواست بازیگر مستقل باشد، منطقی بود، جمهوری اسلامی ایران هم به این اتحادیه بیش از یک سال فرصت داد، اما آنها نشان دادند که به راحتی تبدیل به بازیگر مستقل نخواهند شد.
وی در ادامه گفت: وقتی مشغول مذاکرات هسته‌ای بودیم که منجر به برجام شد، همیشه یکی از آرزو‌های آمریکا این بود که بعد از برجام هسته‌ای، با ایران وارد گفت‌وگو درباره برجام منطقه‌ای شود و حتی شنیدم که جان کری یکی دوبار به هیئت ایرانی گفته بود که در این بحث‌های هسته‌ای به نتیجه رسیده‌ایم، بگذارید از این امر عبور کنیم چرا که مسائل مهمی ‌درباره منطقه وجود دارد که باید درباره آن به گفت‌وگو و توافق بپردازیم که البته پاسخ ایران روشن بود؛ ما درباره مسائل منطقه گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با آمریکا نخواهیم داشت.
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل خاطرنشان کرد: قرار نبود در عراق حکومتی روی کار بیاید که آمریکا نتواند در آن اهداف و امیال خود را دنبال کند، آقای ران درمر در ملاقات‌های مختلف به مقامات آمریکایی می‌گفت که برنامه این است که بیست سال بعد در عراق انتخابات برگزار کنیم و برای بیست اول حضور خود از سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۲۳ میلادی برنامه‌ریزی کرده بودند که مسئولان وزارتخانه‌ها آمریکایی‌ها باشند و در برخی موارد عراقی‌ها وزیر باشند و آمریکایی‌ها مستشار و در برخی موارد نیز بالعکس این موضوع اتفاق بیفتد، اما در نهایت همه چیز باید به نفع آمریکا باشد.
امیرعبداللهیان اظهار داشت: در نتیجه آنها برای اینکه این بازی را بر هم بزنند طراحی کردند که داعش را به جان سوریه؛ لبنان، عراق و منطقه بیاندازند، اما از این ایده نتیجه‌ای نگرفتند و فتوای مراجع، شهدا و ایثارگری‌ها مانع از آن شد که داعش بتواند اقدامی‌ کند و استخوان‌های داعش خرد شد.
وی در ادامه گفت: اکنون هم آمریکا با روش نرم‌افزاری و مطالبه مردمی ‌وارد میدان شده، اما هدف واقعی فروپاشی‌ترتیبات سیاسی - امنیتی جدیدی است که شکل گرفته و ما با صدای بلند می‌گوییم که از سوریه حمایت کرده‌ایم و اجازه ندادیم که آمریکا و متحدانش نظام سیاسی این کشور را سرنگون کند، ماهر کمکی که می‌توانستیم به عراق کردیم تا امنیت حداکثری جمهوری اسلامی ایران و منطقه تأمین شود، چرا که اگر منطقه امنی نداشته باشیم کشور امنی نیز نخواهیم داشت.
دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل افزود: در نتیجه پیروزی‌های به دست آمده باب میل آمریکا نیست. اگر چراغ سبز آمریکا نبود، عربستان سعودی به هیچ وجه به لحاظ لجستیکی و فنی در قد و قواره‌ای نبود که بخواهد آغازگر جنگ در یمن باشد. ممکن است بگویند که عربستان پیشرفته‌ترین سلاح‌ها را دارد، بله! اما قادر به استفاده از آنها نیست. گران‌ترین جنگنده‌های هوایی را آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها به عربستان سعودی فروخته‌اند، اما این ادوات برای سوختگیری نیازمند سوخت‌رسان‌های آمریکایی هستند این قضیه نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها نگران این هستند که روزی اتفاقی که علیه شاه در ایران افتاد در عربستان بیفتد و نمی‌خواهند که این هواپیما‌ها در اختیار یک نسل جدید و انقلابی در عربستان قرار گیرد، لذا در ظاهر عربستان توان لجستیکی بالایی دارد، اما در عمل خیر، به‌عنوان مثال تصور کنید که پیشرفته‌ترین تلفن همراه جهان را در اختیار دارید، اما شارژر و نازل برقی آن در دسترستان نباشد بدیهی است که چنین تلفن همراهی بلااستفاده است.
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: عربستان هیچ انتخاب دیگری جز برگشت به روابط عادی با ایران ندارد.