kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۴۷۲
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵

زیباکلام: 80 درصد پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان ریزش کرده است(خبر ویژه)

صادق زیباکلام می‌گوید؛ مشکل اصلی اصلاح‌طلبان نه سامانه انتخاب نامزد با تأیید صلاحیت آنها، بلکه ریزش 80 درصدی بدنه اجتماعی است.

وی ضمن یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: چندی است که طرحی به اسم «سرا» یا سامانه رأی‌سنجی اصلاح‌طلبان از سوی این جریان مطرح شده که به‌نظر می‌رسد خیلی قادر نخواهد بود اصلاح‌طلبان را از بحرانی که بدان دچار شده‌اند بیرون آورد.
اما در شرایط فعلی معتقدم که این طرح و طرحهایی شبیه به این اصلا نمی‌تواند به اصلاح‌طلبان برای خروج از شرایط فعلی کمک کند. به‌واسطه اینکه مسئله اصلی این نیست که ما نامزدهای اصلاح‌طلب را از طریق چه مکانیزمی تعیین کنیم، بلکه مسئله اساسی‌تر این پرسش ساده مردم از اصلاح‌طلبان خواهد بود که از کجا معلوم که حتی یکی از نامزدهای اصلاح‌طلب تایید صلاحیت شود؟ نکته بعدی اینکه اصلاح‌طلبان هنوز به آن مرحله نرسیدند که مشکلاتشان مکانیزم انتخاب نامزدها باشد. مشکل اصلاح‌طلبان بسیار اساسی‌تر از این حرف‌ها است. مشکل بنیادی اصلاح‌طلبان این است که 80 درصد بدنه اجتماعی خود را از دست دادند و مردمی که به دعوت اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفند 94 و اردیبهشت 96 شرکت می‌کردند دیگر حاضر نیستند که به همین آسانی در انتخابات شرکت کنند و گویا اصلاح‌طلبان توجهی به این مسئله ندارند.
اصلاح‌طلبان اصلا نمی‌خواهند به این موضوع بپردازند که به طور جدی از آنها سلب اعتماد عمومی شده است. مهم نیست که فهرست اصلاح‌طلبان در حوزه‌های مختلف دربرگیرنده کدام چهره‌ها و شخصیت‌ها خواهد بود، ‌اشکال اساسی این است که بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان دچار تردید شده‌اند.