kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۴۶۳
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶

معرفی برگزیدگان جایزه جهانی مصطفی(ص)

سومین آئین اعطای جایزه مصطفی(ص) با حضور دانشمندان جهان اسلام در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش تسنیم، سومین آئین اعطای جایزه مصطفی(ص) دیروز در تالار وحدت تهران با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس‌شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) و با حضور شخصیت‌های برجسته حوزه علم و فناوری ایران و جهان برگزار شد.
مهدی صفاری‌نیا، دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه مصطفی(ص) در سومین آیین اعطای جایزه مصطفی(ص) در تالار وحدت اظهار داشت: بی‌شک قدرت و عزت جهان اسلام به‌واسطه علم و دانش میسر خواهد شد و نشانه رفتن چنین قله‌های افتخاری، نیازمند زیرساخت‌های متناسب با آن است.
صفاری‌نیا با ‌اشاره به اینکه منابع مالی جایزه مصطفی(ص) از محل منابع خیرین جهان اسلام و وقف تامین شده است، خاطرنشان کرد: این هفته به نام هفته جایزه مصطفی(ص) نام‌گذاری شده است که شامل برگزاری ششمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) با حضور بیش از 80 نفر از برجستگان علمی 27 کشور در 14 دانشگاه و مرکز تحقیقاتی، برگزاری چهارمین نشست سرمایه‌گذاران کشورهای اسلامی در جهت تجاری‌سازی دانش با حضور 40 شرکت دانش بنیان از 12 کشور، بازدید از ده‌ها مرکز علمی و فناوری شبی با فناوران و کارآفرینان در پارک فناوری پردیس خواهد بود.
همچنین در ادامه رئیس‌کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) درباره جزئیات برگزاری این دوره توضیح داد: امسال جایزه مصطفی(ص) در چهار حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات، علم و فناوری زیستی و پزشکی، علم و فناوری نانو و کلیه زمینه‌های علم و فناوری و بخش دانشمندان مقیم کشورهای اسلامی به برگزیدگان اعطا می‌شود.
حسن ظهور افزود: فراخوان این جایزه از اردیبهشت 97 آغاز و در آبان ماه 98 به پایان رسید و 202 نهاد معتبر علمی و 512 دانشمند برای معرفی نامزدها مشارکت داشتند که در این مدت 1649 اثر نیز دریافت شد.
ظهور ادامه داد: آثار با مشارکت 500 داور و مشاورین برجسته علمی و همکاری 200 دانشگاه از 35 کشور و 4 هزار نفرساعت مورد ارزیابی قرار گرفت؛ همچنین کمیته علمی جایزه به‌منظور بررسی آثار 23 جلسه علمی نیز برگزار کرد.
وی در تشریح تعداد آثار دریافت شده در هر حوزه، گفت: در حوزه علم و فناوری اطلاعات 199 اثر، در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی 664 اثر، در حوزه علم و فناوری نانو 172 اثر و در حوزه کلیه زمینه‌های علم و فناوری 614 اثر نیز دریافت شد؛ همچنین در بخش دانشمندان مقیم کشورهای اسلامی، با درنظر گرفتن مقیم بودن برگزیدگان در کشورهای اسلامی، داوری‌ها صورت گرفت.
به گفته رئیس‌ کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص)، این جایزه در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی به صورت مشترک به دو دانشمند «اوگور شاهین» با تابعیت ترکیه و «علی خادم حسینی» با تابعیت ایرانی و در حوزه دانشمندان مقیم کشورهای اسلامی نیز به صورت مشترک به «عمران اینان» با تابعیت ترکیه، «حسین بهاروند» و «محمد عبدالاحد» با تابعیت ایران اعطا شد.