kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۴۴۹
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۳
وزیر نفت تشریح کرد

جزئیات کشف مخزن جدید میدان «نام‌آوران» با 22 میلیارد بشکه نفت

وزیر نفت با تاکید بر اینکه این اکتشافات جدید در میدان نفتی نام‌آوران با پیشرفته‌ترین روش‌های اکتشافی انجام شده، اظهار کرد: حجم نفت جدید کشف شده حدود ۲۲ میلیارد بشکه است.

به گزارش خبرگزاری فارس، دیروز بیژن زنگنه در نشست خبری درباره جزئیات کشف میدان بزرگ نفتی جدید در استان خوزستان گفت: این میدان یکی از عظیم‌ترین میادین نفتی است که در تاریخ ایران کشف شده است. ما قبلا در این مناطق میادینی مانند منصوری، سوسنگرد و... داشتیم و حالا زیر این میادین یک لایه نفتی جدید کشف کردیم.
وی افزود: در فاصله بین این میادین نفتی در وسعتی به‌اندازه ۲۴۰۰ کیلومتر مربع و در عمق ۳۱۰۰ متری یک لایه نفت دار در عمق ۸۰ متری کشف کردیم که به‌اندازه ۵۳ میلیارد بشکه حجم دارد و البته امکان گسترش این میدان به جنوب غربی و شرقی هم وجود دارد. اسم این مخزن را به پاس خدمات همه افرادی که در گوشه و کنار کشور به خدمت می‌پردازند، به‌ویژه کارکنان مدیریت اکتشاف که نام‌آوران گمنام صنعت نفت هستند و در شرایط سخت کاری کار می‌کنند، «نام آوران» گذاشته‌ایم. این نام‌آوران، همان گمنامان نام‌آور افتخارآفرین کشور هستند.
وزیر نفت با تاکید بر اینکه این اکتشاف با پیشرفته‌ترین روش‌های اکتشافی انجام شده و آغاز کشف آن با سه حلقه چاه از سال ۹۵ شروع شده است، ادامه داد: حجم لایه قدیمی این میدان حدود ۳۱,۳ میلیارد بشکه بوده و حجم نفت جدید کشف شده حدود ۲۲ میلیارد بشکه است. ضریب بازیافت این لایه ۱۰ درصد است و حدود ۲,۲ میلیارد بشکه قابل استحصال است.
زنگنه بیان کرد: ما تمام اهتمام خود را برای افزایش ضریب بازیافت این لایه نفتی صرف می‌کنیم. این لایه نفتی که زیر میدان‌های مختلف است، دومین مخزن بزرگ کشف شده در ایران بوده که مقدار برداشت از آن تابع تکنولوژی و فناوری است.
وی با تاکید بر اینکه در کشف این لایه نفتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نقش ویژه‌ای داشت، یادآور شد: برای توسعه این لایه ما فعلا برنامه جداگانه‌ای نداریم و توسعه این میدان در قالب توسعه میادین جفیر و منصوری پیگیری می‌شود.
وزیر نفت ادامه داد: بهترین الگو برای توسعه صنعت نفت اتکا به ظرفیت داخلی و استفاده از تکنولوژی و سرمایه خارجی است.
زنگنه در پاسخ به پرسشی درخصوص اظهارات دو روز قبل رئیس‌جمهور مبنی بر فساد 700 میلیون دلاری و تأکید به وزیر نفت برای افشا و توضیح در مورد آن گفت: در این مورد بعدا صحبت می‌کنیم.
وی همچنین درخصوص سرنوشت قیمت بنزین و برنامه دولت در این رابطه خاطرنشان کرد: امروز فقط در مورد اکتشاف صحبت می‌کنم.