kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۴۴۰
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۲
گزارش کیهان از نتیجه معکوس اظهارات جنجالی رئیس‌جمهور در یزد

حمله روحانی به قوه قضائیه صدای حامیان دولت را هم درآورد

انتقادات کارشناسان و تحلیلگران سیاسی و اقتصادی و همچنین چهره‌ها و فعالان سیاسی از اصولگرا تا اصلاح‌طلب حاکی از آن است اظهارات جنجالی رئیس‌جمهور در یزد، نتیجه معکوسی داشته و ادامه راه را برای روحانی ناهموارتر کرده است.

اظهارات رئیس‌جمهور در جمع مردم شهر یزد و انتقادات تند او به قوه قضائیه از سوی چهره‌های سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی با واکنش‌های بسیاری همراه شد، گرچه عده‌ای از مقامات دولتی و رسانه‌های رادیکال به استقبال سخنان حجت‌الاسلام روحانی رفتند اما اغلب کارشناسان و تحلیلگران سیاسی و اقتصادی و همچنین چهره‌ها و فعالان سیاسی از اصولگرا تا اصلاح‌طلب به سخنان او انتقاد کردند؛ انتقاداتی که نشان می‌دهد اظهارات جنجالی رئیس‌جمهور در یزد، نتیجه معکوسی داشته و ادامه راه را برای روحانی ناهموارتر کرده است.
گفتنی است هنگام سخنرانی رئیس‌جمهور، مردم و دانشجویان شعارهایی مانند؛ «اقتصاد، اقتصاد؛ مشکل اول کشور»، «راه‌حل مشکلات اطاعت از رهبری»، «روحانی حاشیه را رها کن؛ فکر به حال ما کن»، «حاشیه‌ها رو رها کن، مشکل کار رو حل کن!»، «مشکل اقتصادی با سخنرانی حل نمی‌شود»، «تدبیرت ناامیدم کرد»، «چه به ما گفتی با ما چه کردی»، «از خدا بترس نه از کدخدا» و «مردم گله‌مندند» سر دادند. حجت‌الاسلام روحانی در بخشی این سخنرانی-  آنجا که عده‌ای از حاضران در میدان امیرچخماق یزد در اعتراض به نابسامانی‌های اقتصادی شعار دادند- با طرح این سؤال که مبارزه با فساد دانه‌درشت‌ها کجاست؟ گفت: «چرا به این پول‌ها رسیدگی نمی‌کنید؟ چند نفر را به دادگاه بردند و تبلیغ و سروصدا کردند. مردم باید بدانند؛ قضات شریف ما نترسند، دادستان‌های شریف ما نترسند به این جناح و آن جناح نگاه نکنند. این پول‌هایی که امروز اعلام کردم باید برای مردم توضیح دهند. من در سفر به استان‌های مختلف این رقم‌ها را اعلام می‌کنم.» رئیس‌جمهور در واکنش به شعارهای اقتصادی مردم گفت: «صدای شما مردم صدای این چند نفر جوان نیست. اختلاف و فاصله خواست آمریکاست. نگذاریم خواست آمریکا از حنجره عده‌ای معدود بلند شود؛ گرچه آن عده در کشور بسیار کم و معدود هستند، اما درعین‌حال آن گروه کم و کوچک را هم به اسلام، وحدت و پیامبر دعوت می‌کنیم.»
وی در بخش دیگری از سخنانش در واکنش به سؤال یک ماه پیش کیهان درخصوص «بر باد رفتن 18 میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور» گفت: «یک عده آدم بداخلاق در روزنامه‌ها نوشتند این دولت با ارز ۴۲۰۰ تومانی ۱۸ میلیارد دلار را بر باد داد.»
همین سخنان و مواضع روحانی باعث شد تا از سوی کارشناسان و چهره‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی، رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی، موجی از انتقادات علیه وی روانه شود.
سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روز گذشته در همایش حکمرانی اسلامی بی‌آنکه به اظهارات رئیس‌جمهور‌ اشاره مستقیمی ‌بکند‌، اظهار کرد: «مبارزه با فساد به مذاق برخی‌ها خوش نیامده است.»
همچنین سرلشکر جعفری، فرمانده سابق سپاه نیز طی توئیتی درباره اظهارات روحانی نوشت: «جناب رئیس‌جمهور اگر در مسیر مبارزه با بی‌عدالتی‌ها کاری نمی‌کنند، لااقل کارهایی که دیگران انجام می‌دهند را تخریب نکنند!»
واکنش قوه قضائیه
غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه چند ساعت بعد از سخنرانی رئیس‌جمهور در یزد به اظهارات او واکنش نشان داد و گفت: «ما تعجب می‌کنیم که آیا رئیس‌جمهور محترم از پیگیری‌های دستگاه قضا در این پرونده بی‌اطلاع است» و «چرا باید این قبیل از مسائل در‌تریبون عمومی‌و در جمع مردم بیان شود و موجبات یاس و ناامیدی مردم را فراهم کند.»
او گفت: «این سؤال را هم داریم که امروز بیش از ۶ سال از استقرار این دولت می‌گذرد؛ چرا اگر فسادی رخ داده الان و تازه باید اعلام کنند که بروید و در دستگاه قضایی شکایت کنید.»
پس از سخنگوی قوه قضائیه، حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور روز گذشته در برنامه تلویزیونی پایش در واکنش تلویحی به سخنان اخیر رئیس‌جمهور گفت: مسئولین در اظهاراتشان دقت بیشتری کنند تا ما مجبور نشویم با اسناد و مدارک به مردم اعلام کنیم که اطلاعات آنها نادرست است.
همچنین موسی غضنفرآبادی رئیس دادگاه‌های انقلاب نیز به حرف‌های رئیس‌جمهور واکنش نشان داد و گفت: «ما انتظار داشتیم آقای رئیس‌جمهور نیز همچون عموم مردم از اقدامات قوه قضائیه در برخورد با مفاسد خوشحال و خشنود باشد؛ البته احساس درونی ایشان به خودشان مربوط است، اما به لحاظ قاعده حکمرانی برای آقای رئیس‌جمهور خوب نیست که مردم احساس کنند ایشان از برخورد قوه قضائیه با مفسدین اقتصادی نگران شده است.»
انتقاد اصولگرایان به روحانی
روز گذشته اغلب رسانه‌های داخلی و چهره‌های سیاسی به انتقاد از سخنان روحانی پرداختند.
آقای روحانی! از برادر خودتان شروع کنید
نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در جلسه علنی دیروز پارلمان با‌ اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در یزد مبنی بر اینکه کشاندن چند نفر به دادگاه، مبارزه با فساد نیست، تصریح کرد: آقای روحانی! شما ۶ سال فرصت داشتید و می‌توانستید با فساد مبارزه کنید، پس چرا مبارزه با فساد در دستگاه‌های شما اجرا نشد؟ اگر به این مسئله اعتقاد دارید، بهتر است از برادر خودتان شروع کنید.
مواضع روحانی
در طراز رئیس‌جمهور نیست
همچنین محسن کوهکن، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در جلسه علنی دیروز پارلمان گفت: گاهی اوقات «روحانی» حرف‌هایی می‌زند که در طراز رئیس‌جمهور یک کشور نیست.
وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دولت‌های مختلفی سر کار آمده‌اند که بنده، دولتی را به ناکارآمدی و نابلدی دولت روحانی ندیده‌ام.
کوهکن بیان کرد: کسانی که خود را در طراز ریاست جمهوری می‌دانند و در زمان تبلیغات وارد صحنه می‌شوند و برای حل مشکلات کلید نشان می‌دهند، نباید فقط در دور اول کاری خود عملکرد دولت سابق را به توپ ببندند و در دور دوم کاری خود هم بگویند که ما اختیار لازم را نداشتیم.
وی تصریح کرد: دولت روحانی کاملاًً ناکارآمد است چراکه حتی نمی‌دانست که ذخایر ارزی کشور چقدر است و با وجود آنکه در این زمینه اطلاعات کافی را نداشت، درباره ارز دولتی تصمیم گرفت و تمام نقدینگی در دست مردم به سمت ارز رفت.
دلار گم نشده؛ یورو گم شده!
 احمد امیرآبادی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «آقای روحانی گفته در دولتش یک دلار هم گم نشده!!! راست میگه دلار گم نشده یورو گم شده نمونه: ۱۸۶ میلیون یورو شرکت جاهد وزارت جهاد کشاورزی.»
حرف‌های روحانی، انتخاباتی است
محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با‌ اشاره به صحبت‌های دیروز رئیس‌جمهور درباره فساد به خبرنگار آنا، گفت: «چرا وزارت امور خارجه دولت روحانی برای بازگشت اموال بابک زنجانی به قوه قضائیه کمک نکرد؛ پس این موضوع نشان می‌دهد حرف‌های ضد فساد روحانی انتخاباتی است».
روحانی می‌خواهد نسبت به اطرافیانش اغماض کنند
سیدمهدی‌ هاشمی ‌نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس بیان کرد: با توجه به اینکه در آستانه انتخابات مجلس قرار داریم پسندیده نیست مسئولین ارشد اجرایی و علی‌الخصوص رئیس‌جمهور نسبت به موضوع مبارزه با فساد که مطالبه عمومی‌ مردم بوده و هست اقدام تقابلی داشته باشند.‌ آقای رئیس‌جمهور حداقل برای حفظ ظاهر هم که شده از روند مبارزه با فساد حمایت کند و در مورد اطرافیان خود ولو به‌صورت نمادین هم که شده کار مبارزه با فساد را شروع کند.
نماینده دوره نهم مجلس اظهار داشت: آقای رئیس‌جمهور باید هرچه زودتر موضع خود را نسبت به مفاسدی که اطرافیانش داشته و دارند اعم از آنها که دستگیر شده‌اند و کارشان در سیر مراحل قضایی است و چه افرادی که تحت‌نظر و تحت بررسی هستند مشخص کند.
هاشمی ‌خاطرنشان کرد: بعضاً خبرهایی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه آقای رئیس‌جمهور به دنبال این است تا با مفاسد مربوط به اطرافیانش با اغماض رفتار شود که این در شأن یک رئیس‌جمهور نیست و انتظار می‌رود موضع خود را نسبت به این مفاسدی که نزدیکانش مرتکب شده‌اند اعلام کند.
اصلاح‌طلبان هم
 از روحانی انتقاد کردند
گفتنی است که برخی مدعیان اصلاحات و رسانه‌های زنجیره‌ای به استقبال حرف‌های روحانی رفتند و در عکس و تیتر خود به برجسته‌سازی اظهارات و انتقادات او علیه قوه قضائیه پرداختند. البته رسانه‌های زنجیره‌ای شعارهای مردم علیه روحانی و همچنین هجمه روحانی علیه منتقدان- آنجا که گفت یک عده آدم بداخلاق و بی‌ایمان در روزنامه‌ها نوشتند این دولت با ارز ۴۲۰۰ تومانی ۱۸ میلیارد دلار را بر باد داد- را سانسور کردند! و شعاردهندگان را «عده‌ای خودسر»، «اقلیت» و «سازمان‌یافته» نامیدند.
آقای روحانی! شما چرا؟
شایان‌ ذکر آنکه برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب هم به انتقاد از اظهارات روحانی پرداختند. آفتاب یزد در یادداشت صفحه اول خود با عنوان «آقای روحانی! شما چرا؟» نوشت: «باور کنید، شنیدن اعداد و ارقام بزرگ فساد هرگز مردم را خوشحال نمی‌کند!» و «چرا شما آقای روحانی همان راهی را در پیش‌ گرفته‌اید که پیشینیان رفته‌اند و هیچ نفعی نبرده‌اند؟!»
اظهارات روحانی
قطعاً جزو اشتباهات اوست
حجت‌الاسلام دعایی مدیرمسئول موسسه اطلاعات در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به سؤالی درباره سخنان روحانی در یزد و تلاش وی برای ایجاد فضای دوقطبی و هجمه وی به دستگاه قضا گفت: «رئیس‌جمهور نباید مرتکب اشتباه شود و نباید سد راه کسانی شود که در حال حاضر با قدرت و قوت خدمات ارزشمندی را ارائه می‌دهند. این صحبت‌ها قطعاً از اشتباهات آقای روحانی است.»
مدیرمسئول موسسه اطلاعات خاطرنشان کرد: «اگر خدای ‌نکرده آقای روحانی مطالبی را بیان کرده که تعریضی به قوه قضائیه و آیت‌الله رئیسی است، قطعاً این مورد از اشتباهات وی است.»
رئیسی، سیاسی عمل نمی‌کند
 باید انصاف به خرج دهیم
آیت‌الله‌ هاشمی ‌هاشم‌زاده هریسی نیز در گفت‌وگویی درباره طرح موضوع فساد چند میلیارد دلاری و دلایل طرح آن اضافه کرد: آن‌قدر که ما آقای رئیسی را می‌شناسیم و چندین سال با ایشان مرتبط بوده‌ایم به این نتیجه رسیدیم که ایشان در مسئله فساد و مبارزه با آن نه سیاسی عمل کرده و نه عمل خواهد کرد. ایشان در این زمینه هیچ تفاوتی قائل نمی‌شوند، حال اگر برخی بر عدم سیاسی‌کاری و قائل نشدن تبعیض تأکید می‌کنند، جای ‌اشکال و ایراد ندارد و می‌تواند کمک کند تا چنین روندی در مبارزه با فساد نهادینه شود، اما باید انصاف به خرج دهیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری در عین ‌حال ادامه داد: من گرایش سیاسی آقای رئیسی را نفی نمی‌کنم، اما می‌گویم که ایشان چنین چیزی را در کارش دخالت نمی‌دهد؛ بنابراین گفتن حرف‌هایی در زمینه سیاسی‌کاری قوه قضائیه مفهومی ‌ندارد، ولی می‌تواند توصیه‌ای برای دیگران باشد تا حواسشان را جمع کنند و سیاسی‌کاری نداشته باشند.
آقای روحانی! فرافکنی نکنید
محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی هم در توییتر نوشت: «آقای روحانی! فساد فساد است، چه میلیونی چه میلیاردی؛ به‌جای فرافکنی با غده‌های فساد در دستگاه‌های زیرمجموعه خودتان مقابله کنید. بعضی از همکاران شما در هیئت دولت دست‌کمی‌از همتایانشان در دولت سلف ندارند.»
روحانی الان ۲۴۰ هزار رأی هم ندارد
صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب با انتقاد از سخنان رئیس‌جمهور گفت: «آقای روحانی اگر برادر شما به زندان نیفتاده بود، باز هم این حرف‌ها را می‌زدی؟»
وی در ادامه با بیان اینکه از ۲۴ میلیون رأی سال ۹۶، الان روحانی ۲۴۰ هزار رأی هم ندارد، گفت: «این فقط روحانی نبوده که سقوط کرده اصلاح‌طلبان هم دچار بحران شدند.»
زیباکلام همچنین گفت: «الان روحانی بیاید و از خاتمی ‌اسم ببرد، کسی آن را باور نمی‌کند، این رفتار فقط یک فرصت‌طلبی سیاسی است.»
بازنده این بازی روحانی است
عباس عبدی، فعال اصلاح‌طلب درخصوص صحبت‌های روحانی گفته است که با فساد نیز مثل مسائل دیگر می‌توانیم هم سیاسی برخورد کنیم هم به شکل منطقی و قانونی.
عبدی اظهار داشت: آقای روحانی فکر می‌کند این شیوه می‌تواند به او کمک کند اما به اعتقاد بنده این راه نمی‌تواند به او کمک کند، برای اینکه شما وارد بازی طرف مقابل خودتان شده‌اید. در بازی طرف مقابل، شما بازنده هستید. درحالی که باید بازی خودت را انجام بدهی! بازیِ خود یعنی اینکه مبارزه با فساد را در قالب قانون درآورد تا طرف مقابل اگر نمی‌خواهد در قالب این قانون عمل کند بازنده شود، بنابراین، این بازی به باخت آقای روحانی و کلیت جامعه منجر خواهد شد. من فکر نمی‌کنم این شیوه سخنرانی دستاوردی داشته باشد دستاوردی هم داشته باشد موقت و تاکتیکی است.
عبدی گفت که نمی‌توان درک روشنی از این نوع رفتارها داشت، من هم درکی از این ماجرا ندارم.
جا داشت «روحانی» از گوش‌های مخملی ما هم یاد می‌کرد!
یکی از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب نیز در صفحه توئیتری خود نوشت: حسن روحانی سخنرانیش در یزد رو این‌طوری تموم کرد: «سلام و درود بر سیدمحمد خاتمی ‌افتخار این دیار و کشور» جا داشت یه وعده رفع حصر هم می‌داد و در ادامه از گوش‌های مخملی ما هم یاد می‌کرد.
بیشتر شبیه نطق انتخاباتی بود
 یکی از فعالان اصلاح‌طلب هم با انتخاباتی خواندن اظهارات روز گذشته روحانی نوشت: «سخنرانی امروز روحانی بیشتر شبیه نطق انتخاباتی بود. از روحانی در این موقعیت انتظار می‌رود به‌جای نطق و تهدید به افشا، به اقدام عملی دست بزند. فرصت به‌سرعت از دست می‌رود.»
روحانی ذهن‌ها را بدبین نکند
احد آزادی‌خواه، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی هم در مصاحبه‌ای گفت: «رئیس‌جمهور در ماه‌های منتهی به انتخابات فضای کشور را به سمت و سوی خاص نبرد که ذهن‌ها به وی بدبین شود».
سخنان روحانی جدی گرفته نشود!
همچنین یکی دیگر از فعالان اصلاح‌طلب در صفحه شخصی خود نوشت: «وقتی در دولت از وزیر و سخنگو تا معاون اول و شخص رئیس‌جمهور دارای نزدیکان و اقربائی با مفسده‌های جدی مالی هستند طبیعی است سخنان رئیس آن دولت در مبارزه با فساد از سوی ملت جدی گرفته نشود.»
فعالان و کارشناسان اقتصادی چه گفتند؟
گفتنی است که برخی فعالان و کارشناسان حوزه اقتصادی نیز به انتقاد از سخنان رئیس‌جمهور پرداختند.
روحانی درباره مدیریت خود
در حوزه اقتصاد حرفی نزد!
محمد کهندل اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با نود اقتصادی درخصوص سخنان اخیر رئیس‌جمهور در جمع مردم یزد اظهار کرد: اینکه آقای رئیس‌جمهور کشف مخازن نفت را به‌عنوان گزارش عملکرد خودشان اعلام می‌کنند و به حرکت رو به جلو و ثمربخشی که قوه قضائیه در مبارزه با فساد شروع کرده هجمه وارد می‌کند، تعجب‌آور است.
وی افزود: رئیس‌جمهور به‌عنوان نگهبان قانون اساسی باید از حرکت قوه قضائیه حمایت کند و در برابر عملکرد خودش پاسخگو باشد. کاش ایشان دیروز می‌گفت در ۶ سال اخیر چه اقداماتی برای مردم و اقتصاد ایران کرده است. آیا ایشان می‌داند که قدرت خرید مردم کاهش یافته است؟ ضریب جینی به بالاترین عدد در سال‌های اخیر رسیده است؟ نقدینگی و پایه پولی رکورد زده است؟ آیا این‌ها تقصیر تحریم است؟
رئیس‌جمهور آدرس غلط می‌دهد
همچنین ساسان شاه ویسی، تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار کرد: آقای رئیس‌جمهور به‌دنبال فرافکنی است، زیرا در حال حاضر اقتصاد کشور از حداقل‌های لازم هم برخوردار نیست.
به گزارش نود اقتصادی، وی افزود: مدیریت اقتصادی کشور به عدم توانمندی در بهره‌برداری از ظرفیت‌های داخلی کشور دچار شده و بخش اعظم فسادهایی که آقای رئیس‌جمهور از آنها یاد می‌کند در دستگاه اجرایی یعنی همان دولت رخ داده است. ایشان با دادن آدرس غلط و استفاده از ادبیات سیاسی می‌خواهند مسئولیت اشتباهات خود را به گردن سایرین بیندازند.
هجمه روحانی به دستگاه قضا
 به‌دلیل کارنامه بد اقتصادی است
ابوالقاسم حکیمی‌پور، استاد اقتصاد دانشگاه هم گفت: به‌نظرم اظهارات اخیر آقای روحانی و هجمه به قوه قضائیه ناشی از نداشتن عملکرد مناسب در حوزه اقتصاد است. وی افزود: سؤال این است اگر امروز آقای روحانی عملکرد مناسبی در اقتصاد داشت، باز هم با قوه قضائیه دعوا می‌کرد؟ نباید رئیس‌جمهور ناکامی‌های اقتصادی را به سایر نهادها مرتبط بداند. فارغ‌التحصیل اقتصاد از دانشگاه کالیفرنیا اضافه کرد: برجام اکنون شکست خورده است و دولت که تمام توان خود را برای برجام گذاشته بود، امروز چیزی برای عرضه ندارد، بنابراین طبیعی است که ایشان عصبانی باشند!