kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۴۳۳
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱
خباثت آمریکا به روایت رئیس‌جمهور آمریکا

ترامپ: جامعه عراق فاسد است نفت را از آن‌ها خواهم گرفت!

اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا درباره مردم عراق و نفت این کشور، در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای یافت. «دونالد ترامپ» در این اظهارات، که چهره واقعی آمریکا را بر ملا می‌کند، به مردم عراق توهین کرد و نفت و همه ثروت این کشور را متعلق به آمریکا دانست!

فایل ویدیویی اظهارات ترامپ، که شامل بخش‌هایی از مصاحبه‌های تلویزیونی و کنفرانس‌های خبری او است، در فضای مجازی به طور گسترده دست به دست می‌شود. رئیس‌جمهور آمریکا در یکی از آنها، از تمایل خود در مورد سیطره بر نفت عراق و عربستان، سخن به میان می‌آورد.
به گزارش ایسنا، ترامپ بر اساس این فایل، درباره نفت خاورمیانه در بسیاری از مناسبت‌ها صحبت کرده و گفته است: بله ما نیروهای آمریکایی را برای حفاظت از شرکت‌های نفت در عراق مستقر خواهیم کرد و کل ثروت را خواهیم گرفت و فرد پیروز به غنایم دست می‌یابد.
رئیس‌جمهور آمریکا در یکی از مصاحبه‌های مطبوعاتی خود گفت: عراق دومین میادین نفتی جهان به ارزش ۱۵ تریلیون دلار را داراست و ارتش عراق سلاح و تجهیزات لازم را ندارد. ارتش عراق، ارتشی ضعیف و جامعه عراق فاسد است. اگر اوضاع به من سپرده شود، نفت را از آنها خواهم گرفت. وی همچنین، در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره نحوه تصاحب نفت عراق و عربستان تاکید کرده است: نیروهای ویژه را به آنجا گسیل خواهیم کرد، سپس بر مناطق نفت‌خیز چیره خواهیم شد.
رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه عراقی‌ها باید چه چیزی در ازای آزادی‌شان بدهند، گفته است: دست کم باید ۱۵ تریلیون دلار بپردازند، این کمترین مبلغ است.
ترامپ در مصاحبه دیگری در پاسخ به این سؤال که آیا رویکرد او، باعث نابودی ثروت عراق می‌شود، با تاکید گفته است: نه، اجازه دهید به شما مطلبی را بگویم، چیزی به اسم عراق وجود ندارد، رهبران آنها فاسد هستند، عراقی‌ها وجود ندارند، آنها بین گروه‌های مختلف تقسیم شده‌اند، من حلقه حمایتی را در اطراف شرکت‌های نفتی قرار می‌دهم، تا کل ثروت را بگیریم و این چیزی است که باید انجام داد.
نیروهای آمریکایی هم اکنون در چند منطقه عراق، سوریه و عربستان مستقر هستند و هدف اعلامی آنها‌، تامین امنیت مناطق نفت‌خیز در برابر حملات است.
اخیرا نیز ترامپ به صراحت اعلام کرد، نفت را دوست دارد و می‌خواهد نیروهایش در سوریه را نزدیک میادین نفت و گاز مستقر کند، تا دست روسیه، سوریه و یا داعش به این منابع نرسد.
آمریکا دنبال فتنه انگیزی
«جعفر الحسینی» سخنگوی نظامی گردان‌های حزب‌الله عراق ضمن حمایت از حق تظاهرات مسالمت‌آمیز، گفت که شواهد ملموسی مبنی بر نفوذ عوامل آمریکا در تظاهرات وجود دارد.
به گزارش ایسنا، الحسینی در مصاحبه با شبکه المیادین اظهار داشت: اعتراضات عراق نتیجه انباشته شدن‌اشتباهات سیاسی است. بسته اصلاحات مطرح شده خوب است، اما هدف بازخواست مفسدان در عراق است.
الحسینی ادامه داد: آمریکا مسئول تمام آثار منفی ناشی از‌اشغال عراق و تخریب آن است. واشنگتن مانع شد که عراق برای ساخت نیروگاه‌های برق، با شرکت‌های غیر آمریکایی قرارداد امضا کند.
سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق تصریح کرد: آمریکایی‌ها همچنین عراق را تحت فشار قرار‌دادند تا به سمت ایجاد رابطه با چین و باز کردن مرزهای خود با سوریه حرکت نکند.
این مقام عراقی در ادامه، تصریح کرد: شواهد و ادله ملموسی مبنی بر دخالت آمریکایی‌ها در تظاهرات خودجوش ملت عراق وجود دارد.
تداوم تظاهرات
« عبدالکریم خلف» سخنگوی نظامی«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، از آتش زدن ساختمان دادگستری منطقه «باب الشرقی»، واقع در مرکز بغداد و نیز منفجر کردن یک برج مراقبت در شرق پایتخت خبر داد.
به گزارش ایسنا، سخنگوی نظامی عبدالمهدی افزود: ساختمان دادگستری منطقه باب الشرقی در مرکز بغداد دچار حریق شد، و برخی از مجرمان تلاش کردند جلوی رسیدن نیروهای آتش‌نشانی برای اطفای حریق را بگیرند.
در همین رابطه، « دحام الخفاجی» یک افسر پلیس بغداد گفت، یک بمب صوتی نزدیک پل «الجمهوریه» در نزدیکی میدان« التحریر» بغداد منفجر شد که تلفاتی نداشت.
در عین حال به گفته یک منبع امنیتی، معترضان در استان «میسان» در جنوب عراق ورودی گذرگاه «الشیب» در مرزهای ایران و مسیر منتهی به میدان نفتی «البزرکان» (یکی از میادین نفتی استان) را بستند.
همچنین پلیس و امدادرسانان گفتند،‌ چهار معترض در شهر جنوبی «الناصریه» مرکز استان «ذی قار» کشته و ۱۳۰ تن نیز زخمی شدند.
تظاهرکنندگان در استان ذی قار سه پل استان را به روی مردم و خودروها بستند، که این امر موجب ترافیک سنگین شد. اما این منابع بعدا گفتند دو پل از سه پل مسدود شده، باز شده است.
در کربلا نیز دانش‌آموزان معترض و دانشجویان اداره آموزش و پرورش را بسته و کارمندان را از محل کارشان بیرون کردند.
کمیته حقوق بشر در پارلمان عراق نیز روز یکشنبه آمار قربانیان اعتراضات در عراق را از ابتدای اکتبر(11 مهر) ۳۱۹ تن اعلام کرد.
«علی مشاری» فرمانده عملیات بصره نیز اعلام کرد، وضعیت امنیتی استان کاملا تحت کنترل است. وی خاطرنشان کرد، گروهی خرابکار و نفوذی در صفوف تظاهرکنندگان حضور دارند و می‌خواهند اوضاع را ملتهب کنند.
دیروز همچنین،« برهم صالح» رئیس‌جمهورعراق، با رئیس‌شورای عالی قضایی،‌ رئیس‌پارلمان و نخست‌وزیر در کاخ «السلام» بغداد تشکیل جلسه داد. شرکت کنندگان در این نشست، بر موضع ثابت خود، یعنی امتناع از اقدام نظامی علیه تظاهرات مسالمت‌آمیز و برخورد شدید با هرگونه اعمال خشونت‌، تاکید کردند.