kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۴۲۸
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰

هند برگزاری جشن میلاد پیامبر(ص) در کشمیر را ممنوع کرد!

دولت هند برگزاری مراسم جشن ولادت پیامبر(ص) در کشمیر و مسجد بزرگ این منطقه را ممنوع اعلام کردند.

بر اساس رسم مسلمانان کشمیر، هزاران نفر از آنها هر ساله سالروز ولادت پیامبر اسلام(ص) را جشن می‌گیرند. مردم کشمیر از مناطق دور و نزدیک در آستانه این روز بزرگ، در مسجد «حضرت‌بل» دوشادوش یکدیگر قرار گرفته و به جشن و پایکوبی می‌پردازند. مسلمانان کشمیری طی این مراسم به دعا و نماز مشغول می‌شوند.
 برگزاری این مراسم اما امسال با مشکل و مقابله نیروهای امنیتی هند رو‌به‌رو شده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، این مراسم از سوی مقامات امنیتی ممنوع اعلام شده است. هند علت ممانعت از برگزاری این جشن را وضعیت ویژه کشمیر و حکومت نظامی اعلام کرده است. یکی از مقامات ارشد و امنیتی هند ضمن تایید این خبر، گفته، به کسی اجازه نخواهند داد به سمت مسجد حرکت کند و شرایط امنیتی در سراسر شهر سرینگر از جمله مسجد و مناطق مجاور افزایش خواهد یافت. در طول سه ماه اخیر این چندمین بار است که مقامات امنیتی مانع از برگزاری مراسمات مذهبی در کشمیر می‌شوند.
به گزارش تسنیم، ممنوعیت مراسمات مذهبی در کشمیر از دهه نود میلادی آرام آرام آغاز شد. تا قبل از آن مسلمانان کشمیر در روز میلاد پیامبر (ص) از منطقه لال چوک و سایر مناطق دیگر به سمت مسجد «حضرت بل» راهپیمایی می‌کردند و در آنجا جشن میلاد پیامبر را برگزار می‌کردند. اما همزمان با ممنوعیت مراسم عزاداری شیعیان در روزهای 8 و 10 محرم، راهپیمایی به سمت مسجد در سالروز ولادت پیامبر هم ممنوع شد.