kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۴۰۹
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۸
ملی‌پوشان فوتبال امروز تهران را ترک می‌کنند

تقابل بیست و نهم این بار در اردن ایران با تغییر ترکیب به مصاف عراق می‌رود؟

در فاصله دو روز تا برگزاری بازی ایران و عراق، ملی‌پوشان کشورمان امروز وارد اردن می‌شوند.



سرویس ورزشی-

تیم ملی فوتبال ایران برای برگزاری چهارمین بازی خود در مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 امروز تهران را به مقصد اردن ترک می‌کند. طبق برنامه اعلام شده قرار است تیم‌های ایران و عراق روز پنجشنبه از ساعت 17:30 در اردن با عراق دیدار می‌کند. پیش از این قرار بود بازی مذکور به میزبانی عراق برگزار شود اما با توجه به شرایط امنیتی نامساعد در عراق، به اردن منتقل ‌شد.
حساسیت بازی با عراق زمانی دو چندان می‌شود که بدانیم تیم ایران در جدول رده‌بندی با 6 امتیاز پس از تیم‌های 7 امتیازی عراق و بحرین در رده سوم قرار دارد. شکست مقابل بحرین یک زنگ خطر برای تیم ویلموتس بود. علاوه‌بر تجربه اولین باخت، نمایش تهاجمی تیم ملی هم ضعیف بود. ایران در آن مسابقه با آرایش 2-4-4 به بن‌بست خورد و به سختی موقعیت می‌ساخت. اتفاقی که احتمالا باعث چند تغییر در ترکیب تیم ملی می‌شود. تغییراتی که از لیست تیم ملی، شروع شد.
بعد از انتقاداتی که به نمایش محمد محبی شد، علی قلی‌زاده به تیم ملی برگشت. منتقدان محبی معتقد بودند که با درخشش در چند مسابقه لیگ، نباید بازیکنی آنقدر راحت فیکس تیم ملی شود. اتفاقی که شاید نظر ویلموتس را هم برگرداند و او به سمت ملی‌پوش شارلوا بچرخد. به خصوص اینکه قلی‌زاده‌ تکنیکی توانایی بازی در فضاهای کوچک را دارد و مقابل عراقی که احتمالا مقابل ایران بسته بازی می‌کند، به کار می‌آید.
دیگر تغییر لیست ویلموتس نسبت به اردوی قبل، دعوت دوباره از وریا غفوری بود. وریا که در چند هفته اخیر موتورش در لیگ راه افتاده، به تیم ملی برگشت. با توجه به آمادگی رامین رضاییان، بعید است که رامین نیمکت‌نشین شود و شاید ویلموتس به فکر زوج‌‌سازی این دو در سمت راست است.
کاوه رضایی که در سه هفته اخیر سه گل زد هم پیراهن تیم ملی را به دست آورده است. با توجه به آمادگی سردار و طارمی، بعید است که این دو از ترکیب بیرون بروند. احتمالا کاوه باید نیم‌نگاهی به جای کریم انصاری‌فرد داشته باشد. کاوه نسبت به کریم جرات بیشتری در شوت‌زنی دارد و در مسابقه‌ای که مهاجمان تیم ملی سخت بتوانند در موقعیت گل قرار بگیرند، این قدرت شوت‌زنی کاوه هم می‌تواند از دلایل دعوت او باشد.
همچنین مصدومیت احسان حاج‌صفی نیز معادلات مرکز زمین ویلموتس را عوض کرده است. حالا تیم ملی در پست‌هافبک دفاعی امید ابراهیمی، علی کریمی و احمد نوراللهی را دارد که این اتفاق شانس نوراللهی را برای حضور در ترکیب فیکس افزایش می‌دهد. به خصوص اینکه احمد خلاقیت بالایی در طراحی حملات دارد و شاید پاس‌های او گره بازی را باز کند.
شایعه عجیب اطراف تیم عراق
البته در فاصله دو روز تا برگزاری این بازی، خبرهای عجیبی از اردوی تیم عراق به گوش می‌رسد. دیروز علی نوری کارشناس تلویزیونی شبکه الکاس مدعی شد: «منابع خبری اطلاع دادند فدراسیون فوتبال عراق قصد دارد از بازی پیش رویش در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2022 قطر برابر تیم ملی ایران انصراف بدهد. عراقی‌ها می‌خواهند با هدف کمک و حمایت از این کشور به واسطه مشکلاتی که در حال حاضر عراق با آن دست و پنجه نرم می‌کند توجه جامعه جهانی را جلب کنند.»
نکات خواندنی از تقابل ایران و عراق
نکته جالب این است که ایران و عراق قبلا هم در اردن به مصاف هم رفته‌اند. بین سال‌های ۸۶ تا ۸۸، سه دیدار در اردن برگزار شده که دو بازی در ورزشگاه بین‌المللی امان انجام شده است. دو بازی با برد ایران و یک بازی هم با نتیجه مساوی تمام شده است.
ایران و عراق تاکنون ۲۸ بار در برابر هم به میدان رفته‌اند که تعداد زیادی از این مسابقات با پیروزی ایران خاتمه یافته است. ۱۶ بازی به سود ایران و پنج بازی هم به نفع عراق پایان یافته است. علی دایی با زدن چهار گل، بهترین گلزن ایران برابر عراق است. سردار آزمون هم بهترین گلزن حال حاضر ایران است که توانسته دو گل به عراق بزند. یونس محمود هم بهترین گلزن عراق برابر ایران است اما ضرغام اسماعیل، مدافع چپ عراق با یک گل زده تنها گلزن کنونی این تیم در بازی با ایران است.
تیم ملی در چند سال گذشته توفیق چندانی برابر عراق نداشته و آخرین برد یوزهای ایرانی برابر عراق به دی ماه ۱۳۹۳ و قبل از جام ملت‌های ۲۰۱۵ باز می‌گردد. در آن بازی آزمون برای ایران گل زد و یونس محمود پنالتی تیمش را از دست داد. مهم‌ترین ناکامی سال‌های اخیر ایران برابر عراق به جام ملت‌های آسیا باز می‌گردد که تیم ملی در ضربات پنالتی به این تیم باخت اما آخرین شکست ایران برابر عراق در سال ۱۳۹۵ و در بازی دوستانه دو تیم در ورزشگاه آزادی و پشت درهای بسته رقم خورد که تیم کی‌روش با یک گل شکست خورد.
به علت شباهت‌های متعدد و حساسیت بالا، بازی‌های دو تیم در ادوار گوناگون با اختلاف یک گل به پایان رسیده است. به جز سه بازی که با برتری ۴-۰، ۳-۰ و ۲-۰ ایران خاتمه یافته است، سایر بازی‌هایی که با برد یکی از دو تیم تمام شده، با نتایج ۱-۰ و ۲-۱ به پایان رسیده است. شمار بازی‌هایی که با این نتایج به پایان رسیده به عدد ۱۷ می‌رسد.