kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۳۹۷
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۶

3هزار میلیارد ریال تسهیلات به زلزله‌زدگان آذربایجان‌شرقی تخصیص یافت

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: ۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات و کمک بلاعوض به ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی تخصیص یافت.


مجید جودی، پس از بازدید از مناطق زلزله‌زده در گفت‌و‌گو با خبرنگاران افزود: بر اساس مصوبه دولت حدود ۲ هزار میلیارد ریال وام و یک هزار میلیارد ریال کمک بلاعوض برای بازسازی واحدهای آسیب دیده مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی تخصیص می‌یابد.
وی اشاره به بازدید از مناطق زلزله‌زده شهرستان‌های سراب و میانه، اظهار داشت: ارزیابی‌های مناطق زلزله‌زده در روزهای گذشته نشان می‌دهد ۳ هزار واحد مسکونی روستایی باید بازسازی و یک هزار و ۵۰۰ واحد نیز باید تعمیر شود.
مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: به هر واحد ۴۰۰ میلیون ریال وام، ۱۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض و ۱۵۰ میلیون ریال کمک معیشتی تعلق می‌گیرد که در مجموع هر خانوار زلزله‌زده ۷۰۰ میلیون ریال وام و کمک بلاعوض دریافت می‌کند.
جودی، با بیان اینکه آواربرداری از روستاهای زلزله زده آذربایجان شرقی در حال انجام و بازگشایی معابر روستایی نیز انجام شده است، ادامه داد: برای واحدهایی که ۱۰۰ درصد تخریب شده‌اند، کمک اجاره ۱۰۰ میلیون ریالی به هر خانوار داده می‌شود.
وی یادآوری کرد: در زمان کنونی مردم مناطق زلزله‌زده در چادر اسکان یافته‌اند و از امروز اسکان آن‌ها از چادر به مناطق امن‌‌تر آغاز و تمهیدات در این خصوص شروع می‌شود.
وقوع ۴۰۰ پس‌لرزه در آذربایجان‌شرقی
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی از وقوع تعداد ۴۰۰ پس‌لرزه در این استان و به ویژه در بخش ترکمنچای شهرستان میانه پس از زلزله 5/9 ریشتری روز جمعه گذشته در این منطقه خبر داد.
محمدباقر هنربر ، افزود: تعداد ۱۰ پس‌لرزه از پس‌لرزه‌های فوق بیش از ۴ درجه در مقیاس امواج درونی زمین شدت داشته اند که این امر لزوم دقت و مراقبت از مناطق زلزله‌زده را اجتناب‌ناپذیر کرده است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر مهمترین اولویت ستاد بحران استان، اسکان اضطراری آسیب‌دیدگان زلزله در شهرستان‌های میانه و سراب است که با همکاری آحاد مردم، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و هلال احمر و سایر ارگان‌های مسئول این امر به سرعت در حال اجرا است.
هنربر با بیان اینکه ستاد بحران کشور مبلغ ۱۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض به تمام کسانی که اماکن مسکونی خود را در جریان زلزله از دست داده و تخریب شده است، پرداخت می‌کند، اضافه کرد: هر کدام از زلزله‌زدگان با این مبلغ می‌توانند راسا برای خود واحد مسکونی تهیه کرده و یا به صورت استیجاری در اتاق‌های مقاوم اسکان یابند و در غیر این صورت نیز بنیاد مسکن وارد عمل شده و اسکان اضطراری آنها را تامین می‌کند.
به گفته وی تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از زلزله‌زدگان شهرستان‌های میانه و سراب اسکان اضطراری یافته‌اند.
هنربر از تهیه اقلام و مایحتاج اولیه و ضروری زلزله‌زدگان توسط جمعیت هلال احمر  خبر داد و گفت: در این زمینه هیچ‌گونه مشکلی برای افراد آسیب‌دیده وجود ندارد.
وی با بیان اینکه تاکنون ۱۰۰۰ دستگاه بخاری برقی برای زلزله‌زدگان استان تامین و توزیع شده است، افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز ارسال ۲ هزار دستگاه هیتربرقی را برعهده گرفته است که این اقلام نیز به تدریج در بین زلزله‌زدگان توزیع می‌شود.
چادرهای هلال احمر
به واحدهای تخریب شده تعلق گرفته است
بخشدار ترکمانچای میانه در واکنش به تجمع یکشنبه شب عده‌ای از مردم این بخش در مقابل ساختمان بخشداری و اعتراض به تعلق نگرفتن چادر اسکان اضطراری، گفت: این چادرها تنها برای واحدهای تخریبی توزیع شده است.
رسول یعقوبی، اظهار کرد: بیشتر معترضان از شهرنشینان این بخش بودند در حالی‌که هیچ واحد مسکونی در حوزه شهری تخریب نشده است.
وی از توزیع یک‌هزار فقره چادر اسکان اضطراری در مناطق روستایی بخش ترکمانچای میانه خبر داد و افزود: این چادرها بر اساس نیازسنجی انجام شده توسط دهیاری‌ها به نیازمندان واقعی تعلق گرفته است .
وی با اشاره به اینکه لاشه احشام تلف شده دفن شده است، گفت: انتظار می‌رود آواربرداری در روستای ورنکش که بیشترین تخریب را دارد تا پایان هفته به اتمام برسد .
یعقوبی از توزیع ۲ هزار پرس غذای گرم در روستاهای این بخش به همت خیران و نهادهای امدادی خبر داد و گفت: از طرف ستاد اجرایی فرمان امام هم تامین ۱۰۰ واحد کانکس وعده داده شده است. به گزارش ایرنا،  براساس مطالب منتشر شده در فضای مجازی از طرف روستائیان از جمله اهالی روستای خواجه غیاث، چادرهای اسکان اضطراری هلال احمر در مناطق شهری توزیع شده است و به این روستا یک فقره چادر هم تعلق نگرفته است .
۵ هزار واحد مسکونی مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی
 نوسازی یا تعمیر می‌شود
رئیس‌سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ۵ هزار واحد مسکونی آسیب دیده در مناطق زلزله‌زده شهرستان‌های میانه و سراب در آذربایجان شرقی نوسازی و تعمیر می‌شود.
اسماعیل نجار، افزود: براساس تصمیمات اتخاذ شده در جلسه ستاد بحران آذربایجان شرقی مقرر شد برای نوسازی ۳ هزار واحد مسکونی و تعمیر ۲ هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله زده اعتبار تخصیص یابد.
وی اظهار داشت: عوامل اجرایی دستگاه‌ها و نیروهای امدادی، نظامی و انتظامی از اولین دقایق وقوع حادثه در محل حضور یافته و اقدامات لازم برای نجات و سپس امداد آسیب‌دیدگان را انجام داده‌اند.
رئیس‌سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اسکان موقت زلزله‌زدگان در چادر، گفت: با توجه به سردی هوا امکان زندگی در چادر برای زلزله‌زدگان وجود ندارد بنابراین مقرر شد ۱۰۰ میلیون ریال به واحدهایی که تخریب شده و امکان استقرار زلزله‌زدگان در آن وجود ندارد پرداخت شود.
نجار، با بیان اینکه هم اکنون بنیاد مسکن کارهای مربوط به اعطای این تسهیلات را آغاز کرده است، ادامه داد: این افراد می‌توانند با دریافت این مبلغ محلی را اجاره کرده یا در خانه وابستگان خود اقامت کنند و اگر این کارها میسر نشد در محوطه محل زندگی خود اتاق ۳*۴ یا ۴*۵ احداث و در آن سکونت یابد.
ستاد اجرایی فرمان امام
۱۰۰ کانکس به زلزله‌زدگان آذربایجان‌شرقی می‌دهد
مدیر عامل بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: در حال حاضر تعداد دو آشپزخانه برای تهیه غذای گرم با ظرفیت پخت ۲ هزار پرس غذای روزانه در مناطق زلزله‌زده شهرستان سراب مستقر شده و به آسیب‌دیدگان خدمت‌رسانی می‌کند.
محمد ترکمانه با تاکید بر اینکه بنیاد احسان بخشی از خسارات وارده به زلزله‌زدگان را تامین می‌کند، اظهار داشت: از لحظه وقوع زلزله در شب جمعه تمامی امکانات امدادی بنیاد احسان برای کمک به آسیب‌دیدگان زلزله بسیج شده است.
وی اضافه کرد: بر همین اساس اقداماتی با کمک گروه‌های جهادی در منطقه آغاز شده و دو قرارگاه در شهرستان‌های میانه و سراب ایجاد کرده‌ایم و در همان ابتدای وقوع زلزله کمک‌های اولیه، پتو، کنسرو، چادر، موکت، بسته‌های غذایی و مقدار ۵ تن برنج برای پشتیبانی اقلام خشک و جیره غذایی و لوازم اسکان اضطراری به مناطق زلزله‌زده ارسال شد.
ترکمانه با بیان اینکه اقدامات امداد اجتماعی با حضور متخصصین سلامت نیز از سوی ستاد اجرایی فرمان امام به منطقه اعزام شدند، گفت: کاروان فرهنگی احسان نیز برای کاهش آلام درد کودکان از روز گذشته به منطقه اعزام شده است.
وی گفت: برای تهیه وسایل خانگی برای کسانی که وسایل خود را از دست داده‌اند قول می‌دهیم به طور کامل وسایل را در اختیار آنها قرار دهیم.
ترکمانه اظهار داشت: برای کسانی که دام‌های خود را از دست داده‌اند نیز به نسبت دامی که تلف شده است،  بخشی از آن را تامین خواهیم کرد.
مدیرعامل بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) همچنین از ایجاد مکانی برای نگهداری دام‌های زنده در مناطق زلزله‌زده خبر داد.