kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۳۹۲
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۵

مرگ ۱۵ کودک «ای.‌بی» به علت تحریم پانسمان

مدیرعامل خانه «ای.‌بی» از مرگ ۱۵ کودک مبتلا به این عارضه به دلیل عفونت ناشی از نبود پانسمان میپلکس خبر داد.

سید حمیدرضا هاشمی گلپایگانی، با ابراز تاسف از اینکه تحریم‌‌ها بر ملزومات پزشکی بیماران ای‌بی اعمال شده است، به ایلنا گفت: اگر پانسمان میپلکس در اختیار کودکان مبتلا به ای‌بی قرار نگیرد، آنها درد شدیدی را در اندام‌شان متحمل می‌شوند. بیماران ای‌بی بی‌نهایت به این پانسمان نیازمند هستند و متاسفانه برای‌ آنها درمان جایگزینی هم وجود ندارد. امروز در شرایط تحریم این پانسمان‌ها، مجبور هستیم از پمادهای ترکیبی و گاز وازلینه‌های چرمی استفاده کنیم، این در حالی است که تمام این پانسمان‌ها یک دهم تاثیر پانسمان میپلکس را ندارند.
هاشمی افزود: میپلکس از سال ۹۵ توسط وزارت بهداشت برای کودکان ای‌بی تهیه می‌شد، ولی بعد از بازگشت دوباره تحریم‌ها در اردیبهشت سال ۹۷، ما با عدم واردات پانسمان میپلکس مواجه شدیم. ما با نهادهای مختلف رایزنی کردیم، اما نتوانستند پانسمان مورد نیاز را وارد کنند. در نهایت سعی کردیم خودمان به عنوان یک نهاد غیرسیاسی با شرکت تولید‌کننده وارد مذاکره شویم.
وی ادامه داد: ما با شرکت سوئدی که تنها تولیدکننده این پانسمان در دنیا است، نامه‌نگاری کردیم. این شرکت سوئدی طی نامه‌ای رسما اعلام کرد که کشور شما در تحریم است و ما نمی‌توانیم سهمیه پانسمانتان را ارسال کنیم؛ برای تهیه پانسمان‌ها مشکل نقل و انتقال ارز نیست، بلکه آن شرکت سوئدی مشخصا از ارسال میپلکس به ایران خودداری می‌کند.
هاشمی اظهار داشت: به خاطر عدم دسترسی کودکان ای‌بی به پانسمان میپلکس، حداقل ۱۵ نفر به خاطر عفونت فوت کرده‌اند و ما این موضوع را به گوش مسئولان مربوطه، وزارت بهداشت و وزارت کشور رسانده‌ایم، ولی بیشتر از این کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.
گفتنی است، مرگ کودکان معصوم پروانه‌ای در حالی است که مدعیان غربی حقوق بشر و وضع کنندگان تحریم‌های بی‌رحمانه علیه کشورمان مدعی هستند این تحریم‌ها آسیبی به مردم نمی‌زند و دارو جزء تحریم نیست.