kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۳۷۴
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۱

پاسخ ایران به فشار آمریکا می‌تواند بازار نفت را فلج کند

تحلیلگر شورای روابط خارجی آمریکا معتقد است ایران می‌تواند در مقابل فشار واشنگتن، بازار نفت را فلج کند.



ایمی‌ام‌.یافا در تحلیلی می‌نویسد: دونالد ترامپ، با خارج شدن از توافق هسته‌ای ایران و اعمال تحریم‌های شدید علیه این کشور،  در صدد فلج کردن اقتصاد آن برآمده است. ایران برای حدود یک سال صبر استراتژیک در پیش گرفت، اما پس از آن در صدد مقابله با فشارها برآمد. حقیقت این است که ایران قدرت ایجاد تهدیدی جدی برای زیرساخت‌های نفتی در خاورمیانه را دارد و می‌تواند قدرت‌های جهانی را به امتیازدهی وادار کند.
به گزارش دیپلماسی ایرانی، در ادامه این تحلیل آمده است: حملات ماه گذشته به صنعت نفت عربستان سعودی یادآور شکنندگی بازار نفت بودند و اینکه چطور برخی بازیکنان جهانی می‌توانند از این مسئله به عنوان یک مزیت ژئوپلیتیک برای خود استفاده کنند. ایران و متحدان آن می‌توانند تاسیسات مهم نفتی در خاورمیانه را گرو بگیرند و به تخریب آنها در صورت برآورده نشدن خواسته‌هایشان تهدید کنند. ایران در سال‌های اخیر زرادخانه بزرگ موشکی از جمله موشک‌های کروز و بالستیک ایجاد کرده و قادر است صدمات شدیدی به تاسیسات نفتی در منطقه خلیج فارس وارد آورد. این کشور همچنین در سراسر منطقه یعنی در عراق، لبنان،‌ سوریه و یمن نیروهای نظامی و متحدان مجهز به قابلیت‌های موشکی و هواپیماهای بدون سرنشین را دارد. از نظر تئوری، برخی از سامانه‌های دفاع موشکی ایالات متحده همچون سامانه پاتریوت، می‌توانند در دفاع از یک پایگاه یا تاسیسات خاص موثر باشد، اما برخی دیگر همچون سامانه تاد می‌توانند منطقه وسیع‌تری را تحت پوشش قرار دهند. با این حال،‌ ایران توانایی حمله به تاسیسات نفتی منطقه‌ای از چندین جبهه با استفاده از تسلیحات گوناگون از جمله هواپیماهای بدون سرنشین و حملات سایبری را دارد. از این رو،‌ محافظت از همه تاسیسات تولیدات نفتی در منطقه به‌طور همزمان و به ویژه در عربستان سعودی که صنعت نفت آن رد پای جغرافیایی گسترده‌ای دارد، بسیار دشوار است.
طبق گزارش‌هایی که اخیرا در رسانه‌ها منتشر شده،‌ عربستان سعودی به ویژه در برابر هواپیماهای بدون سرنشین مسلح ارزان قیمت، مشابه آنهایی که با موفقیت از پدافند هوایی پادشاهی گریخته‌اند، آسیب‌پذیر است. حوثی‌ها در یمن که از متحدان ایران به شمار می‌روند،‌ بارها از این تسلیحات برای هدف‌ گرفتن سایت‌های حساس در عربستان سعودی از جمله فرودگاه‌ها و تاسیسات نفتی استفاده کرده‌اند. حملات تا چه اندازه مختل‌کننده خواهند بود؟ یک حمله دقیق به یک هدف خاص می‌تواند فلج‌کننده باشد. حملات هماهنگ‌ شده به مرکز فرآوری نفت خام بقیق و میدان نفتی خوریس در ماه گذشته تولیدات نفتی عربستان را به میزان 5/7 میلیون بشکه در روز (برابر 5 درصد تامین نفت جهانی)‌ پایین آورد. این بزرگ‌ترین ضربه به تولیدات نفتی در تاریخ به شمار می‌رود. صدمات بیشتر به بقیق می‌تواند بار دیگر از تولیدات نفت سعودی به میزان چندین بشکه در روز و احتمالا برای مدت زمانی طولانی‌تر بکاهد. تاسیسات مشابه در امارات متحده عربی هم می‌توانند اهداف بالقوه باشند. یک روز پس از حمله به عربستان سعودی، قیمت نفت در بازارهای بین‌المللی 20 درصد افزایش یافت.