kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۳۷۱
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۱

نگرانی عجیب از قاطعیت قوه قضائیه در مبارزه با فساد دانه‌درشت‌ها(خبر ویژه)

«کارنامه خالی باز هم کار دست حسن روحانی داد. او در سخنان خود در جمع مردم یزد، به جای ارائه گزارش از عملکرد دولت و تبیین برنامه‌های آتی خود برای مسائل اقتصادی و فرهنگی کشور، به جنجال‌آفرینی روی آورده و باز هم ترجیح داد با پرداختن به حواشی از اصل مطالب دوری کند».



رجانیوز با طرح این مطلب نوشت: سخنان روحانی البته جدید نبود. رجانیوز دو هفته قبل در گزارشی به توضیح ابعاد برنامه جدید دولت برای ایستادگی و زیر سوال بردن اقدامات دستگاه قضایی در روند مبارزه با فساد اشاره کرده بود.
اما دولت روحانی که از کاهش اقبال جامعه آگاه شده، تمام توان خود را برای دوقطبی سازی و حاشیه‌سازی‌های سیاسی به کار گرفته است. حسن روزی طلب معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی در این خصوص خبر از صحبت‌هایی تند توسط روحانی در جلسه اخیر هیات دولت داده است که می توان آن را حکم شیپور جنگ دولت علیه نهادهای انقلابی به خصوص قوه‌قضائیه دانست: «شنیده شده که آقای رئیس جمهور به هیات دولت گفته که دولت بعدی یا داعشی(لقبی که به مخالفانش می‌دهد) است که همه‌تان را حذف می‌کند و یا همراه که برای بودنتان التماس می‌کند! پس بایستید و اعتراض کنید! بعد هم دستگیری پوری حسینی را مثال زده و گفته اگر اعتراض نکنید سراغ شما هم می‌آیند.» گفتنی است پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی است که چندی قبل به دلیل اتهامات فراوان در زمینه فسادهای سنگین در پرونده خصوصی‌سازی‌ها دستگیر شده است.
 مواضع روحانی در حالی است که دستگاه قضایی در دوره جدید نه تنها توانسته صرفا در يكی از نواحی دادسرای تهران آن هم فقط در ۹۱فقره پرونده قریب به۷هزار میلیارد تومان وجه نقد، ۸۷ میلیون و ۸۳۶هزار و ۳۳۷یورو، ۱۲میلیون و ۹۳هزار و ۵۴۱دلار و ۲۹۴میلیون و ۳۰۳ هزار و ۱۴۷ درهم امارات به خزانه دولت و بانک‌ها باز گرداند که بسیاری از اقدامات آن مورد حمایت جامعه قرار گرفته است. همچنین از اولین برخوردهای قضایی این دوره می‌توان به برخورد با مفسدان داخل این قوه اشاره کرد که مهمترین آن در پرونده طبری معاون اجرایی این دستگاه قابل ارزیابی است.
 موارد فوق هر چند نیاز به توضیح بیشتری ندارد اما آنچه مورد سوال است این است که چرا روحانی به تیغ کشیدن به چهره فعالیت‌های فسادزای کشور روی آورده است؟
 حسین فریدون برادر جنجالی رئیس جمهور سال‌ها بود که مورد اتهام فساد اقتصادی قرار داشت. با این وجود در حساس‌ترین جلسات و همچنین مذاکرات هسته ای دولت روحانی با غرب حضور داشت. اژه‌ای همان زمان در حاشیه سمینار حفاظت اطلاعات قوه قضائیه در جمع خبرنگاران با اشاره به تحت فشار قرار گرفتن قوه قضائیه بخاطر جدیت این قوه در دستگیری فریدون، گفته بود: «کسانی گفتند «اگر فلان کس را قبل از انتخابات احضار کنید، ما اعلان جنگ می‌کنیم»؛ ولی ما تسلیم نشدیم‎. برخی که خودشان قائل بودند که باید افراد علنی مجازات شوند، امروز حرف‌های دیگری را مطرح می‌کنند.»
 پای مقاومت حسن روحانی در برابر مفاسد نزدیکان خودش به مناظرات تلویزیونی در سال ۹۶ نیز باز شد، در این مناظرات سید ابراهیم رئیسی گفته بود که فساد اگر در زیر عمامه اشخاص هم باشد، باید با آن برخورد شود. وی همچنین گفت: اگر جای شما بودم اجازه مجازات آنها را می‌دادم.
رئیس قوه قضائیه اخیراً در واکنش به برخی سخنان درباره مسیر مبارزه با فساد در قوه قضائیه، در جریان سفر به تبریز گفت: این‌گونه نیست که برخی با اتهام‌زنی، ملامت کردن و دوقطبی‌سازی بخواهند ما میدان مبارزه با فساد را خالی کنیم. این میدان مبارزه با فساد با سیاسی‌کاری و ملامت و اتهام‌زنی خالی نمی‌شود.
رئیسی با تأکید بر اینکه مبارزه با فساد و عدالت‌خواهی را خواست مردم و دلسوزان می‌دانیم ادامه داد: این خواست به هیچ عنوان نه تأخیر خواهد داشت و نه تعطیل می‌شود.
به نظر می‌رسد عزم جدی قوه قضائیه برای مبارزه با مفاسد که طبق نظرسنجی‌های معتبر با استقبال بسیار بالای افکار عمومی همراه شده است، دکان کاسبی و التهاب‌آفرینی طراحان جنگ روانی دولت را به شدت راکد کرد.