kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۳۵۲
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۱
سی‌ان‌ان:

ترامپ فکر می‌کرد ایران برای مذاکره التماس می‌کند، اما برعکس شد!

شبکه خبری سی‌ان‌ان با‌ اشاره به گام چهارم ایران درخصوص تعهدات هسته‌ای تهران نوشت: مسئله این نیست که طرح‌ ترامپ قرار بود چگونه عمل کند. ‌ترامپ تصور می‌کرد ایران برای مذاکره منت خواهد کشید، اما اوضاع کاملاًً برعکس شده است.




سایت سیانان در بخش دیدگاه خود با ‌اشاره به اعلام ایران در تزریق اورانیوم به سانتریفیوژها در فردو، ادعا کرد این امر درخصوص نیات ایران در تولید سلاح اتمی‌ سؤال‌برانگیز است؛ از طرفی از زمان اعلام خروج ‌ترامپ از برجام در می‌2018 ایران هم تعهدات خود را نسبت به آن کاهش داده است و اعلام اخیر تهران شاهدی است که نشان می‌دهد سیاست‌ ترامپ در قبال ایران به یک فاجعه تبدیل می‌شود.
این گزارش با ادعای تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای ایران می‌افزاید سیاست‌های ایران خطر بروز جنگ را در بی‌ثبات‌ترین منطقه دنیا افزایش می‌دهد و به رقبای عرب ایران بیشتر انگیزه می‌دهد تا رقابت تسلیحات اتمی ‌را دنبال کنند.
سی‌ان‌ان پیش‌بینی سال گذشته وزیر خارجه آمریکا را درباره رفتار هسته‌ای ایران نادرست خواند و افزود: مایک پمپئو با اطمینان گفته بود تحریم‌ها باعث تغییر رفتار ایران خواهد شد اما وی اشتباه کرد از طرفی تهران رویکرد مورد نظر ‌ترامپ را هم پیش نگرفت، و البته عجیب نیست زیرا شیوه خاص ‌ترامپ در تهدید، توهین، بلوف و دروغ‌گویی یک دلیل است که نشان می‌دهد چرا طرح‌هایش تا حد امکان بد پیش رفته است.
به گزارش الف، در این دیدگاه آمده است: تنها یک روز قبل از اعلام حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران درخصوص غنی‌سازی اورانیوم در بیش از هزار سانتریفیوژ در فردو، رئیس سازمان انرژی اتمی‌ایران از فعالیت سانتریفیوژهای پیشرفته IR6 خبر داد که فناوری آن مسیر غنی‌سازی به سمت تولید احتمالی بمب اتمی ‌را تسریع می‌کند.
در این گزارش با ‌اشاره به ادعای سفیر سابق اسرائیل در آمریکا مبنی بر آمادگی تل‌آویو برای جنگ با ایران تصریح شده است هرگونه حادثه‌ای می‌تواند به یک طوفان آتش منجر شود به‌ویژه اگر ایران و گروه‌های نیابتی‌اش به دنبال خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، مواضع قوی‌تری داشته باشند.
سی‌ان‌ان می‌افزاید: مسئله این نیست که طرح‌ترامپ قرار بود چگونه عمل کند.‌ترامپ تصور می‌کرد ایران برای مذاکره منت خواهد کشید، اما اوضاع کاملاًً برعکس شده است زیرا این رئیس‌جمهور آمریکا است که بارها پیشنهاد مذاکره با ایران داده و هر بار هم این پیشنهاد رد شده است. تمام دنیا شاهد تهدید ‌ترامپ درخصوص «خشم و آتش بی‌سابقه در جهان» علیه کره شمالی بودند، کوتاه زمانی پس‌ازآن بود که‌ ترامپ دیکتاتور کره را در آغوش گرفت. و زمانی هم که ایران یک پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد و پس از آن به (تأسیسات نفتی) عربستان حمله کرد،‌ ترامپ فقط نفس‌نفس زد و خود را عصبانی نشان داد و گفت آمریکا آماده حمله نظامی ‌است؛ و پس‌ازآن هیچ کاری نکرد.
این گزارش با‌ اشاره به پیشنهاد آمریکا برای ازسرگیری مذاکره با ایران می‌افزاید:‌ ترامپ این مسئله را در شیوه غیرقابل وصف خود مدیریت کرد؛ به‌گونه‌ای که نه‌تنها به ایران بلکه به متحدان آمریکا نیز بی‌احترامی ‌کرد. با آن رفتار بود که رهبران ایران دریافتند پذیرش مذاکره به معنای از دست دادن آبرو است، و این‌گونه بود که آمریکا در تلاش برای یک توافق قوی‌تر با ایران تنها ماند. اکنون پمپئو از جامعه جهانی تقاضا می‌کند برای توقف ایران کمک کنند. درحالی‌که‌ ترامپ متحدان آمریکا را تضعیف کرده است. به‌گونه‌ای که امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه گفته است بی‌تفاوتی ‌ترامپ نسبت به متحدانش باعث «مرگ مغزی ناتو» می‌شود.