kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۳۵۱
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۰
صالحی:

نیروگاه بوشهر سالانه 660 میلیون دلار صرفه‌جویی برای کشور دارد

رئیس سازمان انرژی اتمی‌ گفت: نیروگاه بوشهر سالانه ۶۶۰ میلیون دلار صرفه‌جویی برای کشور دارد.




علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ‌در مراسم عملیات ساخت واحد دوم نیروگاه اتمی‌ بوشهر گفت: هر هزار مگاوات نیروگاه هسته‌ای مانع انتشار هفت میلیون تن آلاینده یا گازهای گلخانه‌ای می‌شود و در افقی تا ۱۴۰۶ دارای سه هزار مگاوات برق هسته‌ای خواهیم بود که مانع انتشار بیش از ۲۱ میلیون تن گازهای آلاینده خواهد شد.
صالحی افزود: نیروگاه بوشهر سالانه ۶۶۰ میلیون دلار صرفه‌جویی برای کشور دارد. وی با بیان اینکه طول و عمر هر نیروگاه هسته‌ای قریب به ۶۰ سال است و می‌تواند بیشتر شود، خاطرنشان کرد: هر نیروگاه ۵ میلیارد دلار هزینه می‌برد و در ظرف شش سال می‌تواند هزینه اولیه را برگرداند.
رئیس سازمان انرژی اتمی ‌اظهار داشت: جا دارد از روسیه تشکر کنم. در دو برهه تاریخی در خاطره و ذهن تاریخ ما ثبت شده است و آن زمانی که می‌خواستیم صنعتی و برخوردار از کارخانه ذوب‌آهن شویم با اینکه آن زمان در مدار کشورهای غربی بودیم، روس‌ها اولین کارخانه ذوب‌آهن را به ما دادند و دروازه ورود به صنعتی شدن با کمک روسیه بود و همچنین دروازه ورود به تکنولوژی و فناوری‌های پیشرفته از طریق روسیه بود که نیروگاه بوشهر نماد این همکاری صمیمانه است. جا دارد از ملت و دولت روسیه برای این همکاری‌ها تشکر کنیم. به گزارش فارس، محمود جعفری، مجری طرح نیروگاه اتمی ‌بوشهر نیز طی سخنانی در این مراسم به تشریح فعالیت‌های انجام شده در واحدهای دو و سه نیروگاه بوشهر پرداخت و افزود: نیروگاه دوم دارای توان حرارتی سه هزار و ۱۲ و عمر مفید این نیروگاه ۶۰ سال و قابل افزایش خواهد بود. قرارداد احداث این واحدها سال ۹۳ امضا و در سال ۹۵ تنفیذ و بهمن ۹۵ تحویل پیمانکار شد. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته برای واحد سه در سال ۱۴۰۰ بتن‌ریزی خواهیم داشت و سال ۱۴۰۴ برای تحویل واحد دو و سال ۱۴۰۶ نیز زمان تحویل واحد سه خواهد بود.