kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۳۴۹
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۰
سخنگوی وزارت خارجه:

اروپا برای بدعهدی‌اش پاسخ مناسبی نداده است

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اعضای اروپایی برجام نتوانستند برای بدعهدی خود پاسخ مناسبی بدهند.




سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری گفت: مذاکرات ما با فرانسوی‌ها ادامه دارد البته موانعی وجود دارد که خود آنها باید این موانع را بررسی و رفع کنند. خواسته ایران اجرای تعهدات مشخص شده از سوی آنهاست. اروپایی‌ها بعد از خروج آمریکا از برجام تعهداتی را برای تأمین منافع ایران از برجام ارائه کردند و خواسته ما این است که آنها به تعهدات خود عمل کنند. در اینجا لازم است از دو کشور چین و روسیه که در سیاست‌های اعمالی و اعلانی خود مواضع خوبی در مورد برجام گرفتند و به تعهدات خود تا جایی که امکان داشته عمل کرده‌اند تشکر و قدردانی کنم.
موسوی افزود: ایران تاکنون چهار گام در کاهش تعهدات برجامی ‌برداشته است ولی همچنان شاهد انجام اقدام عملی از سوی اروپایی‌ها نیستیم و ایران برای توازن‌بخشی به وظایف خود در برجام گام چهارم را برداشت و این گام بر اساس بندهای پنجم و ششم برجام برداشته شده است.
وی در ادامه گفت: اروپا برای بدعهدی‌اش پاسخ مناسبی نداده است.
آخرین وضعیت مسعود سلیمانی
به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه در مورد آخرین وضعیت مسعود سلیمانی دانشمند ایرانی که در آمریکا به اتهام دور زدن تحریم‌های دولت واشنگتن  علیه تهران در زندان به سر می‌برد، اظهار کرد: رایزنی‌ها در مورد وضعیت گروگان‌های ما در ایالات متحده آمریکا و بقیه کشورها از جمله در مورد آقای سلیمانی ادامه دارد، ایران پرونده آنها را رها نکرده تلاش‌ها و فعالیت‌هایی در حال انجام است. یکسری امیدهایی زنده شده است و اجازه بدهید که اقدامات مربوطه در این زمینه انجام شود و سپس در این ارتباط توسط ما و یا دیگر نهادهای مسئول اطلاع‌رسانی لازم خواهد شد.
موسوی در پاسخ به سؤالی درباره اینستکس و اینکه آیا این راه‌حل همچنان در اولویت‌های ایران برای کاهش آثار تحریم است، بیان کرد: اینستکس تقریبا اجرایی شده و آماده است، اما هنوز آن‌طور که مدنظر ما بوده عملیاتی نشده است.
وی با‌اشاره به نامه روحانی به پادشاه عربستان و اینکه آیا جوابی از عربستان داشتیم؟ گفت: فقط به عربستان نبوده و در چارچوب پویش صلح امید این نامه با جزئیات به سران ۷ کشور منطقه و سازمان ملل متحد ارسال شده است و بازخورد‌هایی گرفته ایم. اجازه دهید روند انجام شود اگر جایی اطلاع‌رسانی لازم باشد اطلاع خواهیم داد.