kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۳۳۸
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۹
یک مسئول:

عمده اکتشافات معدنی در کشور سطحی بوده است

رئیس‌کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران گفت: در چند سال گذشته متأسفانه ذخیره بزرگ در پهنه‌های معدنی کشف نشده و مکانیزم این کار را دچار مشکلاتی کرده است.




سعید صمدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شفاف ‌سازی
در بحث اکتشافات، واگذاری معادن و مزایده‌ها، گفت: پهنه‌های معدنی در دنیا بسیار اهمیت دارند به طوری که شرکت‌های بزرگ در آنها کار اکتشافات را انجام می‌دهند. اصولا زمانی که بر روی پهنه‌های معدنی فعالیت می‌کنیم، به ۲ تا ۳ ذخیره خوب معدنی خواهیم رسید اما متاسفانه در ایران این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد.
او بیان کرد: یکی از مشکلات پهنه‌های معدنی، دخالت بخش‌های دولتی است، چرا که این پهنه‌ها باید توسط بخش خصوصی مدیریت شود و شرکت‌های دولتی اگر بخواهند در این حوزه کار کنند عملاً تولیدی نخواهند داشت.
رئیس‌کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران افزود: متاسفانه در چند سال گذشته ذخیره بزرگی در پهنه‌ها کشف نشده و مکانیزم این کار را دچار مشکلاتی کرده است که بخشی از آنها به سازمان‌های دولتی واگذار شده است.
صمدی بیان کرد: پهنه‌های معدنی اگر با مشارکت شرکت‌های بزرگ اکتشافی کار کنند به پیمایش خواهند رسید، اما متأسفانه همچنان این پهنه‌ها مغفول مانده‌اند و نشان دهنده این است که در این عرصه موفق نبوده‌ایم. او با بیان اینکه اکتشافات، یکی از بحث‌های بنیادی حوزه معدن بوده و متاسفانه در پنجاه سال اخیر در کشور ما در زمینه اکتشافات کار جدی انجام نشده است، گفت: معدن یکی از پتانسیل‌هایی است که اقتصاد را از وابستگی به درآمد‌های نفتی نجات می‌دهد و از آنجا که از بخش‌های پیشران به شمار می‌رود در صادرات نیز نقش اساسی دارد.
رئیس‌کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران با اشاره به اینکه عمده اکتشافات در کشور، سطحی بوده است، گفت: متاسفانه مدتی است که در کشور اکتشافات عمیق رخ نداده است.
صمدی با تاکید بر اینکه در زمینه معدن به شناخت جامع نرسیده ایم،
گفت: به طور کلی در زمینه معادن و ذخایر آن در کشور شناخت جامعی نداریم و همچنین پتانسیل‌های لازم برای اکتشافات موفق در دستمان نیست.