kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۳۳۰
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۸
کاهش بهای بلیت حمل‌ونقل عمومی و افزایش عوارض طرح ترافیک از امروز

باز هم تجویز مُسکن برای کاهش آلودگی هوا

در حالی‌که هنوز چند روزی از کاهش دما در نقاط مختلف کشور نگذشته است و هنوز اول فصل سرماست، شهرهای بزرگ و پرجمعیت در هاله‌ای از دود فرو رفته‌اند.



سرویس اجتماعی-

روز گذشته معاون استانداری تهران با ‌اشاره به تداوم آلودگی هوا از افزایش عوارض محدوده طرح ترافیک و نیم بها شدن بلیت حمل‌ونقل عمومی خبر داد.
به گزارش ایسنا، محمد تقی‌زاده در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران گفت: از روز دوشنبه بلیت وسایل حمل‌ونقل عمومی به مدت چند روز نیم بها خواهد شد و عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک نیز تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.
تقی‌زاده افزود: اگر شاخص کیفیت هوای تهران بالاتر از عدد ۱۵۰ رفت و در شرایط ناسالم برای همه افراد قرار گرفت، احتمال تعطیلی مهدکودک‌ها و مدارس در مقاطع پیش‌دبستانی و دبستان طی چند روز آینده وجود دارد.
به گفته وی، برای جلوگیری از آلودگی بیشتر هوا در تهران از امشب، ورود کامیون‌ها به شهر ممنوع می‌شود و پلیس برخورد جدی‌تری با خودروهای دودزا و موتورسیکلت‌ها خواهد داشت.
معاون استانداری استان تهران گفت: توصیه ما به مدارس این است که از امروز تا پایان هفته از فعالیت‌های بدنی و ورزش در فضای باز خودداری کنند.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه آلودگی هوا در جنوب و غرب استان تهران بیش از سایر مناطق است، از امروز تا پایان هفته محدودیت‌هایی برای فعالیت صنایع و معادن در استان خواهیم داشت.
گفتنی است، معاون استاندار تهران در حالی مردم را به سمت استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی گسیل می‌کند که ناوگان مزبور چه در بخش مترو و چه در بخش اتوبوسرانی مدت‌هاست که به دلیل عدم تامین بودجه از سوی دولت در انتظار گسترش و نوسازی است و همین مترو در برخی ساعات روز کفاف جمعیت روزانه و عادی خود را هم نمی‌دهد، البته ارزان‌تر شدن بلیت حمل‌ونقل عمومی در هر صورت خوب است اما برای کنترل آلودگی چیزی جز یک مسکن مقطعی و کم اثر نمی‌تواند باشد.
از سوی دیگر کاش به جای گران شدن عوارض طرح ترافیک که خوشایند افراد متمکن است این مسئولان محترم به فکر ارتقاء کیفیت خودروهای تولیدی و کاهش آلایندگی آنها باشند.
 لزوم بازنگری در طرح کاهش آلودگی هوا
رئیس‌ کمیته محیط زیست شورای شهر تهران صبح دیروز در تذکر پیش از دستور خود در مورد طرح کاهش آلودگی هوا گفت: مسئله آلودگی هوا یک موضوع فرابخشی است و همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها از جمله شهرداری در این‌باره مسئولیت دارند اما مهم است که به‌صورت شفاف در مورد آلودگی هوا به مردم گزارش داده شود.
آرش میلان  با بیان اینکه دو سال است که طرح پیشنهادی کاهش آلودگی هوا توسط شهرداری مطرح شده، افزود: در این طرح در مدت چهار سال پیش‌بینی شده که با صرف ۳۵ هزار میلیارد تومان حدود ۳۰ واحد شاخص کیفیت هوا بهبود می‌یابد و از این میزان تامین ۲۵ درصد از منابع عمومی و باقی مانده از محل تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده است.
وی با ‌اشاره به اینکه با توجه به محدودیت شدید مالی و فرسودگی هشدار دهنده ناوگان حمل‌ونقل، لازم است طرح کاهش آلودگی هوا به ‌فوریت بازنگری شود، گفت: با توجه به اولویت کنترل آلودگی هوا از شهرداری می‌خواهیم ضمن بازنگری ابعاد مختلف طرح، گزارشی شفاف تا پایان آذر ۹۸ به شورا ارائه دهد.
 تداوم آلودگی هوا
در شهرهای صنعتی و پرجمعیت کشور
از سوی دیگر مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت کشور طی سه روز آینده خبر داد.
صادق ضیائیان در گفت‌و‌گو با ایسنا، با ‌اشاره به اینکه تا پنجشنبه در غالب مناطق کشور جوی آرام و پایدار حاکم است، گفت: به سبب پایداری هوا افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا به‌ویژه در شهرهای صنعتی و پر جمعیت پیش‌بینی می‌شود.
به گفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی بعد از ظهر امروز و طی فردا در نوار شرقی کشور وزش باد خواهیم داشت.