kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۳۲۹
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۸

استفاده از سوخت ذغال در چادر زلزله‌زدگان جان ۲ نفر را گرفت

محمدباقر هنربر مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: استفاده از سوخت ذغال در چادرهای برپا شده در مناطق زلزله‌‌زده در روستای شالقون سراب جان زن و شوهر را گرفت.



وی اظهار داشت: در این حادثه حسین عزتی متولد ۱۳۵۴ و سعیده ایرانی متولد ۱۳۵۷ به علت ترس از زلزله و استقرار در چادر و استفاده از سوخت ذغالی برای گرمایش، دچار مسمومیت ناشی از منوکسید کربن شده و جان خود را از دست دادند و حال امیررضا عزتی نوزاد ۱۵ روزه آنها وخیم است.
وی افزود: مجموع جان باختگان زلزله بامداد جمعه گذشته در میانه و سراب به هفت نفر افزایش یافت و ۲۸ نفر نیز در حال حاضر برای مداوا در بیمارستان‌های تبریز، میانه و سراب بستری هستند.
هنربر گفت: ۱۴ مصدوم در میانه، ۱۲ مصدوم در سراب و دو مصدوم نیز در تبریز بستری هستند.
 زلزله‌زدگان نگران پرداخت نشدن تسهیلات نباشند
رئیس ‌بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: زلزله‌دیدگان شهرستان‌های میانه و سراب نگران پرداخت نشدن تسهیلات برای ساخت و بازسازی منازل خود نباشند.
علیرضا تابش، در جلسه ستاد بحران آذربایجان شرقی افزود: اینکه برخی از زلزله‌زدگان و روستائیان آسیب دیده در شهرستان‌های میانه و سراب احساس کنند در ارائه تسهیلات ساخت و مرمت مسکن و واحدهای دامی از قلم بیافتند درست نیست، زیرا به تمام آنها اطمینان می‌دهم به هر میزان که خسارت ‌دیده‌اند پس از فهرست برداری ارزیاب‌ها به آنها تسهیلات مورد نظر پرداخت خواهد شد.
وی با بیان اینکه ۵۰ میلیون تومان تسهیلات برای واحدهای شهری و ۴۰ میلیون تومان برای واحدهای روستایی با سود ۴ درصد پرداخت می‌شود، اظهار داشت: ۱۰ میلیون تومان نیز تسهیلات بلاعوض و ۶ میلیون تومان هزینه اسکان موقت برای زلزله‌زدگان پرداخت می‌شود.
رئیس‌ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: علاوه‌بر این تسهیلات ۱۵ میلیون تومان نیز برای تهیه اسباب و اثاثیه مسکن به زلزله‌زدگان پرداخت می‌شود که ۵ میلیون تومان آن بلاعوض است.
تابش، حجم بازسازی مناطق زلزله‌زده در آذربایجان شرقی را زیاد اعلام کرد و ادامه داد: در زمان کنونی اسکان موقت اولویت اول این بنیاد بوده و بنیاد مسکن در مرحله بعدی با ارائه تسهیلات به بازسازی و تعمیر مسکن زلزله‌زدگان کمک می‌کند.
وی بکارگیری کانکس برای اسکان موقت زلزله‌زدگان را شیوه‌ای منسوخ، گران و زمانبر و نحوه استقرار آن را سخت دانست و گفت: در زمان کنونی امکان تامین کانکس برای زلزله‌زدگان وجود ندارد.
رئیس ‌بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای حل این مشکل، اسکان استیجاری زلزله‌زدگان در اماکن مسکونی سالم و مستحکم را پیشنهاد کرد و گفت: با این روش می توان با استفاده از مساکن روستایی و انعقاد قرارداد با بنیاد مسکن مشکل اسکان زلزله‌زدگان را حل کرد.
تابش با تاکید بر اینکه آواربرداری در مناطق زلزله‌زده باید آهسته، حساب شده و بادقت کافی انجام شود، افزود: با توجه به اینکه وسایل و مصالح مورد نیاز مردم در زیر آوار مانده است، آواربرداری باید توام با جداسازی آنها انجام شود چراکه در مرحله بازسازی این مصالح کاربرد فراوانی خواهند داشت.
وی با بیان اینکه بنیاد مسکن تا پایان بازسازی در کنار مردم است، گفت: این نهاد آماده است چنانکه مردم بخواهند راسا اقدام به مرمت و بازسازی کنند، پول بازسازی و مرمت را به خودشان بدهد و آنها این کار را مدیریت کنند.
 ۲۷۰۰ خانه در مناطق زلزله‌زده احداث می‌شود
 رئیس ‌بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: بر اساس برآوردهای نخستین، حدود یک هزار و ۷۰۰ خانه در مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی ساخته و یک هزار واحد نیز بازسازی می‌شود.
علیرضا تابش در حاشیه بازدید از مناطق زلزله‌زده شهرستان میانه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران افزود: کار ارزیابی واحدهای خسارت‌دیده از دیروز آغاز شده و این کار واحد به واحد از سوی کارشناسان این بنیاد انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه برای واحدهای خسارت‌دیده پرونده تشکیل می‌شود، اظهار داشت: برای واحدهای احداثی پرونده جداگانه و برای واحدهای تعمیری نیز پرونده جداگانه‌ای تشکیل می‌شود. رئیس ‌بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: پس از اتمام عملیات آواربرداری برای اعطای تسهیلات بلاعوض به حادثه دیدگان و اسکان موقت آنان اقدام لازم از سوی این بنیاد انجام می‌شود.
تابش،  ادامه داد: وضعیت مناطق زلزله دیده به سازمان برنامه و بودجه منعکس می‌شود تا این هفته در هیئت دولت مطرح شود و اعتبارهای مورد نیاز برای احداث، بازسازی و تعمیر واحدهای مسکونی خسارت ‌دیده تخصیص یابد.
بازسازی خانه‌های آسیب دیده
 از زلزله به‌زودی آغاز می‌شود
استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: به کارشناسان مربوط دستور داده‌ام تا در کمترین زمان کار ارزیابی خسارت‌های وارد شده به روستاها را انجام دهند تا به سرعت مرحله بازسازی خانه‌های روستایی آغاز شود.
محمدرضا پورمحمدی، روز شنبه در بازدید از روستاهای زلزله‌زده «تیرشاب» و «دونیق» از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب با تاکید بر اینکه فرمانداران و بخشداران باید به صورت جدی پیگیر رفع مشکلات زلزله‌زدگان باشند افزود: به اهالی روستاهای زلزله‌زده اطمینان می‌دهم که نمایندگان فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها با تمام توان نسبت به حل مسائل و مشکلات آنها تلاش خواهند کرد.
استاندار آذربایجان شرقی با ‌اشاره به اینکه در اثر زلزله بامداد جمعه‌  ۱۳۰ روستا در شهرستان‌های میانه و سراب دچار خسارت شده‌ است، گفت: پیگیر امور همه  روستاهای آسیب دیده هستیم و تلاش می‌کنیم تا امروز کار آواربرداری تمام و بازسازی روستاها آغاز شود.
پورمحمدی، با بیان اینکه در شهرستان سراب ۲۵ روستا در اثر زلزله دچار آسیب جدی شده و خوشبختانه تلفات جانی در این شهرستان گزارش نشده است، از روستاییان خواست تا در روند آواربرداری و بازسازی خانه‌های روستایی با دستگاه‌های مسئول همکاری کنند.
وی یادآوری کرد: علت اصلی خسارت‌های ناشی از زلزله، مقاوم نبودن خانه‌های روستایی است که باید با همکاری روستاییان و بنیاد مسکن روند مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی با جدیت بیشتری انجام شود.
استاندار آذربایجان شرقی تعداد مصدومان حادثه زلزله در شهرستان‌های میانه و سراب را ۵۵۰ نفر اعلام کرد و گفت: تنها ۲۸ نفر از این افراد بستری شده‌اند که حال عمومی آنها خوب است و بقیه افراد به صورت سرپایی درمان شده‌اند.
پورمحمدی با ‌اشاره به اینکه عمده نیازمندی‌های مردم در مناطق زلزله‌زده، وسایل گرمایشی، مواد غذایی و لوازم بهداشتی است، از مردم استان خواست کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را به جمعیت هلال احمر تحویل دهند و از مراجعه مستقیم به مناطق زلزله‌زده خودداری کنند.
زلزله به ۲ هزار و ۹۴۵ واحد مسکونی
در میانه و سراب آسیب زد
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: دو هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی و ۴۰ روستای شهرستان میانه و ۷۴۵ واحد مسکونی و ۲۵ روستا در سراب آسیب‌ دیده و یکهزار و ۱۰۰ واحد مسکونی در میانه و یکهزار و ۶۰ واحد مسکونی در سراب در معرض آسیب‌‌دیدگی قرار دارد.
ابوالقاسم سلطانی، افزود: عمده خسارت زلزله در روستای «ورنکش» با ۲۸۰ خانوار جمعیت بوده که خوشبختانه پیش از این زلزله حدود ۷۰ درصد واحدهای مسکونی این روستا بازسازی شده بود و به همین علت زلزله به ۳۰ درصد منازل خسارت وارد کرده است.
وی تعداد پل‌های تخریب‌ شده در شهرستان میانه را پنج دهنه اعلام کرد و گفت: اقدامات امدادی در منطقه آغاز شده و تاکنون ۱۵ دستگاه ماشین‌آلات برای کمک به آواربرداری و سایر اقدامات به این شهرستان اعزام شده است.
سلطانی، ادامه داد: در شهرستان سراب نیز یک دهنه پل تخریب شده و تاکنون ۱۳ دستگاه انوع ماشین‌آلات سنگین برای انجام اقدامات لازم به این شهرستان اعزام شده است.