kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۳۱۴
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶

«مورالس» تسلیم مخالفان شد انتخابات ریاست جمهوری بولیوی تکرار می‌شود

رئیس‌جمهور بولیوی در واکنش به ادامه ناآرامی‌ها و اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات 28 مهرماه ریاست جمهوری این کشور، سرانجام تسلیم فشارها شد و با برگزاری مجدد انتخابات موافقت کرد.



اواخر ماه میلادی گذشته بود که کمیسیون انتخابات بولیوی اعلام کرد «اوو مورالس» با کسب 48 درصد آراء در مقابل 38 درصد آراء رقیب، در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی دست یافته است. از همان آغاز، «کارلوس مسا» رقیب او از وقوع تقلب در انتخابات سخن گفت و با درخواست او برای تظاهرات مسالمت‌آمیز، شورش‌ها در این کشور شروع شد. این اعتراض‌های خشن ادامه یافت و خواسته اصلی‌ معترضان تکرار انتخابات بود، اما مورالس تا همین دیروز زیر بار این خواسته نمی‌رفت، گرچه نیروی پلیس هم به صف معترضان پیوسته بود.
اما دیروز، بنا به گزارش رسانه‌های غربی از قبیل خبرگزاری «رویترز» و شبکه «بی‌بی‌سی»، به دنبال تشدید ناآرامی و اعتراض‌ها در بولیوی، مورالس در یک نشست خبری حمایت خود را از برگزاری یک انتخابات ریاست جمهوری جدید اعلام کرد.
رئیس‌جمهور بولیوی همچنین وعده داده اعضای کمیته انتخاباتی این کشور را تغییر دهد. این وعده‌های مورالس در حالی است که در روزهای گذشته و به موازات ناآرامی‌ها در بولیوی، مداخلات آمریکا و متحدانش درباره این انتخابات به شدت افزایش یافته بود.