kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۳۱۲
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶

برگزاری پنجاه و دومین تظاهرات هفتگی جلیقه زردها با 6 زخمی و 10 بازداشتی

در پنجاه و دومین شنبه اعتراضات هفتگی فرانسه، پلیس این کشور دست کم 10 معترض را بازداشت کرده و 6 نفر دیگر را نیز زخمی کرد.



تظاهرات جلیقه زردها در پنجاه و دومین «شنبه سیاه» و در حالی که تنها یک هفته به سالگرد این جنبش باقی مانده، در شهرهای مختلف فرانسه برگزار شد. در تظاهرات این هفته جلیقه زردها نیز در برخی شهرها مثل «مون پلیه» بین معترضان به نظام سرمایه‌داری و پلیس درگیری روی داد و طی آن پلیس دست کم 10 جلیقه زرد را دستگیر و 6 نفر از معترضان را نیز مجروح کرد. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس برای متفرق کردن معترضان در این شهر از گاز‌اشک آور و ماشین‌های آب پاش نیز استفاده کرد.
 گفتنی است تظاهرات جلیقه زردها از ۱۷ نوامبر سال ۲۰۱۸ (۲۶ آبان‌ماه ۱۳۹۷)و در اعتراض به مسائل اقتصادی در فرانسه آغاز شد. اعتراض‌ها ابتدا علیه افزایش مالیات بر سوخت بود، اما دامنه آن به مرور و پس از سرکوب اعتراض‌ها گسترش یافت و به جنبشی تمام‌عیار علیه سیاست‌های دولت فرانسه تبدیل شد و حالا معترضان می‌گویند به کمتر از استعفای ماکرون قانع نمی‌شوند.
در یک سالگی این جنبش آمارهای وزارت دادگستری فرانسه نیز نشان می‌دهد که  پلیس این کشور  بیش از ۱۰ هزار نفر از طرفداران جنبش «جلیقه‌زردها» را دستگیر کرده است.  روزنامه لوموند با استناد به این آمارها گزارش داده که دادگاه‌های فرانسه بیش از ۳۰۰۰ حکم قضائی علیه اعضای این جنبش صادر کرده و آنها را به شرکت در «شورش‌های جمعی» و «حمله به نیروهای انتظامی» متهم کرده‌اند. طبق گزارش روزنامه لومند، ۴۰۰ نفر از اعضای این جنبش نیز محکوم به زندان شده‌اند.