kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۲۹۶
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۲

سنبل آبی تالاب انزلی را تهدید می‌کند



رئیس‌ اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی گفت: گیاه مهاجم سنبل آبی بیش از ۸۰۰ هکتار از پهنه آبی تالاب بین‌المللی انزلی را فرا گرفته است.
 احسان هادی‌پور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تالاب انزلی جدای از مشکلات ورود فاضلاب و پس آب‌ها، گیاهان مهاجم همچون آزولا و سنبل آبی نیز رشد زیادی در آن داشته به گونه‌ای که این مشکل امروزبه مرز بحران رسیده و ممکن است زودتر از عوامل دیگر این تالاب را از بین ببرد.
وی افزود: در راستای مقابله با سنبل آبی باید با استفاده از ظرفیت جوامع محلی حاشیه تالاب از آنان کمک گرفت.
هادی‌پور تاکید کرد: باید بومیان حاشیه تالاب و کسانی را که از آن منفعت می‌برند نسبت به مخاطراتی که این تالاب بین‌المللی را تهدید می‌کند آگاه ساخت تا هرچه بهتر و سریعتر در راستای مقابله با این گیاه برآیند.
وی گفت: بیش از ۸۰۰ هکتار از تالاب انزلی به شدت به این گیاه آلوده است و به دلیل سیلاب‌های اخیر این گیاه به سایر جاهای تالاب نیز سرایت کرده است.
هادی‌پور افزود: هم اکنون برای جمع‌آوری کامل گیاه سنبل آبی به سه دستگاه دروگر این گیاه، سه دستگاه بیل مکانیکی و چهار دستگاه شناور بارکاز برای انتقال آن به خشکی نیازمندیم.
 ورود فاضلاب‌ها به تالاب انزلی از جمله تهدیدهایی است که تالاب با آن مواجه است و بیشتر فاضلاب‌های شهرستان‌های رشت و صومعه‌سرا و انزلی وارد این تالاب می‌شود که علاوه‌بر ایجاد مشکلات بهداشتی و ورود مواد شیمیایی مختلف به این تالاب و بازگشت آن به چرخه زندگی مردم ، آثار زیان باری در راستای نابودی تالاب بر جای می‌گذارد.