kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۲۹۵
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۲
امام جمعه اهواز:

کشت برنج در خوزستان نباید متوقف شود



 
  امام جمعه اهواز با اشاره به کشت برنج در خوزستان و دیگر نقاط کشور گفت: مسئولان باید به مسئله واردات محصولات توجه داشته باشند، امسال با توجه به برنج‌کاری در سطح گسترده و با توجه به آغاز فصل برداشت، واردات برنج باید متوقف شود، این خواست کشاورزان است.
حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالنبی موسوی‌فرد اظهار داشت: قیمت تضمینی برای برنج باید به صورت توافقی باشد.
وی گفت: امسال کشاورزان خوزستانی با هزار امید برای جبران خسارت‌های سیلی که به آن‌ها وارد شد برنج کاشتند تا  شاید بخشی از خسارت‌ها جبران شود ولی با کمال تاسف در سطح گسترده می‌گویند برنج‌کاری فقط ویژه شمال کشور است این درحالی است که تنها یک کارگروه فنی می‌تواند دراین باره اظهارنظر کند، کارگروه فنی می‌تواند با اضافه کردن یک تبصره اعلام کند هر جا که به اندازه کافی آب وجود دارد می‌توان کشت برنج داشت، در استان خوزستان چند رودخانه وجود دارد که  وجود این میزان آب در استان نعمت است و نباید بگویند که در استان پهناوری چون خوزستان نمی‌توان برنج کاشت و برنج کاری تنها مختص شمال کشور است.
حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی فرد همچنین با اشاره به حضور دلالان و آسیب‌هایی که به کشاورزی کشور وارد می‌کنند توضیح داد: امسال کشاورزان ما دست نیاز خود را دراز کردند چراکه دلال‌های از خدا بی‌خبر دورهم جمع می‌شوند و اعلام می‌کنند که امسال همه شالی‌ها را سی هزار ریال بخرند یا این که برنج از خارج از کشور وارد می‌کنند.
وی گفت: نکته بسیار مهم قطع دست دلالان و واسطه‌های زالوصفت است چراکه موجب می‌شوند قیمت‌ها بالا برود، انار در باغ کیلویی ۲۰هزار ریال است اما وقتی به بازار می‌آید به کیلویی ۱۰ هزار تومان می‌رسد لذا باید دلالان و واسطه‌ها را مدیریت کرد، از دستگاه قضا در استان خوزستان نیز خواستاریم به این قضایا ورود کند باید به گونه‌ای عمل کنیم که دلالان از خدا بی‌خبر نتوانند کشاورزان را به خاک سیاه بنشانند.
 وی با اشاره بر اهمیت ارائه الگوی کشت و برنامه‌ریزی دولت در این زمینه بیان کرد: باید در حوزه کشت محصولات کشاورزی برنامه‌ریزی مدونی صورت گیرد اگر کشت یک محصول در کشور در فصل خاصی بی‌رویه بود به کشاورزان هشدار دهد و آن را ساماندهی کند.
وی با تاکید بر لزوم اقدام دولت برای ایجاد سردخانه‌ها و انبارهای مواد غذایی با کمک بخش خصوصی  تاکید کرد و ادامه داد: بسیاری از برنج‌کاران از این می‌ترسند که اگر سیل  یا آفت خاصی آمد با محصولشان چه کنند.