kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۲۸۵
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۱

خرید حمایتی زعفران در خراسان رضوی آغاز شد



مدیر اداره جهاد کشاورزی مشهد، از آغاز خرید تضمینی زعفران در خراسان رضوی خبر داد.
امید طهماسبی زاده اظهار داشت: این خرید تا انتهای ماه آینده ادامه داد.
وی ادامه داد: قیمت خرید حمایتی زعفران در چهار‌گرید و براساس شرایط و استاندارد بورس تعیین شده است.
مدیر جهاد کشاورزی مشهد با بیان اینکه زعفران پوشال معمولی هر کیلوگرم ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خریداری می‌شود، افزود: همچنین قیمت زعفران پوشال مرغوب هرکیلوگرم ۹ میلیون تومان، شبه نگین هر کیلوگرم ۹ میلیون و 500 هزار تومان و نگین هرکیلوگرم ۱۰ میلیون و 500 هزار تومان است.
طهماسبی زاده در ادامه در خصوص ورود دلالان به عرصه خرید و فروش زعفران، تصریح کرد:  دلالان زمانی به بازار زعفران ورود پیدا می‌کنند که می‌خواهند محصول را با قیمتی پایین تر، از کشاورز خریداری و با قیمتی بالاتر به فروش برسانند که در این حین دولت باید به کمک کشاورز بیاید.
وی ضمن اشاره به این نکته که موضوع خرید تضمینی زعفران توسط مدیرکل جهادکشاورزی خراسان رضوی، جمعی از نمایندگان استان و وزیر جهاد مورد پیگیری قرار گرفت، افزود: همین پیگیری‌ها سبب شد مبلغی از طریق معاونت ریاست جمهوری برای خرید تضمینی زعفران اختصاص داده شود.
طهماسبی زاده با اعلام این مطلب که متاسفانه در چند روز گذشته شاهد کاهش قیمت زعفران به کیلویی بین 7 تا 8 میلیون تومان بودیم، علت این افت شدید قیمت را تحریم‌ها، شرایط بازار جهانی و غیره دانست.
مدیر جهاد کشاورزی مشهد خبر داد: از زمانی که دولت بحث خرید حمایتی زعفران را مطرح کرد، قیمت این محصول بیش از یک میلیون تومان در بازار افزایش یافت.
وی در ادامه سخنان خود ضمن بیان این موضوع که در مشهد 3 هزار هکتار زمین زعفران وجود دارد، ابراز کرد: میانگین برداشت محصول از این زمین‌ها با توجه به نوع زمین و سال کاشت پیاز زعفران بین 4 تا 6 کیلوگرم در هر هکتار است.