kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۲۵۲
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۴
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خبر داد

صدور حکم انفصال موقت برای 270 سردفتر

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در 6 ماه نخست امسال در بازرسی از ۱۹ هزار و ۳۹۱ دفتر رسمی و ازدواج و طلاق، برای حدود ۲۷۰ نفر سردفتر حکم انفصال موقت صادر و۲۳ مورد حکم سلب صلاحیت صادر شده است.

به گزارش میزان، ذبیح‌اله خداییان در آیین افتتاح چند پروژه‌ فناوری اطلاعات در این سازمان اظهار داشت: در شش ماه ابتدایی امسال بیش از دو میلیون سند مالکیت صادر شده که قبل از صدور اسناد مالیات آنها پرداخت شده است و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دارای بانک جامع شرکت‌ها است که سازمان امور مالیاتی به این بانک دسترسی دارد.
خداییان خاطرنشان کرد: با این کار نسبت به شناسایی شرکت‌های تجاری و غیرتجاری که مالیات را پرداخت نکرده‌اند اقدام می‌کنند و چنانچه این شرکت‌ها از پرداخت مالیات سر باز بزنند با اعلام سازمان مالیاتی تمام خدمات ثبتی به آن شرکت قطع می‌شود و بعد از پرداخت مجدداً این خدمات وصل خواهد شد که این موضوع در وصول مالیاتی بسیار تأثیرگذار است.
وصول بیش از ۷ هزار مالیات در 6 ماه امسال
وی افزود: افرادی که اقساط وام‌های خود را به موقع پرداخت نمی‌کنند، سازمان ثبت اسناد از طریق اجرای ثبت نسبت به وصول معوقات اقدام می‌کند که در سال ۹۷ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی سازمان وصول شده و در 6 ماه امسال بیش از ۷ هزار مالیات وصول شده است که نقش موثری در چرخه اقتصاد دارد.
معاون قوه قضائیه اظهار داشت: علی‌رغم اینکه سازمان ثبت سازمان حاکمیتی است، اما هر ساله جزو سازمان‌های درآمدزا است و در 6 ماه اول امسال بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان درآمد مستقیم به خزانه دولت واریز کرده است.
سرویس تطبیق اصالت سند افتتاح شد
خداییان تأکید کرد: از جمله طرح‌ها در پیشگیری از جرم در برون سازمان، سرویس تطبیق اصالت سند است. با ایجاد این سرویس تمام مردم می‌توانند اگر کسی سندی را به آنها ارائه داد از طریق این سرویس آن سند را با اصل آن در سازمان ثبت تطبیق بدهند به این ترتیب امکان کلاهبرداری از طریق سند‌های جعلی وجود نخواهد داشت.
حکم انفصال موقت برای 270 سردفتر
وی با‌اشاره به بازرسی‌های انجام شده در شش ماه نخست امسال گفت: از بازرسی ۱۹ هزار و ۳۹۱ دفتر رسمی و ازدواج و طلاق، برای حدود ۲۷۰ نفر سردفتر حکم انفصال موقت صادر شده و ۲۳ مورد سلب صلاحیت حکم صادر شده است. همچنین هیئت‌های بدوی رسیدگی به تخلفات فعال شدند و بیش از ۵۰۰ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: یکی دیگر از اقدامات، شناسایی افراد کارچاق کن و دلال است که تاکنون بیش از ۵۰ نفر از این افراد شناسایی شده که تمام این موارد در بحث مبارزه با فساد درون و برون سازمانی صورت گرفته است.
انجام «عقد آریایی» غیرقانونی است
خداییان درباره انجام عقد آریایی در برخی دفاتر نیز گفت: ما عقد آریایی شرعا و قانونا نداریم و یک رویه خلاف قانونی در بعضی از دفاتر اتفاق افتاده بود که بعضی از دفاتر شناسایی شدند و برخورد‌هایی با آنها صورت گرفت و با توجه به اینکه مصادف شد با ماه‌های محرم و صفر عملاً اتفاقی در این خصوص صورت نگرفت و ما نیز به همه دفاترمان اعلام کردیم که هر دفتری که اقدامی به این‌گونه فعالیت‌ها داشته باشد قطعا برخورد شدید و در حد بستن آن دفتر خواهیم داشت. برای شناسایی آن نیز سعی کردیم بازرس‌های غیرمحسوسی را روانه استان‌ها کنیم و با مراجعه به این دفاتر اگر مشاهده کنند چنین مواردی را بلافاصله آن دفتر بسته خواهد شد.
مالکان خانه‌های فرسوده و بدون سند می‌توانند از طریق الکترونیکی تقاضای خود را ثبت کنند
وی درباره سنددار کردن بافت‌های فرسوده، گفت: ما قانونی تحت عنوان قانون تعیین تکلیف ساختمان‌ها و اراضی فاقد سند داریم، کسانی که دارای ساختمان‌ها و اراضی فاقد سند هستند تقاضای خودشان را اعلام می‌کنند هیئت رسیدگی، آن را بررسی کرده و اقدام به صدور سند مالکیت می‌کند لذا کسانی که دارای املاکی در بافت فرسوده هستند و سند ندارند می‌توانند از طریق الکترونیکی تقاضای خود را ثبت کنند.