kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۲۴۵
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۳
رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان کفش چرم دست‌دوز:

سالانه 60 میلیون دلار چرم به کشور وارد می‌شود

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان کفش چرم دست‌دوز گفت: سالانه حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار چرم وارد کشور می شود.



رسول شجری در گفت وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت صنعت چرم کشور اظهار کرد: با واحد‌هایی که چرم مصنوعی را به عنوان چرم طبیعی و با کیفیت پایین به دست مصرف کننده می‌رساند برخورد جدی خواهد شد.
وی ادامه داد: زمانی که افراد برای خرید محصولات چرم اقدام می‌کنند حتما به اینکه فروشنده جواز کسب دارد یا نه توجه کنند چرا که بسیاری از این واحدها، بصورت غیرقانونی در حال فعالیت هستند.
رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان کفش چرم دست‌دوز با بیان اینکه ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار در صنف چرم، واردات داریم، اظهار کرد: وضعیت واردات مواد اولیه تولید بهبود یافته، اما هنوز هم مشکلاتی وجود دارد که وزیر صنعت، معدن و تجارت قول رفع آن‌ها را داده است.
شجری در پاسخ به این پرسش که قاچاق در این صنف به چه میزان رسیده است؟ تصریح کرد: آمار دقیقی در دست نیست و فقط می‌توان گفت که نسبت به سال گذشته، کاهش یافته است.
وی با تاکید بر اینکه نوسانات نرخ ارز، بر این واحد‌های تولیدی تاثیرگذاشته است، اظهار کرد: افزایش قیمت انواع اسعار ارز در بازار آزاد به طور مستقیم در بازارهایی نظیر چرم تاثیر گذار است. تولیدکنندگان از مسئولان درخواست دارند در ثابت نگه داشتن نرخ ارز تلاش کنند.
رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان کفش چرم دست‌دوز گفت: متاسفانه بازار فروش چرم و محصولات فرآوری شده آن این روزها در رکود به سر می برند.
گفتنی است، واردات چرم در حالی صورت می گیرد که چرم ایرانی به کشور‌های ترکیه و ایتالیا صادر می شود اما دو عامل داخلی و خارجی بر نرخ تمام‌شده محصولات صنعت چرم ایران تاثیرگذار است. عوامل خارجی به تحریم‌ها و نرخ نامتعارف واردات برخی از مواد اولیه برمی‌گردد. علاوه‌ بر این، نوسانات نرخ ارز بر این موضوع بی‌تاثیر نبوده است.
درواقع این عوامل موجب شده نرخ مواد شیمیایی در حوزه صنعت چرم حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از نرخ معمول جهانی به‌دست مصرف‌کننده ایرانی برسد.
همچنین از عوامل داخلی می‌توان به خام‌فروشی به‌ویژه در مناطق مرزی کشور اشاره کرد که به صورت غیرقانونی از کشور خارج می‌شود. فرسودگی ماشین‌آلات و بی‌توجهی به فناوری‌های روز نیز از دیگر عواملی است که نرخ تمام‌شده محصول نهایی را بالا می‌برد. چرم ایرانی صادر می‌شود اما صادرات تکمیلی چرم نداریم. درواقع صادرات چرمی که طراحی و رنگ آن تکمیل‌شده باشد، صادر نمی‌شود چراکه هنوز فناوری لازم برای فرآوری چرم در کشور وجود ندارد.