kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۲۴۳
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۳
قائم‌مقام وزیر صنعت:

واردات 1650 قلم کالا با هدف حمایت از تولید داخلی ممنوع شد

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با اشاره به ممنوعیت ورود یک هزار و ۶۵۰ ردیف تعرفه کالا به کشور گفت: امروز بهترین فرصت برای جهش بخش تولید کشور است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین مدرس خیابانی با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه یکی از راه‌های رونق تولید جلوگیری از واردات زائد، بی‌رویه و کالاهای دارای ساخت داخل است، افزود: متن مصوبه‌ای طی هفته گذشته در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه به جهت لبیک گفتن به فرمایشات مقام معظم رهبری تمدید شد که امکان ادامه ممنوعیت ورود کالاهای غیر ضرور و اقلام دارای زمینه توان تولید داخل را بیش از پیش در کشور فراهم کرد.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: این وزارتخانه مطابق مصوبه مزبور مکلف شده که نسبت به ممنوعیت این دو گرو کالاهایی یعنی اقلام غیر ضروری و دارای توان ساخت داخل اقدام کند.
مدرس خیابانی افزود: طبق این مصوبه ورود 1650 ردیف تعرفه کالاها به کشور ممنوع شده است.
وی با اشاره به اینکه حجم واردات کالاها به خصوص در بخش مصرفی کاهش چشمگیری داشته است، اظهارداشت: با اجرای این مصوبه بخش‌های تولیدی کشور می‌توانند با یک توان مضاعف نسبت به افزایش ظرفیت تولید تا قطع وابستگی اقدام کنند وهم فرصت پیدا خواهند کرد که کیفیت کالاهای خود را ارتقا بخشند.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی ادامه داد: بطورکلی موقعیت و جهش خوبی برای رونق و شکوفایی تولید در کشور ایجاد شده و بدون شک لیست ممنوعیت واردات کالاها گسترش پیدا خواهد کرد.
مدرس خیابانی گفت: واردات کالا به کشور از این پس معطوف به دو گروه اول واردات کالاهای ضروری و راهبردی مربوط به سفره مردم و دوم قطعات، مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز واحدهای تولیدی خواهد بود بنابراین خارج از این دو گروه واردات کالا نخواهیم داشت.
وی درخصوص اینکه برخی معتقدند تولید باید رقابت پذیر باشد در غیر این صورت یک فضای انحصاری، غیر رقابتی و گلخانه‌ای برای واحدهای تولیدی ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: بطورکلی با این نظر مخالف هستم، چون در بسیاری از حوزه‌ها هیچ کدام از شرایط و شاخصه‌های بخش تولید و حتی شاخصه‌های بخش تجارت کشور شرایط برابری با بقیه دنیا ندارد از این‌رو باید یک حفاظت و مراقبتی درخصوص تولید داخل انجام شود.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: امروز بهترین فرصت برای بخش تولید کشور است که به لحاظ کمی و کیفی با بیشترین جهش ممکن مواجه شود چون شرایط فعلی واردات به سبب قیمت ارز توجیه پذیری کمتری داشته و در ضمن 1650 قلم کالا با ممنوعیت واردات مواجه شده است.