kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۲۴۲
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۳
بانک مرکزی اعلام کرد:

تراکنش‌های بانکی از ابتدای دی‌ماه فقط با رمز پویا

بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی، انجام تراکنش‌های بانکی و پرداخت از ابتدای دی‌ماه، فقط با رمز دوم پویا امکان‌پذیر خواهد بود و مردم به‌ منظور دریافت رمز و تایید شماره تلفن همراه خود، به بانک‌ها مراجعه کنند.

بانک مرکزی روز گذشته در اطلاعیه‌ای مهم اعلام کرد: انجام تراکنش‌های بانکی و پرداخت از ابتدای دی‌ماه، فقط با رمز دوم پویا امکان‌پذیر خواهد بود و مردم به‌ منظور دریافت رمز و تایید شماره تلفن همراه خود، به بانک‌ها مراجعه کنند.
در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع مشتریان محترم شبکه بانکی کشور می‌رساند که بانک‌ها و موسسات اعتباری در راستای ارتقاء سطح امنیت تراکنش‌های بدون حضور کارت در اینترنت، امکان دریافت رمز دوم پویا را فراهم نموده‌اند.
از آنجایی که انجام تراکنش‌های بانکی و پرداخت از ابتدای دی‌ماه سال جاری صرفا با رمز دوم پویا امکان‌پذیر خواهد بود، خواهشمند است هموطنان عزیز به‌منظور دریافت رمز و تایید شماره تلفن همراه خود به بانک صادرکننده کارت خود مراجعه فرمایند.
خاطرنشان می‌سازد در راستای پیشگیری از برداشت‌های غیرمجاز در فضای مجازی لازم است صرفاً از درگاه‌های مجاز بانکی و پرداخت استفاده و از ارایه اطلاعات در درگاه‌های مشکوک جدا خودداری شود.
گفتنی است، رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشتی در یکی از صفحات اجتماعی خود ضمن اشاره به فعالیت بانک‌ها در مورد رمز پویا، به مواردی در مورد فیشینگ اشاره کرد و گفت: مسئولیت حفاظت از اطلاعات مشتریان به عهده بانک‌ها بوده و هرگونه ضرر و زیان وارده از این ناحیه به عهده آنها است.
عبدالناصر همتی اضافه کرد: بانک‌ها اطلاع‌رسانی درخصوص مزایای استفاده از رمز پویا را آغاز کرده‌اند. در حال حاضر رمز ایستا و رمز پویا توأمان فعال هستند و به همین دلیل مشتریان به دلیل راحتی، ترجیح می‌دهند از رمز ایستا استفاده کنند.
وی ادامه داد: رمز ایستا بایستی به گونه‌ای غیرفعال شود که موجب نگرانی مشتریان، در دریافت روزانه بیش از ۱۰ میلیون خدمت نشود و نیز تعدادی از بانک‌ها هنوز به سرویس شاهکار برای انطباق شماره ملی و موبایل مشتریان خود متصل نیستند.
به گفته همتی، بانک مرکزی ایران به موازات اقدامات لازم پیشگیرانه، با رصد مرتب شبکه‌های اجتماعی و پایش درگاه‌های شبکه پرداخت کشور، و نیز تعامل با نهادهایی نظیر دادستانی، پلیس فتا و مرکز ماهر، اقدام به مسدود‌‌سازی تعداد زیادی سایت جعلی نموده است.
وی افزود: بیش از ۳۰ بانک، فعال ‌‌سازی رمز پویا را شروع کرده‌اند، اما به دلیل هوشمند نبودن خیلی از موبایل‌ها، اجباری کردن استفاده از رمز پویا در حال حاضر مقدور نیست. بانک مرکزی یک سیستم متمرکز مبتنی بر پیامک راه‌اندازی نموده است، لیکن اتصال کلیه بانک‌ها به آن تا ابتدای دی ماه فرصت نیاز دارد. بانک مرکزی اطلاع‌رسانی لازم را در این خصوص انجام خواهد داد.
لازم به ذکر است، با رمز یک بار مصرف (پویا) امنیت ورود به سامانه اینترنت ‌بانک تقویت می‌شود. همچنین از رمزهای یک‌بار مصرف برای انجام تراکنش‌های مالی در اینترنت‌بانک نیز استفاده می‌شود به این شکل که برای انجام هر تراکنش، به یک رمز جدید نیاز خواهید داشت.