kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۲۳۹
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر:

دولت ارز برای واردات دارد اما برای تولیدکننده داخلی نه!

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر گفت: باید ابهامات ترخیص بیش از ۳۰۰ هزار حلقه تایر که اخیرا از گمرکات مجوز ترخیص دریافت کرده روشن شود.

مصطفی تنها در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به ترخیص 300 هزار حلقه تایر، افزود: علیرغم ابلاغ مصوبه‌ای به گمرکات مبنی بر عدم ترخیص تایرهای سنگین فاقد استاندارد، بیش از 300 هزار حلقه تایر اخیرا از گمرکات مجوز ترخیص دریافت کرده‌اند. این میزان 25 درصد نیاز کل تایر در سال است. البته باید به این نکته توجه داشت که پیش از ابلاغ مصوبه ممنوعیت واردات تایرهای سنگین فاقد کیفیت، واردکنندگان  برای دو سال آینده، تایر وارد  کشور کرده بودند و بازار اشباع شده بود.
وی با اعلام اینکه جالب اینجاست امروز تولیدکننده در تأمین ارز مواد اولیه خود با مشکلات متعددی رو‌به‌روست، افزود: نکته قابل تأمل اینجاست که تولیدکننده ایرانی در خرید خود با طرف چینی باید نخست پول را به حساب چینی‌ها واریز و سپس اقدام به واردات کند اما 300 هزار حلقه تایر رسوب شده در گمرکات برای ترخیص منتظر تخصیص ارز بودند که این موضوع برای ما علامت سؤال دارد.
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر با انتقاد از اینکه دولت اگر پول دارد چرا به تولیدکننده داخلی کمک نمی‌کند، گفت: امروز تعدادی از تولیدکنندگان توانایی تولید تایرهای سنگین را دارند تا ما نیاز به واردات نداشته باشیم اما متأسفانه منابعی در اختیار تولیدکننده برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام قرار نمی‌گیرد.
تنها اضافه کرد: برای من سؤال است چرا دولت ارز برای واردات دارد اما برای کمک به تولیدکننده داخلی منابعی تعیین نمی‌کند.