kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۲۲۴
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰
کمالوندی:

خروج از NPT یکی از گزینه‌هاست

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ‌گفت: باید طرف مقابل در مقابل اقدامات ما به خود بیایند. ما گام‌هایی در حوزه فنی آماده داریم و مواردی وجود دارد تا اقدام کنیم، ولی لزوما هم گام‌های بعدی فنی نخواهد بود.‌ ما لیستی از پیشنهادات را داریم و حتی خروج از NPT را ارائه کرده‌ایم.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشست خبری که در مجتمع هسته‌ای شهید علیمحمدی(فردو) برگزار شد، اظهار کرد: در گام چهارم بنا به دستور رئیس‌جمهور گازدهی به ۱۰۴۴ سانتریفیوژ مستقر در فردو آغاز شد. این ماشین‌ها فعالند و محصول داده‌اند و محصولات نمونه‌گیری شده است.
کمالوندی افزود: از آژانس دعوت کردیم برای اندازی‌گیری و راستی‌آزمایی بیایند و قرار است بازرسان آژانس یکشنبه (امروز) اینجا باشند و نمونه‌ها را تایید و راستی‌آزمایی کنند.
وی در ادامه گفت: اگر لازم باشد، رآکتور اراک به حالت اول بازمی‌گردد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: قرار بود تا ۱۵ سال در فردو غنی‌سازی انجام نشود و مواد هسته‌ای وجود نداشته باشد که عملاًً چهار سال از آن گذشته و ما باید ۱۱ سال دیگر صبر می‌کردیم تا مواد هسته‌ای به اینجا می‌آوردیم و غنی‌سازی می‌کردیم، اما این کار را از چند روز پیش آغاز کرده‌ایم.
کمالوندی با بیان اینکه روز یک‌شنبه روز مهمی‌ است و مرحله بتن‌ریزی برای نیروگاه دوم بوشهر را داریم، گفت: قدم‌های خوبی برداشته شده است و تا ۱۴۰۴ این نیروگاه به تولید می‌رسد و به شبکه متصل می‌شود. ۲ سال بعد هم نیروگاه سوم متصل می‌شود یعنی الان که نیروگاه بتن‌ریزی‌اش انجام می‌شود وارد بتن‌ریزی نیروگاه سوم خواهد شد.
لغو اعتبارنامه بازرس آژانس
وی با‌ اشاره به کشف مواد آلوده از یکی از بازرسین آژانس، عنوان کرد: در این زمینه ابتدا اجازه ورود این بازرس به سایت نطنز و داخل تاسیسات را ندادیم و دوم اینکه اعتبارنامه‌اش را لغو کردیم. اینها طی یادداشت‌هایی به آژانس اعلام شد. روزی که این اتفاق اعلام شد در نتیجه این بود که سیستم آلارم و کنترلی ما نشان می‌داد این بازرس یا آغشته به مواد است یا موادی همراهش هست. این مسئله بارها کنترل و یک گزارش مفصلی به آژانس ارائه شد و آقای غریب‌آبادی آن را در شورای حکام مطرح کرد و به‌نظر ما هم اعضا متقاعد شدند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: اگر ظرفیت فردو را که به تدریج درحال افزایش است، طی روزها و هفته‌های آینده به حداکثر ظرفیت برسانیم، می‌توانیم بگوییم با محاسبه‌ای که آقای صالحی داشته است که ۸ هزار و ۶۰۰ سو گفتند و با توجه به اینکه انواع ماشین‌های جدید چه آبشارهای شاهد، آی‌آر‌تو‌ام، آی‌آر‌فور، آی‌آر شش و ۳ آبشار ۱۰ تایی، ۲۰ تایی و ۳۰ تایی داریم که هر کدام ظرفیت‌های متفاوتی دارند و وقتی روی هم ریخته می‌شوند ۸ هزار و ۶۰۰ سو ظرفیت می‌شود، ما می‌توانیم بگوییم با آمدن فردو در حداکثر ظرفیت حدودا به ۹ هزار و ۵۰۰ سو می‌رسیم.
کمالوندی تصریح کرد: این به این مفهوم است که ما نسبت به قبل از برجام فاصله زیادی نداریم و نزدیک به ۹۰ درصد ظرفیت قبل از برجام می‌رسیم.
خروج از NPT
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر پایان یافتن ابعاد فنی برجام اظهار داشت: باید طرف مقابل در مقابل اقدامات ما به خود بیایند. ما گام‌هایی در حوزه فنی آماده داریم و مواردی وجود دارد تا اقدام کنیم، ولی لزوما هم گام‌های بعدی فنی نخواهد بود.‌ کشورهای مختلف حتی غربی‌ها در جلسات خصوصی حق را به ما می‌دهند ولی گام‌های ما برای هشدار به آنها است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: ما لیستی از پیشنهادات را داریم و حتی خروج از NPT را ارائه کرده‌ایم. سازمان ۱۵ پیشنهاد ارائه کرده است که برای آینده اقدام می‌شود. با برداشته شدن محدودیت‌ها سازمان کار خود را انجام می‌دهد و با دستور مقامات بالا کار انجام می‌شود.
روزنامه ایندیپندنت به نقل از حمید بعیدی‌نژاد، سفیر کشورمان در لندن از احتمال خروج ایران از معاهده NPT همزمان با عدم پایبندی طرف‌های اروپایی به تعهدات خود در برجام خبر داد.
شکایت بدهکار از طلبکار!
کمالوندی گفت: اروپایی‌ها در جایگاهی نیستند که موضوع را به شورای امنیت ببرند. نمی‌شود یک بدهکار از طلبکار شکایت کند.
وی افزود: در حال حاضر سازمان توان غنی‌سازی حتی تا ۶۰ درصد را داریم و بر اساس نیاز کشور و دستور مسئولان آن را انجام می‌دهیم.
به گزارش فارس، جمعی از خبرنگاران از تأسیسات غنی‌سازی شهید علی‌محمدی (فردو) بازدید و در جریان آخرین اقدامات انجام شده در گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ‌قرار گرفتند.
اظهارات ضدایرانی پمپئو
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا بعد از دیدار با سران آلمان در برلین، بازداشت یک بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاسیسات هسته‌ای نطنز را «اقدامی تکان‌دهنده» خواند و مدعی شد که این اقدام تلاشی برای «ارعاب» دیگر کشورهای جهان است.
پمپئو در ادامه در اظهارنظری گستاخانه مدعی شد: ایران باید کاملاً با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند. ادامه اقدامات برای اخاذی هسته‌ای، به انزوای بیشتر (ایران) منجر خواهد شد.
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اظهارات گستاخانه پمپئو درباره متهم کردن کشورمان به اخاذی گفت: این عبارت برازنده آمریکا و خود وزیر خارجه این کشور است. ما حق خود را می‌خواهیم. ما با بازرس‌ها همکاری کرده‌ایم ولی هوشیار هستیم و مقابل خرابکاری می‌ایستیم.
برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه با روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط در اظهارنظری گستاخانه گفت: غنی‌سازی ایران نگران‌کننده است.