kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۲۲۱
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰
جمالی نوبندگانی خبر داد

ارسال 5 درصد از پرونده نمایندگان مجلس به قوه قضائیه

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان می‌گوید که در این هیئت تاکنون 200 پرونده بررسی شده و از این میان 5درصد از آنها به قوه قضائیه ارسال شده است او همچنین از حسن‌نظر آیت‌الله رئیسی نسبت به این هیئت تشکر کرد.

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرگزاری فارس به سؤالات مختلفی در رابطه با هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان که خود سخنگوی آن است پاسخ داده است.
در بخشی از این گفت‌وگو جمالی نوبندگانی ضمن تشکر از حسن‌نظر آیت‌الله رئیسی، ریاست قوه قضائیه نسبت به این هیئت گفته است: «ما اخیرا در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان جلسه‌ای با چندین نفر از مسئولان قوه قضائیه از جمله سخنگوی قوه، معاونت حقوقی این قوه، مشاور ریاست قوه، دادستان تهران و معاونت دادگستری استان تهران که در جلسه حضور داشتند. آقای اسماعیلی(سخنگوی قوه قضائیه) نقل قولی از آیت‌الله رئیسی بیان کرد. طبق سخنان ایشان آقای رئیسی اعلام کرد که «من دنبال تعامل با مجلس هستم و این هیئت را به رسمیت می‌شناسم و حتی اگر نظری مخالف این قانون داشته باشم، اما معتقدم که قانون باید اجرا شود.» به‌نظر من این حرکت رو به جلویی بود و بنده از حسن‌نظر آقای رئیسی تشکر می‌کنم و اینکه با این سخنان خود که از سوی آقای اسماعیلی در جلسه مطرح شد راهگشا بود.»
سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان به برشمردن راه‌هایی که شکایات از نمایندگان به این هیئت می‌رسد پرداخته و شکایات قوای دیگر (قوه مجریه و قوه قضائیه) و یا‌ اشخاص حقیقی و حقوقی از نمایندگان را در شمار این راه برشمرده و افزوده است: «موارد دیگری هم در هیئت وجود دارد که مربوط به خود نمایندگان است که ما نوعا شاکی و متشاکی (نماینده شکایت‌کننده) را می‌خواهیم که آنها را به تفاهم می‌رسانیم به جز یک مورد که شکایت آقای ساداتی‌نژاد بود که از آقای محمود صادقی داشته که به دلیل اینکه نتوانستیم آنها را به تفاهم برسانیم به قوه قضائیه ارسال شده است.»
جمالی نوبندگانی افزوده است: «البته مواردی هم هست که از هیئت‌رئیسه مجلس یعنی از سوی رئیس مجلس به ما ارسال می‌شود که ما باید آنها را هم پیگیری کنیم، اما می‌خواهم یک نکته اساسی را اعلام کنم؛ شاید برخی از ما بپرسند که مطلبی که اتفاق افتاد، شما چرا به یک تذکر کتبی یا شفاهی بسنده کردید؟ بنده می‌خواهم اعلام کنم که به هر حال ما مجبوریم که از قانونی که مصوب شده تبعیت کنیم. در قانونی که مربوط به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان است، هیئت فقط می‌تواند این کار را انجام دهد.»
او در پاسخ به این پرسش که «یعنی اختیار بیشتری ندارد؟» گفته است: «بله، یعنی هیئت می‌تواند تنها تذکر شفاهی، تذکر کتبی به همراه درج در پرونده، اعلام موضوع یا تذکر در جلسه علنی و یا در جلسه غیرعلنی مطرح شود، البته در برخی مواقع هم مربوط به حضور و غیاب‌ها است که کسر از حقوق وجود دارد.»
نماینده مردم فسا در مجلس اظهار داشت: «ما می‌بینیم یک اتفاق که شایسته نماینده، مجلس و مردم نیست، می‌افتد، اما شکایتی هم نمی‌شود؛ بنابراین ما هم نمی‌توانیم ورود کنیم که به‌نظر من اگر بشود کمیسیون آیین‌نامه یا هیئت‌رئیسه ورود کند، کمک‌کننده است. بنده چندین بار این را مطرح کرده‌ام که این نقص بسیار بزرگی است که وجود دارد. تاکنون هم ما بیش از 200 پرونده بررسی کردیم و واقعاً هم سعی کردیم منصفانه باشد.»
جمالی نوبندگانی ضمن ‌اشاره به این موضوع که از میان این 200پرونده، 10پرونده مربوط به مجلس نهم بوده در ادامه افزوده است: «به قوه قضائیه تعدادی پرونده داده‌ایم، یعنی حدود 5- 4 درصد پرونده‌های بررسی‌شده ما به قوه قضائیه ارسال شده است. ما اگر می‌گوییم 200 پرونده از نمایندگان داشتیم، به معنای این نیست که از تعداد 200 نماینده شکایت شده باشد و 200 نماینده درگیر آن باشد، ممکن است یک نماینده باشد که 20 پرونده در هیئت نظارت برای بررسی داشته باشد. حتی ما داریم نماینده‌ای که 20 پرونده شکایت از او در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان وجود دارد و یا نماینده‌ای با 10 پرونده در هیئت نظارت درگیر بوده است.»