kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۱۳۱
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۷
نایب‌رئیس‌کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خبر داد

پنهان‌کاری برخی مسئولان در دپوی 140 هزار تن ذرت‌ آلوده در گمرک

نایب‌رئیس‌کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: ۱۴۰ هزار تن ذرت دپو شده در گمرک آلوده به قارچ سمی آفلاتوکسین است و عده‌ای از مسئولان درباره واردات این محصول قصور کرده‌اند.




 امیر خجسته در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت با تشریح جزئیات واردات 500 هزار تن ذرت آلوده به کشور اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دقیقی که از سوی مردم، دلسوزان و گمرکات به فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اصل 90 رسیده 140 هزارتن ذرت آلوده به قارچ سمی آفلاتوکسین است.
وی با بیان این‌که باید زمانی که آنها وارد کشور شد مرجوع می‌شدند اما این اقدام صورت نگرفت، ادامه داد: باید مسئولان پاسخگو باشند چه کسی در این چهار سال آنها را مرجوع نکرده و در نزد خود نگه داشته است که با هر روز نگهداری سم آنها بیشتر می‌شود.
نایب‌رئیس‌کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه گفته شده کسی نمی‌تواند از کنار انبار ذرت‌های آلوده عبور کند تا از وارد شدن آسیب به آنها جلوگیری شود،‌ افزود: این آلودگی چهار سال است روز به روز بیشتر می‌شود ولی همه در برابر آن سکوت کرده‌اند. کسانی که بیانیه مشترک داده‌اند به جای تکذیب تعیین تکلیف کنند و از پنهان کاری خودداری کرده و اطلاعات دقیق را در اختیار مردم قرار دهند.
خجسته با طرح این سؤال «چه دستان پشت پرده‌ای وجود دارد»گفت: مبدا ذرت‌های آلوده وارد شده برزیل است و  با 35 میلیون دلار ارز دولتی وارد شده‌اند. به نظر می‌رسد در این زمینه رانت وجود دارد که کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است. وی تاکید کرد: باید ذرت‌های آلوده وارد شده هرچه زودتر تعیین تکلیف شود و این اطمینان به مردم داده می‌شود که یک دانه از 140 هزار تن ذرت‌های وارداتی آلوده وارد بازار نشده است.عده‌ای از مسئولان درباره موضوع واردات ذرت‌های آلوده قصور کرده‌اند و کمیسیون اصل 90 با جدیت در حال پیگیری این موضوع است تا نتیجه حاصل شود.
نایب‌رئیس‌کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه 360 هزار تن از ذرت‌های وارد شده سالم است، اظهار کرد: ‌این ذرت‌ها پس از ورود، به تایید سازمان استاندارد و وزارت بهداشت رسیده است. مسئولان یک ماه برای تعیین تکلیف وضعیت ذرت‌های وارد شده فرصت دارند.
گفتنی است چندروز پیش سازمان ملی استاندارد، گمرک و وزارت جهاد کشاورزی بیانیه مشترکی درباره ذرت‌های آلوده منتشر کردند.