kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۱۳۰
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۷
یک کارشناس:

طولانی شدن صدور مجوز کسب و کار به زیان کارآفرینان است

یک کارشناس حوزه کار گفت: طولانی شدن فرایند صدور مجوز، موجب وارد آمدن خسارات فراوان به کارآفرین‌ها شده و کار زمانی به نتیجه می‌رسد که از انتفاع خارج شده است.




علیرضا حیدری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در بحث فضای کسب و کار با اشکالات متعددی روبه رو هستیم، افزود: در شرایطی که نمی‌توانیم مجوزها را تسهیل کنیم و توفیقی در این حوزه نداشته‌ایم بهتر است از تجربیات بین‌المللی و دانش فنی در این قضیه استفاده کنیم.
وی درباره ضرر و زیان وارده به کارآفرینان و تولیدگران به دلیل تاخیر در صدور مجوزهای کسب و کار گفت: بعضا مشاهده شده که کالایی به دلیل تاخیر یا طولانی شدن فرایند صدور مجوز نتوانسته به ثبت برسد یا تا گرفتن مجوز، فرد یا شرکت دیگری آن محصول را به ثبت رسانده و موجب وارد آمدن خسارات فراوان به کارآفرین اول شده است.
این کارشناس حوزه کار ادامه داد: به این مسئله در اقتصاد هزینه مبادله گفته می‌شود و معنی اش این است که کاری را که می‌توانیم به موقع به سرانجام برسانیم و از نتایج آن بهره‌مند شویم به دلیل طولانی شدن اخذ مجوز و سنگ‌اندازی‌های بسیار با تاخیر به جریان بیاندازیم و از انتفاع خارج شود.
حیدری درباره رتبه جهانی کسب و کار ایران گفت: ارتقای رتبه ما به منزله بهبود وضع اقتصادی نیست چون امسال رشد منفی داشتیم. با توجه به محدودیت‌هایی که در بحث شاخص رشد اقتصادی برای ما ایجاد شده، خصوصا در حوزه نفت که تاثیر قابل توجهی در اقتصاد ما دارد، بالا رفتن رتبه جهانی کسب و کار ایران نمی‌تواند به این مفهوم باشد که فضای کسب و کار بهتر شده است.
وی تصریح کرد: معتقدم برخی سیاست‌ها در حوزه مالیات یا گمرک اثرگذار بوده و تحولاتی را به دنبال داشته است ولی باید ببینیم که در کدام بخش‌ها شاخص‌ها مثبت شده که رتبه ما کمی تغییر کرده است.
این کارشناس حوزه کار با اشاره به رتبه کشورهایی نظیر هنگ کنگ در گزارش بانک جهانی، اظهار کرد: کشور ما از کشورهایی که در رنکینگ اقتصادهای دنیا رتبه‌های بالا را به خود اختصاص داده‌اند وضعیت بهتر و شایستگی بیشتری دارد ولی برخی سیاستها و موازی‌کاری‌ها مانع رسیدن به این هدف می‌شود.
به گفته حیدری صادرات غیرنفتی، جلب سرمایه‌گذاری خارجی و اصلاح سیاستهای بانکی می‌تواند در ارتقای رتبه ایران موثر واقع شود.
گفتنی است، در حالی که ایران سال گذشته در شاخص جهانی سهولت کسب‌ و کار رتبه ۱۲۸ را به خود اختصاص داده بود، تازه‌ترین گزارش بانک جهانی درباره بهبود فضای کسب و کار از ارتقای جایگاه ایران با یک پله صعود حکایت دارد. لزوم اصلاح فضای کسب و کار، ‌حذف موازی‌کاری‌های غلط و برداشته شدن انحصار و موانع کار از جمله مواردی است که همواره در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت توجه به آنها تاکید
شده است.