kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۱۲۹
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۷
یک مسئول وزارت راه و شهر‌سازی:

سامانه شناسایی خانه‌های خالی به زودی راه‌اندازی می‌شود

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهر‌سازی گفت: به زودی با شناسایی خانه‌های خالی و راه‌اندازی این سامانه شاهد بهبود وضعیت بازار مسکن و ورود خانه‌های جدید به بازار مسکن خواهیم بود.




محمود محمودزاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه آمار‌ها و عملکرد بازار مسکن نشان می‌دهد که التهابات موجود در بازار مسکن کاهش یافته است، گفت: تحلیل‌ها نشان دهنده این است که التهابات موجود در بازار‌های موازی کاهش یافته و همین امر زمینه‌ساز بهبود وضعیت بازار مسکن شده است.
وی با بیان اینکه اقدامات صورت گرفته در بازار مسکن از جمله راه‌اندازی سامانه شناسایی واحد‌های خالی در بهبود وضعیت این بازار تأثیرگذار خواهد بود، گفت: ورود دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد خالی از سکنه به بازار مسکن می‌تواند در تثبیت قیمت‌های این بازار موثر باشد.
سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه اضافه کرد: ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا و همچنین اجرای سیاست‌های تشویقی و اخذ مالیات‌های بازدارنده خود تأثیر جدیدی در بهبود وضعیت این بازار خواهد گذاشت بنابراین سعی خواهیم کرد با اخذ مالیات از خانه‌های خالی رونق را در بازار مسکن حفظ کنیم.
محمودزاده ادامه داد: شرایط موجود بازار اقتصادی توانسته بخش مسکن را به سمت آرامش هدایت کند در نتیجه اگر روند موجود در اقتصاد کشور همچنان ادامه یابد به نظر می‌رسد که در زمستان بازاری آرام و بدون افزایش قیمت داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه سامانه شناسایی واحد‌های خالی که مدت بسیار زیادی نیمه تمام باقی مانده بود به زودی راه‌اندازی می‌شود، بیان کرد: در اجرای این سامانه نیازمند جمع‌آوری اطلاعات و هماهنگی چند دستگاه دولتی بودیم به همین دلیل راه‌اندازی این سامانه به تعویق افتاده بود.
سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه افزود: خوشبختانه در چند ماه گذشته تمامی دستگاه‌ها پای کار آمدند و به زودی با شناسایی خانه‌های خالی و راه‌اندازی این سامانه شاهد بهبود وضعیت بازار مسکن و ورود خانه‌های جدید به بازار مسکن خواهیم بود.
به گفته محمودزاده، شرایط کنونی بازار مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته بسیار بهتر شده و امیدواریم تا پایان سال این روند بهبود قیمت همچنان ادامه یابد.
گفتنی است، ماده ۱۶۹ مکرر اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی، خانه‌های خالی را مشمول پرداخت مالیات دانسته و برای شناسایی خانه‌های خالی نیز باید سامانه ملی املاک و اسکان راه‌اندازی شود. با این حال، از راه‌اندازی این سامانه تاکنون خبری نبود و در حال حاضر اعلام شده «به زودی» راه‌اندازی خواهد شد.
این در حالی است که از ابتدای سال 1396، قانون سامانه ملی املاک و اسکان تصویب شده اما هنوز وزارت راه و شهر‌سازی این سامانه را راه‌اندازی نکرده است؛ امید می‌رود وعده راه‌اندازی این سامانه، این دفعه جامه عمل بپوشد و واقعا شاهد راه‌اندازی این سامانه مهم باشیم.