kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۰۸۶
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۶

برگزاری جشن برداشت زرشک و زعفران در قاین



قاین - خبرنگار کیهان:
جشن شکرگذاری برداشت دو محصول استراتژیک ملی زرشک و زعفران در قاین برگزار شد.
در آیین برگزاری این جشن که طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی، و تنی چند از مسئولان استانی و شهرستان به اتفاق باغداران و زارعان زرشک و زعفران شرکت داشتند.
غلامرضا قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: شهرستان قاینات با 4658 هکتار سطح زیر کشت و تولید 22 تن زعفران خشک دارای بالاترین رتبه در سطح زیر کشت و تولید در خراسان جنوبی است.
محمد کریمی فرماندار قاینات نیز در سخنانی با اشاره به سهم بالای اشتغالی زرشک و زغفران در قاینات گفت: با تولید سالانه 22 تن زعفران خشک و 7 هزار تن زرشک خشک در قاینات و فعالیت 15 واحد فرآوری و بسته‌بندی و 3 واحد صادراتی محصولات زرشک و زعفران  25 هزار فرصت شغلی در شهرستان ایجاد شده است.
فرماندار قاینات در ادامه با تاکید بر لزوم ارتقاء سطح دانش باغداران زرشک و زعفرانکاران و تولید ارگانیک این محصولات افزود زرشک و زعفران ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای کشور است و باید با ایجاد صنایع تبدیلی، دارویی، بهداشتی و غذایی از کشت این دو محصول ارزشمند حمایت شود.
وی همچنین خواستار اختصاص تسهیلات کم‌بهره و خرید توافقی محصول تولیدی کشاورزان شهرستان شد و گفت لازم است تمهیداتی برای صادرات زرشک و زعفران اندشیده شود.
محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی نیز در سخنانی اظهار داشت کمیته محصولات استراتژیک استان با حضور نمایندگان بخش خصوصی و دولتی مشکلات مربوط به محصولات زرشک و زعفران به‌عنوان ظرفیت‌های مهم استان را پیگیری می‌کند و تلاش می‌کنیم با تعیین قیمت‌های کارشناسی و خرید توافقی دست دلالان و واسطه‌گران را در زرشک و زعفران کوتاه کنیم.
فرهاد فلاحتی نماینده قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به تدوین سند جامع زعفران گفت: تمامی مسائل مربوط به زعفران در این سند جامع دیده شده است و از صفر تا 100 سند برای زعفران قاینات اجرایی می‌شود.
وی اظهار داشت که ما مخالف کشت زعفران در سایر نقاط کشور نیستیم بلکه مدعی کیفیت محصول تولیدی هستیم و باید با تهیه شناسنامه زعفران قاین جلوی سوءاستفاده از این برند را بگیریم.
عابدی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: زعفران تولیدی خراسان جنوبی با برند قاینات در کشور عرضه خواهد شد.