kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۰۶۴
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰

علل مخالفت احزاب اصلاح‌طلب با طرح انتخاباتی حزب اتحاد ملت(خبر ویژه)

طرح انتخاب نامزدهای اصلاح‌طلب از طریق نظرسنجی (موسوم به سرا) با مخالفت برخی احزاب و محافل حاضر در این طیف مواجه شده است.



بنابر اعلام ارگان حزب کارگزاران سازندگی، این حزب به همراه حزب اعتماد ملی، حزب اسلامی کار، و ادوار دفتر تحکیم وحدت، مخالف طرح مذکور هستند، بانی طرح، حزب اتحاد ملت (جایگزین حزب مشارکت) است.
اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با خبر آن‌لاین تصریح کرد: بنده از ابتدای طرح این موضوع با آن مخالف بوده و در جلساتی هم مخالفت خود را ابراز کردم. به‌عنوان کسی که سال‌ها در عرصه انتخابات کار کردم از هم‌اکنون برای من روشن است که این طرح، نخواهد توانست نظر مردم را جذب کرده و مشکل اصلی فعلی اصلاح‌طلبان را رفع و رجوع کند به‌ویژه در آن قسمتی که طراحان معتقدند به‌جای اینکه لابی در سطح بالای احزاب سیاسی برای تهیه لیست‌ها اتفاق بیفتد در بدنه اتفاق بیفتد.
تجربه نشان داده وقتی خروجی لابی در سطح سران اصلاح‌طلب و احزاب سیاسی و دبیران کل تا این اندازه همراه با نارضایتی بوده به طور قطع وقتی لابی‌ها قرار است در لایه‌های پایین‌تر که کمتر کار حرفه‌ای کرده اتفاق بیفتد نواقص‌مان بیشتر خواهد شد.
وی افزود: اما ایراد دیگر طرح سرا این است که در شورای عالی سیاست‌گذاری افراد حقیقی و افراد حقوقی با هم، هم‌وزن هستند، شما اسامی ‌را لیست کنید و ببینید احزاب و‌ اشخاص حقیقی تاچه میزان متفاوت هستند؛ همه می‌دانند که یکی از احزاب به 15 حزب منشعب شده و این‌ها احزاب اقماری هستند که پشت صحنه تصمیم می‌گیرند و در شورای عالی طرح می‌کنند.
وقتی در طرح سرا بناست در لایه اول هر حزبی 20 نفر را معرفی کند، روشن است که حزبی مانند حزب آقای اصغرزاده 300 نفر را در شورای عالی سیاست‌گذاری معرفی می‌کند این در حالی است که حزبی مانند کارگزاران که دو نماینده دارد تنها می‌تواند 40 نفر را معرفی کند که اختلاف زیادی است، نتیجه چنین رویکردی این است که حزب کارگزاران از همان ابتدا بازنده انتخابات است.
گرامی‌مقدم می‌گوید: نکته مهم دیگر این است که این طرح در شهرستان‌ها به شدت تنش زا بوده و منجر به تشدید نزاع‌ها می‌شود به عبارتی به‌دلیل محلی بودن انتخابات در شهرستان‌ها، برگزاری انتخابات زودهنگام و مقدماتی باعث افزایش و تشدید نزاع‌ها می‌شود. تأکید می‌کنم همین که ما بتوانیم نزاع‌ها در شهرستان‌ها را با کدخدامنشی و شورای عالی رفع و رجوع کنیم گامی ‌موثر برداشته‌ایم و نباید با طرح ایده‌هایی مانند سرا موجب تشدید اختلاف‌ها شویم.
با همه این تفاسیر و با وجود مخالفت احزاب موثر و بزرگی مانند انجمن معلمان، کارگزاران، حزب پیشتاز و اعتماد ملی با طرح سرا به دلایل گفته شده اما رای آورد، علت رای‌آوری هم متعدد بودن احزاب اقماری حزب موافق این طرح بود.
سخنگوی حزب اعتماد در ادامه درباره شائبه‌ فامیل‌بازی در طرح مذکور گفت: این اجتناب‌ناپذیر است همین که انتخاب را در اختیار من نوئی قرار می‌دهند، من هم‌حزبی‌های خود را وارد می‌کنم تازه این درباره شخصی مانند بنده است که فعال حزبی هستم، ولی فرد حقیقی که حزبی نیست و سابقه و توانمندی ندارد طبیعی است که برای معرفی 20 نفر موردنظر خود به فامیل و دوست و آشنا برای قرار گرفتن در لیست مراجعه می‌کند به همین دلیل است که عرض می‌کنم این شیوه هیچ تناسبی با کار حزبی ندارد و در حقیقت زمینه‌ساز بروز مشکلاتی از جمله فامیل‌بازی خواهد شد.
تأکید می‌کنم طرح‌هایی همچون طرح سرا نخواهد توانست اصلاح‌طلبان را از وضعیتی که دارند رهایی ببخشد، اینکه فکر کنیم با چنین طرح‌هایی مردم و بدنه اجتماعی دوباره برای انتخاب یک لیست قرار است به اصلاح‌طلبان اعتماد کنند و در صحنه حاضر شوند باید بگویم این‌طور نیست. به صراحت عرض می‌کنم کل انگیزه موجود پشت این طرح این است که بتوانند لیست را به نوعی سازماندهی کنند تا افراد خاص خودشان خروجی آن باشند.
وی در پاسخ به این سوال که «جلایی پور پدر و پسر نقشی در طرح سرا داشتند؟» گفت: نه اینکه من معتقد باشم بلکه همه معتقدند هر طرحی دارای پشت پرده و پشت صحنه‌ای است، طرح که از آسمان نمی‌آید، کسانی که این طرح را پیشنهاد دادند گرایش حزبی‌شان روشن است. آقای جلایی‌پور پدر و پسر گرایش حزبی‌شان روشن است. ببینید اگر پسر من امروز طرحی بیاورد چه کسی است که باور کند این طرح بدون مشورت من آمده است؟ بنابراین هر طرحی پشت صحنه‌ای دارد و پشت صحنه این طرح احزاب اقماری هستند که آن را مطرح کردند و همه چیز روشن است.