kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۰۶۱
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۹
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

سانسور راهپیمایی باشکوه ۱۳ آبان در روزنامه‌های اصلاح‌طلب




سرویس سیاسی -
راهپیمایی یوم الله ۱۳ آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی که با حضور گسترده مردم در مقابل لانه جاسوسی سابق آمریکا انجام گرفت، با بایکوت رسانه‌های اصلاح‌طلب همراه شد.
این تظاهرات که در اعتراض به بدعهدی و دشمنی آمریکا علیه کشورمان برگزار شد نمایشگر وحدت ملی در کشور بود و رنگ و بوی سیاسی نداشت، اما رسانه‌های اصلاح‌طلب هیچ‌اشاره‌ای در صفحه اول روزنامه به این مسئله نکردند.به غیراز روزنامه ایران و همشهری، دیگر رسانه‌های این جریان حامی ‌دولت و مدافع آمریکا،‌اشاره‌ای به حضور پرشور مردمی ‌نداشتند و حتی روزنامه آفتاب یزد و همدلی نیز به‌صورت انتقادی به موضوع راهپیمایی ۱۳ آبان ‌اشاره کردند.
گفتنی است سانسور راهپیمایی سراسری مردم ایران در محکومیت اغتشاشگران در دی ۹۶، سانسور راهپیمایی سراسری ۹ دی در محکومیت فتنه ۸۸، سانسور اظهارات ضدآمریکایی مقامات ارشد دولت و…از دیگر اقدامات تأمل‌برانگیز رسانه‌های اصلاح‌طلب است.
فعلا به «اف‌اي‌تي‌اف» بپيونديم مشكلي بود خارج مي‌شويم!
روزنامه اعتماد روز سه‌شنبه در مطلبی به نقل از بهروز بنيادي نماینده اصلاح‌طلب مجلس نوشت: «بعضي مي‌گويند آيا تضمين داده مي‌شود كه پس از پيوستن به FATF مشكلات اقتصادي مرتفع شود؟! همچنان كه اين مسئله در مورد برجام هم بود كه آيا كسي مي‌تواند تضمين دهد كه اين مسائل حل شود! قطعا اين‌گونه نيست و هيچ‌كس نمي‌تواند اين تضمين را بدهد و حال آنكه اين موضوع، خود بحث و چالشي شده كه بين تصميم‌گيرندگان كشور به‌وجود آمده است... لازم است كه فعلا به‌صورت گذرا چند سالي حضور پيدا كنيم و پس از آن، اين فرصت وجود دارد كه تصميم‌گيران نظام مجدداً بتوانند بر اينكه به همكاري ادامه دهيم يا خارج شويم، تصميم‌گيري كنند.» بنيادي در پايان گفت: «هر چند كار پس از خروج قطعا سخت‌تر خواهد شد ولي اين مسيري هم كه ما طي مي‌كنيم، چندان تفاوتي ندارد، اگر نپيونديم در ليست سياه خواهيم بود و اگر بپيونديم و پس از مدتي خارج شويم، باز هم همين اتفاق خواهد افتاد. به‌نظر مي‌رسد پيوستن در شرايط حاضر به نفع ما باشد».
به‌نظر می‌رسد طیف مذکور دانسته یا ندانسته به طرف خارجی این آدرس را می‌دهند که بر فشار و تهدید خود اضافه کند. در واقع مدیران مافیای آمریکایی- اروپایی حاکم بر کارگروه FATF لابد حق دارند پس از این بر تهدید‌ها و فشارهای تبلیغاتی خویش بیفزایند چرا که خریداران و مشتریانی برای این تهدید‌ها پیدا کرده‌اند که گویا آماده‌اند تهدید توخالی آنها را در داخل ایران نقد کنند!
اولا باید یادآور شد که FATF چندین بار در طول دو سه سال گذشته، تهدید کرده که این آخرین هشدار است و اگر ایران همکاری نکند، او را در لیست سیاه قرار می‌دهد(!) اما به اعتبار اینکه گردانندگان آمریکایی این مافیای اطلاعاتی، به همکاری دولت ایران برای انسداد مجاری دور زدن تحریم‌ها نیاز راهبردی دارند، بنابراین همچنان امیدوارند فشارهای آنها که در داخل ایران تقویت هم می‌شود، بتواند در تصمیم نهایی موثر واقع شود. غربی‌ها این رویکرد دوگانه «تهدید و مهلت دادن» را بهتر از نهایی کردن ماجرا می‌دانند که یکسره، راه نفوذ اطلاعاتی آنان را می‌بندد.
نکته بعدی این است که دولت، چهار سال پیش برنامه اقدام FATF را به شکل مخفیانه پذیرفت و تا زمانی که FATF تصویب لوایح مربوطه در مجلس را مطالبه نکرده بود، پذیرش برنامه اقدام شامل 41 تعهد را علنی نکردند!
یک سؤال مهم این است که اجرای 37 مطالبه FATF از مجموع 41 مطالبه در چهار سال گذشته، موجب کاهش تحریم‌ها شد یا افزایش آن؟! اگر تحریم‌ها چند برابر پیش از برجام در حال اعمال است- و حال آنکه دولت همچنان به شکل یک‌طرفه تعهدات برجام را اجرا می‌کند- چرا باید روی دیوار FATF و اروپا و آمریکا یادگاری نوشت؟ و اصلا مسئول این همه خسارت خلاف دعاوی و وعده‌های دولت کیست؟
صنعت هسته‌ای برای کشور خطرناک است!
احمد شیرزاد، عضو فراکسيون افراطيون مدعی اصلاحات در مجلس ششم در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«سرعت کاهش تعهداتی که در برجام پذیرفته‌ایم باید بسیار کم باشد و بدانیم این کاهش تعهدات تنها یک وسیله برای رسیدن به اهداف سیاسی ماست. دوباره نباید وارد آن فاز شویم که غنی‌سازی را هدف بپنداریم و دستیابی به اورانیوم غنی شده با غلظت بالا می‌تواند برای ما یک توانمندی استراتژیک محسوب شود. دوباره وارد آن فاز شدن برای کشور خطرناک است و باید با دقت از آن اجتناب کرد».
مدعیان اصلاحات درجازدن مولفه‌های قدرت به‌عنوان اقدامات هزینه ساز و بی‌فایده مهارت خاصی دارند.
صنعت هسته‌ای یکی از مولفه‌های قدرت ساز است و کاربردهای بسیار زیادی در تهیه دارو، درمان بیماران، تولید محصولات کشاورزی، تولید برق و...دارد. اما مدعیان اصلاحات در اقدامی ‌تأمل‌برانگیز، این توانایی بسیار مهم را اقدامی ‌بی فایده جلوه می‌دهند.
آمریکا و شرکای اروپایی واشنگتن به خیال خام خود در پی آن هستند تا مولفه‌های قدرت ایران را از کار بیندازند. صنعت هسته‌ای، صنعت موشکی و قدرت منطقه‌ای بخشی از توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران است و دشمن در پروژه‌ای ضدایرانی تحت عنوان «نرمالیزاسیون» در پی از کارانداختن این مولفه‌های قدرت ساز است.متأسفانه طیف مدعی اصلاحات با بازی در پازل دشمن، در این پروژه ضدایرانی سهیم است.
لیست امید با سهم‌خواهی‌ها و معامله‌گری‌های پیدا و پنهان بسته شد
روزنامه دولتی ایران در شماره روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت: «در حالی که این روزها برخی نظریه‌پردازان اصلاح‌طلب از ضرورت بازتعریف گفتمانی این جریان سیاسی سخن می‌گویند، اصلاح‌طلبان تغییر را از شیوه تدوین فهرست‌های انتخاباتی خود و تلاش برای دموکراتیک‌تر کردن آن آغاز کردند. شامگاه یکشنبه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به طرحی رأی مثبت داد که بر اساس آن، زین پس فهرست نامزدهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان نه توسط جمع محدود اعضای شورا بلکه با نظرسنجی و جمع‌آوری آرای بدنه اجتماعی حامی‌شان در یک سامانه آنلاین تهیه خواهد شد. ایده‌ای که در قدم اول با ابهام، انتقاد و اما و اگرهای متعددی مواجه است اما طراحانش باور دارند که موجب حرکت به سمت انتخاب دموکراتیک‌تر، شفاف‌تر و کاراتر نامزدهای جبهه‌ اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم خواهد شد.»
ارگان دولت افزود: «این چاره‌ای است که اصلاح‌طلبان برای پاسخگویی به بدنه اجتماعی ناراضی از فهرست امید در مجلس دهم و شورای شهر پنجم اندیشیده‌اند. فهرستی که با اقبال مردم مواجه شد اما شنیده شدن صدای ساز ناکوک از بعضی و سکوت و کم تحرکی از سوی بعضی دیگر منتخبان‌شان سبب شد که آنها نتوانند پاسخگوی انتظارات رأی‌دهندگان باشند. وضعیتی که در تحلیل چرایی آن انگشت اتهام به سمت عواملی همچون سهم‌خواهی‌ها و معامله‌گری‌های پیدا و پنهان در انتخاب نامزدها نشانه گرفته شد. بعد از آن بود که اصلاح‌طلبان به چاره‌اندیشی افتادند. اولین پیشنهاد شکل دادن به یک جمع گسترده‌تر تصمیم گیرندگان با عنوان پارلمان اصلاحات بود که به دلایل متعددی به نتیجه نرسید. حالا در فاصله کمتر از چهار ماه تا انتخابات قرار است تأسیس سامانه رأی‌‌گیری آنلاین (سرا) با ایجاد امکان تأثیرگذاری و مشارکت بدنه اجتماعی در انتخاب فهرست نامزدها تغییری باشد بر رویکردهای انتقادبرانگیز پیشین و راهی برای تعامل بیشتر. اقدامی ‌که به‌نظر بسیار پیشرو به‌نظر می‌رسد اما فارغ از ابراز نگرانی‌ها و انتقاد‌ها نیست.»
روزنامه ایران نوشت: «شدیدترین واکنش منفی به طرح سرا اما از سوی غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران مطرح شد. او که پیش‌تر هم انتقادات شدیدی را علیه شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مطرح کرده بود، در توئیتر خود درباره «سرا» و آنچه واگذاری انتخاب لیست اصلاح‌طلبان به بدنه اجتماعی دانسته می‌شود، نوشت: «بدنه اجتماعی اصلاحات از پایین به بالا شکل می‌گیرد، نه از بالا به پایین! چه کسی حق دارد بدنه اجتماعی اصلاحات را انتخاب کند؟ آنان باید ما را انتخاب کنند یا ما آنان را ؟!» او در ادامه با بیان اینکه «آنچه انتخابات را معنادار می‌کند و به مردم رغبت رأی دادن می‌بخشد، نتیجه رأی دادن است و نه مناسک آن»، افزود: «به فکر کارآمدی اصلاحات باشیم. بگویید در مجلس یازدهم چه می‌کنید تا مردم درباره رأی دادن و ندادن به شما تصمیم بگیرند. برای مردم اهمیتی ندارد که چگونه نامزد شده‌اید، مهم این است که چه می‌کنید.» وضعیت اردوگاه اصلاحات 4 ماه مانده به انتخابات مجلس دچار آشفتگی و سردرگمی ‌در انتخاب رویکرد نهایی است که از رویه رانتی و تجارت گرانه در لیست بستن و نیز احاطه مدعیان اصلاحات بر ادراک مردم از پیوند آنها با کارنامه دولت و وعده‌های بر زمین مانده آن ناشی می‌شود.
محمدرضا تاجیک مشاور رئیس دولت اصلاحات به تازگی به روزنامه شرق گفته بود: پیش‌بینی من این است که جریان اصلی اصلاح‌طلبی حتی اگر شروطش محقق نشود، باز هم در انتخابات شرکت خواهد کرد... معتقدم اصلاحات این‌بار برای شکست خوردن شرکت کند. چراکه به تعطیلات تاریخی نیاز دارد. وی همچنین معتقد است: اصلاح‌طلبان امروز در چهارراه درونی‌ای ایستاده‌اند که یک راهش گسست رادیکال است؛ یعنی گسست از کلیت جریان اصلاح‌طلبی چراکه دیگر جریانی به نام اصلاح‌طلبی کارآمدی ندارد. ما باید در کالبد دیگری رسوخ کنیم تا استراتژی و تاکتیک‌مان عوض شود. باید چشممان را بشوییم و جور دیگری به جامعه نگاه کنیم و طرح کاملاًً نویی دراندازیم... یک تصمیم تاریخی می‌تواند ما را از شرایط کنونی رها و جریان اصلاح‌طلبی جدیدی را ایجاد کند. می‌تواند نعش این جان‌باخته عزیز را زیر پاهای ما قرار دهد و دیگر چیزی از آن باقی نماند.
رفتار اصلاح‌طلبان جز یک برداشت اشتباه از انتخابات نیست
روزنامه شرق روز سه‌شنبه با انتشار گفت‌و‌گویی با یکی از فعالین سیاسی اصلاح‌طلب، به نقل از وی نوشت: «معتقدم که مکانیسم‌های قبلی انتخاباتی اصلاحات درست و کارآمد نیست؛ بنابراین اگر اصلاح‌طلبان به‌دنبال کارآمدشدن سیاست‌ها و رویکردهای خود هستند، از هم‌اکنون خود را برای انتخابات 1400 آماده کنند. اگر اصلاح‌طلبان به اندازه توانشان مدعی باشند به همان اندازه تأثیرگذار خواهند شد. اگرچه با همان روند قبلی مخالفتی ندارم، اما گمان می‌کنم که این روند ناکارآمد و غیراصولی است».
در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو: «حضور در انتخابات به‌صورت مشروط چیزی جز یک برداشت اشتباه از انتخابات نیست...بر این باورم که اگر قرار بر حضور در انتخابات باشد، باید با همه لوازم و جوانب در انتخابات شرکت کرد و با موانع روبه‌رو شد...انتخابات مشروط را عاقلانه نمی‌دانم».
گفتنی است بسیاری از اصلاح‌طلبان برای سرپوش گذاشتن بر عملکرد ضعیف گذشته این جریان، با فرار رو به جلو، بحث تحریم انتخابات و مشارکت مشروط را مطرح می‌کنند. آوار ناکارآمدی بر پیکر اصلاح‌طلبان این روزها وضعیت به هم ریخته‌ای را در این اردوگاه حاکم کرده است. فتح تمام صندلی‌های حاکمیت توسط جریان اصلاحات و نزدیکان اعتدالی آنان، بدنه این جریان را شدیدا به حفظ قدرت و پیشبرد برنامه‌های سیاسی امیدوار کرده بود. عمر این امیدواری البته بسیار کوتاه بود و دیری نگذشت که‌اشباع ناکارآمدی جریان اصلاحات صدای نیروهای اصلی خودشان را هم درآورد.