kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۰۵۶
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۹
در ادامه اقدامات خصمانه

آمریکا 9 فرد و یک نهاد ایرانی را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که نام ۹ فرد و یک نهاد را به فهرست تحریمی این کشور علیه ایران اضافه کرده است.




در ادامه اقدامات خصمانه آمریکا علیه مردم ایران، وزارت خزانه‌داری این کشور اعلام کرد نام ۹ فرد و یک نهاد ایرانی را به فهرست تحریمی اضافه کرده است. بر اساس آنچه وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده اسامی آقایان «محمد باقری»، «حسین دهقان»، «حجت‌الاسلام و والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی»، «غلامعلی حداد عادل»، «وحید حقانیان»، «حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی خامنه‌ای»، «آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی»، «غلامعلی رشید»، «علی‌اکبر ولایتی» افرادی هستند که به فهرست تحریم‌ها علیه ایران اضافه شده‌اند. خزانه‌داری آمریکا همچنین ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را نیز به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده است. واشنگتن در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزام یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم وزیر خارجه ایران روی آورده است.
استیصال آمریکا
«سید عباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اعلام تحریم‌های جدید علیه تنی چند از مسئولان و اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی از سوی ایالات متحده آمریکا اظهار داشت: اعتیاد رژیم آمریکا به تحریم‌های یکجانبه، دولتمردان این رژیم را در شرایطی کاملا انفعالی قرار داده که هر از گاهی برای تسکین خود و فرار از سرخوردگی‌های ناشی از ناکامی در برابر اراده پولادین ملت ایران نسبت به اعلام تحریم‌هایی پوچ مبادرت می‌ورزند.
موسوی با محکوم کردن این‌گونه تحریم‌های یکجانبه و البته بی‌حاصل افزود: همان‌گونه که پیش از این نیز بارها اعلام کرده‌ایم این‌گونه اقدامات تنها نشانه استیصال و ناتوانی این رژیم در بهره‌مندی از راهکارهای دیپلماتیک و منطقی بوده که در چارچوب نگاه قلدرمآبانه ایالات متحده به سایر کشورها و موضوعات مهم جهانی و بین‌المللی قابل ارزیابی است.
واکنش نیروهای مسلح
ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای اقدام اخیر رژیم استکباری آمریکا در تحریم این ستاد و برخی اشخاص حقیقی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران را تبلیغاتی، منفعلانه و در عین حال بی خاصیت و از روی استیصال ارزیابی کرد. در این بیانیه آمده است: در ۱۳ آبان ۹۸ و در روزی که ایران اسلامی فریاد استکبارستیزی و استقلال‌خواهی خود را در سراسر کشور علیه دولت دیکتاتور، قلدر و مستکبر آمریکا طنین‌انداز کرد، کاخ سفید در تداوم تحریم‌ ظالمانه علیه ملت ایران به زعم خود تحریم های جدیدی را علیه اشخاص و نهادهای حاکمیت و به طور خاص نیروهای مسلح اعمال کرد؛ حال آنکه از فردای انقلاب اسلامی، تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه مجموعه نیروهای مسلح آغاز شده و تاکنون بدون وقفه تداوم داشته است.
این بیانیه می‌افزاید: مجموعه نیروهای مسلح کشور به گواه تجربه دوران دفاع مقدس توانست به خوبی این تهدیدها را به فرصت تبدیل کند که توان بازدارندگی پیشرفته کشور در حوزه موشکی، دریا، زمین و هوا، نمونه روشنی از این توانمندی‌های دفاعی است و دولت آمریکا به خوبی می‌داند که اقتدار و پیشرفت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با اتکاء به ظرفیت‌های درون کشور حاصل شده و هیچ گاه وابستگی در این حوزه وجود نداشته است. ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام سخیف و مضحک تأکید کرد که در کنار سایر قوای مسلح و تحت فرماندهی داهیانه مقام معظم رهبری در دفاع از کیان مقدس جمهوری اسلامی ایران مقتدرانه ایستاده و راهبرد مقاومت فعال نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را تنها راه غلبه بر توطئه‌های دشمنان بویژه آمریکای جنایتکار می‌داند.
واکنش چین و روسیه
جنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری با اشاره به تحریم‌های جدید ضدایرانی گفت: تحریم‌های خودسرانه یا تهدید به اعمال تحریم نمی‌تواند مشکلات را برطرف کند.
به گزارش فارس، دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه نیز گفت این کشور نگرانی‌های تهران درباره تحریم‌های «بی‌سابقه و غیرقانونی» را درک می‌کند.