kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۴۰۴۲
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۷
گزارش خبری تحلیلی کیهان

تقسیم کار پاریس- واشنگتن/ چرا فرانسه همدست آمریکاست؟

فرانسه یکی از اعضای بدهکار در برجام است که با فریبکاری، ژست میانجی و منجی به خود می‌گیرد. در حالی که مقامات فرانسوی در مسئله ایران صراحتا به همصدایی و همدستی با آمریکا اذعان کرده‌اند.



سرویس سیاسی-

رهبر معظم انقلاب- 12 آبان 98- در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان فرمودند: «این تجربه‌ کوبا، تجربه کُره، مقابل چشم شما است؛ با مسئولین کُره‌‌شمالی قربان صدقه هم، هم رفتند، مذاکره که هیچ! این گفت من عاشق او هستم، او گفت من [هم]؛ نتیجه چه شد؟ یک ذرّه از تحریم‌ها را کم نکردند؛ اینها این جوری‌ هستند؛ امتیاز نمی‌دهند، شما را از موضع خودتان فرود می‌آورند، به دنیا نشان می‌دهند که ما ایران را به زانو درآوردیم و سیاست فشار حدّاکثری ما موفّق بود، آخر هم هیچ چیز گیر شما نمی‌آید؛ مذاکره این است. حالا یک دولت[هایی] هم - فرض کنید دولت فرانسه- می‌آیند واسطه می‌شوند اصرار می‌کنند، نامه، تلفن، بیا برو، ملاقات‌های متعدّد در نیویورک و مانند اینها که «باید ملاقات کنید». رئیس‌جمهور فرانسه گفته بود اگر یک ملاقات بکنید همه مشکلات حل می‌شود؛ آدم واقعاًً تعجّب می‌کند. یا باید بگوییم ایشان خیلی ساده است یا باید بگوییم همدستند با هم؛ یکی از این دو تا است».
مقام معظم رهبری در بیانات مذکور به اقدامات فرانسه در ماه‌های اخیر‌ اشاره کرده‌اند.
پیشنهاد فریبکارانه
با اینکه فرانسه ژست میانجی و منجی به خود گرفت اما اصل ماجرا از همصدایی پاریس و واشنگتن در مواجهه با ایران خبر می‌داد.
برای نمونه، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه- مرداد 98- در گفت‌و‌گو با روحانی، طرح قرار گرفتن ۱۵ میلیارد دلار نقدینگی در اینستکس را مطرح کرد.
مکرون در این پیشنهاد گفته بود که فرانسه ۵ میلیارد دلار و باقی اعضای برجام ۱۰ میلیارد دلار نقدینگی اینستکس را تأمین خواهند کرد. رئیس‌جمهور فرانسه در این گفت‌وگو از روحانی برای حضور در اجلاس گروه هفت در پاریس به‌عنوان مهمان افتخاری دعوت به عمل آورد و این نشست را فرصتی برای دیدار با‌ ترامپ نامید.
اما رئیس‌جمهور کشورمان با این پیشنهاد فریبکارانه مخالفت کرد. کارشناسان بارها تأکید کرده بودند که‌ ترامپ صرفا به‌دنبال «نمایش مذاکره» است. هدف وی در گام اول برگزاری یک دیدار نمایشی و در گام دوم نیز دیکته کردن خواسته‌های زیاده‌خواهانه خود است.
دلالی در نیویورک
در سفر اخیر روحانی به نیویورک، فرانسه در نقش دلال پیاده‌سازی دیکته‌های ‌ترامپ، تقلا کرد تا دیداری میان رؤسای جمهور ایران و آمریکا برگزار شود.
در آن مقطع سران پنج کشور فرانسه و آلمان و انگلیس و ژاپن و پاکستان اذعان و تصریح کردند ‌ترامپ از ما خواسته برای دیدار با روحانی در سازمان ملل تلاش کنیم.‌ ترامپ حتی جانسون و مکرون و مرکل را نیز برای بار دوم پیش رئیس‌جمهور ایران فرستاد و پیشنهاد دادند «با ‌ترامپ لب استخر بایستید و با هم شیرجه بزنید»!
همزمان با برگزاری نشست سازمان ملل در نیویورک، رابین رایت، روزنامه‌نگار آمریکایی در هفته‌نامه نیویورکر نوشت: عصر سه‌شنبه ۲۴ سپتامبر (دوم مهر) امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه می‌خواست با روحانی در هتل «میلنیوم هیلتون» نیویورک دیدار کند. مکرون در نظر داشت گفت‌و‌گوی تلفنی سه نفره با روحانی و‌ ترامپ برقرار کند. یک تیم متخصصان فنی وارد هتل شدند تا برای ساعت ۲۱:۳۰ یک خط تماس امن در اتاق ملاقات روحانی ایجاد کنند.
رایت در ادامه نوشت: مأموریت مکرون این بود که از ‌ترامپ و روحانی در رابطه با طرح ۴بندی (فرانسه) برای شروع دیپلماسی و (به زعم خود) اجتناب از جنگ، یک توافق شفاهی را تضمین کند. در پایان روز سه‌شنبه روحانی در حالتی نبود که باور کند، ‌ترامپ اولین گام را برخواهد داشت و درباره برداشتن تحریم‌ها قولی بدهد.وقتی مکرون وارد (هتل) شد، روحانی پیش‌تر به اتاق خوابش رفته بود.
این روزنامه‌نگار آمریکایی در ادامه نوشت: ظریف بعدا به من گفت: این فقط یک بازی بود که ما را بدون ارائه تضمین‌هایی درباره اقدامات ‌ترامپ، به یک دیدار بکشانند. تماس از طرف خط ‌ترامپ ساعت ۹:۳۰ دقیقه انجام شد. مکرون گوشی را برداشت اما روحانی هرگز از اتاقش بیرون نیامد.
همصدایی با‌ ترامپ
فرانسه یکی از اعضای بدهکار در برجام است. عضوی که به تعهدات خود عمل نکرده است. «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه پیش از این گفته بود که اعضای اروپایی برجام (فرانسه، انگلیس، آلمان) فقط حدود یک درصد تعهدات برجامی ‌‌خود را انجام داده‌اند. این یعنی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه ۹۹ درصد تعهدات خود را انجام نداده‌اند.
نکته قابل توجه اینجاست که مقامات فرانسوی در مسئله ایران صراحتا به همصدایی و همدستی با آمریکا اذعان کرده‌اند. برای نمونه «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه- مهر ۹۷- در مصاحبه با فرانس ۲۴ گفته بود:«احاطه کردن ایران با یک سیاست الزام‌آور، همان چیزی است که من همواره بر آن تأکید دارم. برای من راهبرد با ایران بر چهار مبنا است؛ حفظ توافق هسته‌ای، توان مدیریت فعالیت هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵ (پایان برجام)، کنترل فعالیت موشک‌های بالستیکی ایران و توان مقابله با نفوذ ایران در منطقه. من هیچ‌گاه دربرابر ایران ساده‌لوح و زودباور نبودم اختلاف‌نظر ما با آمریکا بر سر شیوه رفتاری ماست».
همچنین در نمونه‌ای دیگر، در هفته‌های گذشته ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در ابوظبی گفته بود: مذاکرات بین‌المللی با تهران باید موضوعات امنیتی منطقه و همچنین پرونده هسته‌ای را پوشش دهد. مقام‌های فرانسوی در هفته‌های گذشته در اظهاراتی گستاخانه اعلام کردند که برداشت همه طرف‌ها از لحن مربوط به نقش منطقه‌ای تهران این است که مسائل موشکی بخشی از مذاکرات خواهد بود.
آمریکا و تروئیکای اروپایی (فرانسه، انگلیس، آلمان) در موضوع ایران دارای هدف مشترک هستند. هدف اصلی پاریس و لندن و برلین و واشنگتن، نه احقاق حقوق برجامی ‌‌ایران و نه لغو تحریم‌ها و نه گشایش اقتصادی برای مردم ایران، بلکه دائمی ‌کردن برجام و تعمیم خسارت ‌محض توافق هسته‌ای به دیگر مولفه‌های قدرت کشورمان است.
حمایت عریان از جلادان 17 هزار ایرانی بیگناه
به این کارنامه سیاه فرانسه همچنین، میزبانی از یکی از خونخوار‌ترین و جنایتکار‌ترین گروهک‌های تروریستی جهان را هم اضافه کنید. پاریس، هم میزبان کارگروه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم (FATF) است و هم از گروهک تروریستی منافقین از جنایتکار‌ترین سازمان‌های تروریستی ساخته غرب که برادر بزرگ‌تر داعش محسوب می‌شود نیز میزبانی می‌کند. این حمایت به قدری عیان، عریان و وقیحانه است که وقتی توئیتی به نقل از الکسیس کوهلر مدیر داخلی کاخ الیزه مبنی بر تصمیم رئیس‌جمهور فرانسه برای پایان دادن به حضور چهل ساله این گروه تروریستی خونخوار در خاک این کشور منتشر شد، سفارت این کشور در تهران بلافاصله در توییتی ضمن تکذیب این خبر نوشت: «هویت مدیر داخلی کاخ الیزه، الکسیس کوهلر مورد جعل واقع شد. توییت‌هایی در مورد «سازمان مجاهدین خلق» از یک حساب کاربری به نام او فرستاده شدند که حاوی اطلاعات نادرست بودند. این حساب جعلی متعاقبا حذف گردید.»
تهدید ایران از سوی ماکرون در سایه انفعال دولت
همچنین ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه دیروز و پس از اعلام جزئیات گام چهارم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران، بدون انتقاد از ابطال برجام توسط ترامپ و عدم اجرای حتی یک درصد تعهدات برجامی از سوی تروئیکای اروپا، در اظهاراتی بی‌شرمانه و وقیحانه هم ایران را به خروج از برجام متهم کرده و هم زبان به تهدید کشورمان گشوده و مدعی شده «ایران از برجام خارج شده و هفته‌های آینده، صرف اعمال فشار بیشتر به ایران خواهد شد، تا به چارچوب برجام بازگردانده شود.»
در چنین شرایطی مشخص نیست دولت به کدام تعامل با ترکیب «ماکرون- ترامپ» امید بسته است؟ و چرا از موضع طلبکاری با فرانسه سخن نمی‌گوید؟ آنها خواب تعبیر نشدنی خلع اقتدار نظامی و منطقه‌ای ایران را می‌بینند. این طرف درگیر کدام خیال‌اندیشی است؟